Ny batteribank

Startet av Howard, februar 15, 2020, 14:01:00

Howard

Hei
Ettersom mine 350ah AGM tok en tidlig kveld må jeg finne noe nytt.
Bør jeg gå for 4 stk frittstående lithium, eller en powerwall? Evt hvorfor?

Har kommet i kontakt med kinesisk leverandører som leverer til flere stor og anerkjente nettbutikker, tenker å hente hjem både batteri og solcellepanel. Hva bør jeg tenke på i så måte?

Legger ved link til tilsvarende powerwall
https://m.alibaba.com/amp/product/62237909090.html

Røilern

Powerwall er vel et begrep Tesla introduserte med sin Powerwall. De er designet for hus som er tilknyttet et permanent nett.

Størrelse på batteribank bestemmes av hvor lenge du vil drifte hytta uten annen tilførsel av energi.

Hvis du ikke har gjort det anbefaler vi at du setter opp ett energibudsjett
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Howard

Takk for svar:)
jeg har budsjett, trenger ca 10kwh bank, hadde 16kwh med AGM.
Er klar over begrepet, men en powerwall er en boks med alt i, isteden for 4 separate batterier. Slik jeg vurderer det blir resultatet det samme, og til halve prisen av enkeltbatterier. Er det noe jeg overser?:) Disse powerwallene har bms slik at styringen virker å være god

Røilern

Sitat fra: Howard på februar 16, 2020, 18:53:13
Er det noe jeg overser?:) Disse powerwallene har bms slik at styringen virker å være god

For at en slik BMS skal fungere godt må den kommunisere med MPPT regulator og inverter. Jeg har mine tvil til at det er lett å få til med slike enheter fra alibaba.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Sitat fra: Røilern på februar 16, 2020, 20:46:59
Sitat fra: Howard på februar 16, 2020, 18:53:13
Er det noe jeg overser?:) Disse powerwallene har bms slik at styringen virker å være god

For at en slik BMS skal fungere godt må den kommunisere med MPPT regulator og inverter. Jeg har mine tvil til at det er lett å få til med slike enheter fra alibaba.

Aner ingenting om akkurat dette batteriet eller den aktuelle BMSen, så om det er bra eller et godt kjøp, vil jeg ikke uttale meg om. Men i forhold til akkurat dette siste:

Selv om jeg er enig med Røilern i at det ideelle er en BMS som kommuniserer og tar over styringen av MPPT og inverter (som f eks REC-BMS og Victronprodukter), så er absolutt ikke det en nødvendighet.

Mange, også her på forumet (meg selv inkludert), har en BMS som ikke kommuniserer med de andre enhetene. BMS sørger da for balansering, og er samtidig en siste sikkerhet mot for dyp utladning og overlading. I slike konfigurasjoner setter man ønskede verdier for ladespenning og laveste driftsspenning i laderegulatorene og inverterne. Skulle likevel spenning blir for høy eller lav, vil BMS fungere som en siste sikkerhet og kutte lading eller forbruk ved hjelp av releer.

(Bare for å ha nevnt at det kan fungere slik også)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

StefanPal

Dette kan være interessant som alternativ til ombygde lithium el-bil batterier og AGM.
Blir interessant å følge hvis du går for dette. Med hensyn til pris, funksjon, levering etc. Så hold oss oppdatert på hva du gjør og hvilke erfaringer du får.

Når jeg sjekket ut priser for å bestemme hva jeg skulle gå for så endte jeg opp på at ferdig ombyggede el-bil batterier og AGM var på omtrent lik pris nivå mht tilgjengelig bruks kapasitet og at løse lithium batterier kostet omtrent dobbelt. Så det blir interessant å se om dette er et alternativ
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod