Bioparafin eller Biodiesel på CAMI og Wallas ovner

Startet av Røilern, februar 16, 2020, 08:01:36

Røilern

Med bare el-biler i bilparken, så er bruk av diesel som fyringsolje på hytta min største miljøsynd.

Men dette finnes det tilsynelatende gode løsninger på - hva tenker forumdeltagerne om bruk av Bioparafin (helt ukjent produkt for meg) eller Biodiesel som drivstoff til disse avanserte ovnene.

Det er noen åpenbare forhold:

- Pris (iallefall er Biodiesel dyrerer enn anleggsdiesel)
- Holdbarehet 12-24 måneder
- Man må ha lystett tank!
- Tåler ovnene drivstoffet - kanskje må de bygges om

annet?


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jutulhaugen

Vedr miljøsynd, den sitter nok mest i hodet ;)
Trolig bedre å bruke rimligste drivstoffet samt unngå å måtte bruke penger på evt ombygging av ovnen. Pengene du sparer kan du bruke på mer hensiktsmessige miljøtiltak.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

erstokke

Jeg har gått over til diesel på min Wallas. Har foreløpig ikke merket noen ulemper, men dieselen er blandet med temmelig mye parafin i tanken.

Jeg har en pumpe på Bagn hvor de har HVO 100 biodiesel. Stor var skuffelsen da det viste seg at tuten på pumpa hadde for stor diameter i forhold til kannene mine. Så da ble det vanlig diesel. Avgiftsfri diesel skal også funke helt ok, men det hadde de ikke der jeg var.

Det viktigste å tenke på nå er å legge om rutinene. Før fylte jeg alltid opp i høstferien, så holdt det gjennom vinteren. Nå må jeg fylle om vinteren for å få "vinterdiesel".

Her er datene for forskjellige kvaliteter diesel (inkl biodiesel) fra oljeselskapene:

Vårdieselperiode: 01.03 -31.03
– Tåkepunkt -15 Blokkeringspunkt -24

Sommerdieselperiode: 1/4 – 14/9
– Tåkepunkt -1 Blokkeringspunkt -11

Høstdieselperiode: 15/9 – 31/10
– Tåkepunkt -15 Blokkeringspunkt -24

Vinterdieselperiode: 1/11 – 28/2
– Tåkepunkt -22 Blokkeringspunkt -32

Det tar litt tid (f.eks. 1 - 2 uker) før stasjonene får fylt opp tankene.

Jutulhaugen

"Vinterdiesel" er vel i praksis diesel med inntil 40% innblandet parafin mener jeg å ha hørt. Så det er bare å blande inn parafin hvis en fyller "sommerdiesel", noen steder selges heldigvis fortsatt parafin på pumpe.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Røilern

Poenget med innlegget var å se om det var mulig å bli mer miljøvennlig, mao om det er mulig å brenne mer miljøvennlig drivstoff i våre "oljebrennere"

Esso Bioparafin er tilgjengelig fra pumpe på Mortensrud i Oslo, litt stiv pris 21,-
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod