Bioparafin eller Biodiesel på CAMI og Wallas ovner

Startet av Røilern, februar 16, 2020, 09:01:36

Røilern

Med bare el-biler i bilparken, så er bruk av diesel som fyringsolje på hytta min største miljøsynd.

Men dette finnes det tilsynelatende gode løsninger på - hva tenker forumdeltagerne om bruk av Bioparafin (helt ukjent produkt for meg) eller Biodiesel som drivstoff til disse avanserte ovnene.

Det er noen åpenbare forhold:

- Pris (iallefall er Biodiesel dyrerer enn anleggsdiesel)
- Holdbarehet 12-24 måneder
- Man må ha lystett tank!
- Tåler ovnene drivstoffet - kanskje må de bygges om

annet?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jutulhaugen

Vedr miljøsynd, den sitter nok mest i hodet ;)
Trolig bedre å bruke rimligste drivstoffet samt unngå å måtte bruke penger på evt ombygging av ovnen. Pengene du sparer kan du bruke på mer hensiktsmessige miljøtiltak.

erstokke

Jeg har gått over til diesel på min Wallas. Har foreløpig ikke merket noen ulemper, men dieselen er blandet med temmelig mye parafin i tanken.

Jeg har en pumpe på Bagn hvor de har HVO 100 biodiesel. Stor var skuffelsen da det viste seg at tuten på pumpa hadde for stor diameter i forhold til kannene mine. Så da ble det vanlig diesel. Avgiftsfri diesel skal også funke helt ok, men det hadde de ikke der jeg var.

Det viktigste å tenke på nå er å legge om rutinene. Før fylte jeg alltid opp i høstferien, så holdt det gjennom vinteren. Nå må jeg fylle om vinteren for å få "vinterdiesel".

Her er datene for forskjellige kvaliteter diesel (inkl biodiesel) fra oljeselskapene:

Vårdieselperiode: 01.03 -31.03
– Tåkepunkt -15 Blokkeringspunkt -24

Sommerdieselperiode: 1/4 – 14/9
– Tåkepunkt -1 Blokkeringspunkt -11

Høstdieselperiode: 15/9 – 31/10
– Tåkepunkt -15 Blokkeringspunkt -24

Vinterdieselperiode: 1/11 – 28/2
– Tåkepunkt -22 Blokkeringspunkt -32

Det tar litt tid (f.eks. 1 - 2 uker) før stasjonene får fylt opp tankene.

Jutulhaugen

"Vinterdiesel" er vel i praksis diesel med inntil 40% innblandet parafin mener jeg å ha hørt. Så det er bare å blande inn parafin hvis en fyller "sommerdiesel", noen steder selges heldigvis fortsatt parafin på pumpe.

Røilern

Poenget med innlegget var å se om det var mulig å bli mer miljøvennlig, mao om det er mulig å brenne mer miljøvennlig drivstoff i våre "oljebrennere"

Esso Bioparafin er tilgjengelig fra pumpe på Mortensrud i Oslo, litt stiv pris 21,-
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E