Nødstrøm Aggregat + batteripakke

Startet av VFinnmark, februar 13, 2020, 04:05:53

VFinnmark

Hei.

Ny her.
Håper å få litt hjelp til et lite prosjekt.
Har liten kunnskap om elektro fra før.

Ønsker et system for nødstrøm på hytta når nettstrømmen blir borte, i lengre perioder.

Tenkte kjøpe et brukt 2000w inverter aggregat, trolig Honda eu20i.
Men vil også ha en batteri-bank/pakke til å bli ladet av aggregatet for å minimere driftstiden og drivstofforbruket.


Hva trenger jeg for et enkelt og billig oppsett? Ønsker kjøpe alt brukt.

Spørsmål:
1. Hvilket type batteri bør jeg velge?
(Ser folk selger f.eks brukte elbil-batteripakker på Finn?)
2. 12v/24v/48v?
3. Hensiktsmessig batteri-kapasitet til mitt behov?
4. Trenger jeg ekstra lader til batteriet? Ser aggregatet har 12v uttak.
5. Bør jeg lade mobil/pc osv direkte med 12volt fra batteriet, (eks med billader/sigarettuttak lader) eller via 230v omformer?
6. Omformer bør jeg kanskje uansett ha til wifi/tv?
7. Noe jeg har glemt eller ikke tenkt på?


Behov:
1. Lade mobil, nettbrett og pc.
2. Drifte TV, WIFI, musikkannlegg og lys opptil noen timer per dag.


Takk!  ;D

StefanPal

Det beror på hvor avansert og automatisk du ønsker at dette skal fungere samt hva du har før budsjett  ;)

Men jeg hadde nok sett nærmere på Victron Multiplus-II 48/3000/35-32 til ca 11.000kr. Den kan som jeg forstår fungere som omkoblere, inverter og lader. Så kan man koble til et aggregat. Batteribanken bør vel da være lithium 48V med kapasitet til å dekke minimum 1 døgns strømforbruk. Så kjører man aggregatet ved behov eller automatisk. Så her er det nok bare budsjettet som begrenser hva man kan få til...

En enklere variant er om man eks. har forbruket på en fas/sikring. Da kan man ha en manuell eller automatisk frakopling av fas/sikring fra nettet over til inverter/aggregat. Da kan du koble aggregat/inverter direkte in på fas/sikring.
Hvis det ikke skal brukes mye kan du bruke billig inverter, lader og batterier.
Her ville jeg og gått for en batterikapasitet på minst 12h forbruk. Høyere V på batteriet gir lavere A i ledningene. Men 2KW går med 12V selv om du bør ha tykke ledninger da det kan bli >150A, med 24V blir det halvparten.

Jeg hadde ikke brukt aggregatets 12V til ladning da det nok er på få A og ikke korrekt V til lading. Victron har 12V-12V lader man kan bruke men du må lade mange timer for lite effekt. Bedre og raskere med 220V lader.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Hei Velkommen til Byggehytte

Løsningene som du finner her på forumet er ikke enkle, verken å forstå eller sette opp.
Det er nok ikke så mange her som har den løsningen du leter etter, men hvis du besøker www.solarpaneltalk.com finner du flere "on-grid" diskusjoner enn de vi har her.

Uansett anbefaler jeg at du begynner å lese deg opp på grunnleggende forståelse for strøm, batterier og lading. På disse temaene finner du mye bra her på forumet.

Begynn med denne tråden her:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1704.0

Deretter må du sette opp et energibudsjett. Det er ikke mulig å gi deg noen råd før du selv har besvart spørsmålene:
- Hvor mye strøm har jeg tenkt til å bruke pr dag
- Hvor mange dager må jeg kunne drifte uten nett
- Hvor lang tid kan det ta før batteriene er ladet opp igjen
- Hvor mye penger er du villig å bruke på investering
- HVor mye penger er du villig til å bruke på drift. (Strøm produsert med aggregat koster for mer enn 10,- / kwh!

Deretter kan du ta beslutning om du vil kjøpe en større batteribank og lade denne fra nettet, eller en mindre og bruke et aggregat som backup.

Her er en link til å lage en kopi av mitt mitt standardbudsjett for energi på en off-grid hytte. Du kan sikker modifisere den med å erstatte solpanlene med grid/aggregat lading
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oGqUzf-UB2qYdzAa3vjpHxnT_UhvAq5kEtI3tIxcJAE/copy

Ta en runde først på egen hånd og kom tilbake til oss når du har fått litt oversikt?


Mao  StafenPal, jeg synes du er for raskt ut med å gi konkrete råd


Sitat fra: StefanPal på februar 13, 2020, 09:24:56
...
Men jeg hadde nok sett nærmere på Victron Multiplus-II 48/3000/35-32 til ca 11.000kr. Den kan som jeg forstår fungere som omkoblere, inverter og lader. Så kan man koble til et aggregat. Batteribanken bør vel da være lithium 48V med kapasitet til å dekke minimum 1 døgns strømforbruk.....
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Hei Røilern.

Nå gir jeg vel ikke spesielt konkrete råd når jeg sier at man kan se nærmere på noe og gir ulike innspill til løsninger...

Da han skriver at han ønsker å kjøpe billig og brukt så gir det vel svar på flere av dine spørsmål. Så det første var for å beskrive hva en ideell installasjon kan inneholde og så hva som kan være en enkel løsning. Så må han vurdere hvor han ønsker å være og hva han vil investere.

Jeg rekommanderer og minimumskapasitet på batteriene ut ifra forbruk. Da dette skal være  nødstrøm så vil det være beroende av hvor ofte strømmen forsvinner og hvor lenge den da er borte. 

Når han skapet seg en oppfatning om hva han ønsker/trenger så bør han uansett diskutere igjennom løsningen med den elektriker som skal gjøre installasjonen.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

StefanPal

februar 14, 2020, 10:23:29 #4 sist endret: februar 14, 2020, 12:16:39 by StefanPal
Hei Røilern

Ditt "Standardbudsjett for energi" ser meget bra ut men det ser ut til å være en feil i formelen for "Senarioer".

Du tar der ikke hensyn til antall paneler.
Så tabellen viser korrekt hvis du legger inn 1 panel med total W du har.
Men hvis du har og legger inn 4 paneler på 130W så burde du gå i null ved 2h sol per dag men din tabell viser at du da er tom for strøm etter 3 dager
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Se det - så bra, da fikk vi luket bort en feil.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod