Dimensjonering av nytt solcelle anlegg i gammel hytte

Startet av EspenE, april 05, 2020, 19:21:34

EspenE

Hei,

Jeg har søkt litt (mye) på forumet og blitt endel klokere, men er ikke helt i mål.

Har overtatt hytte i Valdres. Alt gammelt el skal ut, det er veldig gammelt og modent for utskiftning. Har falt ned på å gå all in på 230V og har noen uker nå sett på løsninger.
Hytta blir kald på vinteren, samme utfordring jeg leser andre også har, men planlegger å bygge et godt isolert "teknisk rom" som kan holdes over 0 grader med teknikker som flere andre har beskrevet her.

Behovet som skal dekkes er kjøleskap (sommerhalvår), vår og høst er kjølig nok i spiskammeret under kjøkkengulvet. TV/dekoder/ radio, støvsuger, pc, lys, dusjvannpumpe fra sisterne + litt ekstra.

Fulgte med et relativt nytt Honda EU10I som har dekket forrige eiers behov for 230V og jeg håper dette fortsatt kan brukes til støttelading om det skulle behøves.

Batteritype har vært det største usikkerhetsmomentet og akkurat i det jeg hadde falt ned på 4x350Ah i et 24V Victron oppsett så leste jeg om firmaet Alternativ Energi og løsningene deres her inne på forumet. Måtte kikke litt og denne pakken fremsto plutselig som veldig fristende:

https://www.alternativenergi.no/products/komplett-kraftpakke-24v-med-4kwh-litium-batteri

Så hva er haken her? Prisen er det ingeting å si på sammenlignet med annet utstyr. Er det dimensjonert helt i grenseland for å holde et prispunkt, eller vil det tilkomme noe jeg ikke ser?

Takker sålangt for tålmodighet og oppmerksomhet og håper på gode tilbakemeldinger.

Mvh
Espen E


StefanPal

Hei.

Det beror helt på hva du vil ha av forbruk og hvor lenge du vil kunne bruke hytten uten sol og kjøring av aggregat. Men jeg synes at den pakken ser fornuftig ut selv om jeg nok hadde valgt et 8Kwh batteri.

Når du kjører alt på 220V så må du tenke på at en av de større forbrukene er inverteren. For å ikke ha så mye aggregat kjøring så bør man vel dimensjonere slik at man minimum klarer en helg fra fredag til søndag uten sol og aggregat.

Jeg har nylig kjøpt 2 stk 24V 8KWh Lithium batterier fra Alternativ Energi.
Jeg synes de ser ut til å fungere bra selv om de har en enkel BMS.
Jeg oppgraderte fra 2x350Ah som dekket 1 dag uten sol ved 50% utlading.

Jeg har kjøleskap, varmtvann, støvsuger etc på 220V men alt av lys er på 12V.
Jeg har beregnet at jeg vil klare meg opp til 3-4 dager uten sol eller aggregat.
Temperaturmessig så ligger jeg i lavlandet ved kusten så det blir normalt ikke så mange minusgrader på vinteren.

Fordelen med Lithium skal være levetid og og at du kan utøke batteribanken senere, det går ikke like bra med AGM.

Lykke til med valget.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

EspenE

Takk for tilbakemelding.

Har og sett på 8KWa løsningen og den er også veldig aktuell.

Btw, vil 2x315w paneler være nok? Har plass til mer og paneler er jo ikke så dyrt så tanken om å doble kapasiteten her er nærliggende.


StefanPal

Hei.

Ja, det er sikkert nok. Men dess flere paneler desto bedre...
Men paneler kan man lett komplettere med etter hvert om man har plass og ser behovet (Multiplus:en takler opp til 3ggr med paneler). Men det beror og litt på bruken av hytten og hvor den ligger.

Fordelen med flere paneler er at man raskere får ladet opp batteriene når solen kommer frem.

Jeg hadde nok først prioritert større batteri.
Men som Ole Brumm sier: Ja takk, begge deler
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

KjellG

Foreslår at en oppgir batteristørrelse/kapasitet i kWh.

Å oppgi energimengde i kW, kWa eller Ah gir lite mening.

Røilern

Velkommen til forumet

Dimensjonering av slike anlegg begynner med et skikkelig energi budsjett.

Uten kontroll på antatt forbruk og tilgang på energi er det helt umulig å svare på spørsmålet om batteri størrelse.

Det er mange tråder her om akkurat det tema.

Begynn her:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0

Anbefaler også de øvrige Pinned teamene våre

Jeg har tillatt meg å redigere tittelen på innlegget ditt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tstens

Hei , har samme type prosjekt som deg . Gammel hytte og nytt el anlegg . Kommet litt lengre da 😅. Jeg har gått for 4x305w paneler og en 4,4 kw inverter . Har nå mere enn nok produksjon for de samme tingene du har . Jeg har 230v på allt i hytta . Ikke byttet ut gasskjøleskapet enda . Men blir et A+++ skap . Gass fungerer knall det , men liten plass inni . I tilegg så har jeg støpt ned varmekabler på badet . Så når sola står godt opp på himmelen så produserer det nok for kabler og resten .Har en  forholdsvis liten batteribank foreløpig . 6,4 kw AGM så i realiteten 3,2 kw tilgjengelig. Litt snaut på vintertid . Da panelene ikke produserer veldig mye . Da er det greit å supplere med aggregat . 10i høres litt snaut ut . Jeg kjører m et EU30is . Det har fungert bra . Kommer nok til å oppgradere til et EU70 , pga autonomt driftsmuliget på min SMA inverter . Pr nå (årstiden) så kjører jeg kun aggregatet når jeg  bruker komfyren(vanlig 230v ) . Men det er pga lite batteri . Kommer nok til å gå for lithium etter hvert . Men syns det er sløseri å hive ut knall gode batterier . Har et par kompiser m lithium fra  Alternativ energi , og de er kjempefornøyd . Bare å ta kontakt om du lurer på noe .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

StefanPal

april 06, 2020, 19:43:19 #7 sist endret: april 06, 2020, 20:43:56 by StefanPal
Beklager skrivefeil i mitt innlegg, skal givetvis være kWh.

Ser og at solcelle regulatoren i pakken er på 20A, så den må og oppgraderes hvis du skal ha flere paneler (bør vel være min 40A hvis du skal dobble antall paneler)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

ThomasR

Noen ord om min erfaring med lithiumpakkene fra AE, siden trådstarter spør om det:

Positivt:
- Battericellene virker å være av god kvalitet
- Battericellene er bygd inne i et solid og praktisk stålskap
- Den enkle BMSen ser ut til å gjøre sine tre hovedoppgaver:
   - Hindre overlading
   - Hindre for dyp utlading
   - Balansere cellene (så sant man av og til lader til 4,1V/celle)
- Prisen er absolutt akseptabel

Negativt:
- Jeg hadde ønsket meg en mer avansert BMS som viser spenning på hver enkelt celle, og som har mulighet for justerbar spenning for balansering.


Alt i alt godt fornøyd. I dag hadde jeg nok heller bygd pakken selv, men det er fordi jeg hadde ønsket bedre kontroll på cellenivå. Men pakken leverer den, så hvis du ikke på død og liv må ha full kontroll på alt, men kan leve med at det bare fungerer, så er det intet dumt valg! (Jeg har til orientering 24V, 8,2kWt batteripakke)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

EspenE

Takker for gode svar fra alle.

Sitter og regner på energibudsjett og kommer til at 8kWh batteri er det som passer best. Det ser ut til vil dekke behovene + sikkerhetsmargin en weekend med overskyet og regn og minimal lading.

Ser jeg får plass til 4x315w paneler med justerbar vinkling og fri skyggefri sikt rett sør så jeg har temmelig optimale lademuligheter og får fanget de solgløttene som måtte være.

Alt i alt virker dette så langt som en riktig løsning, og en som passer budsjettmessig.

Det vil komme mange andre spørsmål etter hvert, men takk så langt. det som "knakk koden" her var arket med energibudsjett. Det var et virkelig nyttig verktøy.

Igjen takk for innspill :-)





Slyboy

Hei, hvor stor vvbereder har du?

Sitat fra: StefanPal på april 06, 2020, 07:03:29
Hei.

Det beror helt på hva du vil ha av forbruk og hvor lenge du vil kunne bruke hytten uten sol og kjøring av aggregat. Men jeg synes at den pakken ser fornuftig ut selv om jeg nok hadde valgt et 8Kwh batteri.

Når du kjører alt på 220V så må du tenke på at en av de større forbrukene er inverteren. For å ikke ha så mye aggregat kjøring så bør man vel dimensjonere slik at man minimum klarer en helg fra fredag til søndag uten sol og aggregat.

Jeg har nylig kjøpt 2 stk 24V 8KWh Lithium batterier fra Alternativ Energi.
Jeg synes de ser ut til å fungere bra selv om de har en enkel BMS.
Jeg oppgraderte fra 2x350Ah som dekket 1 dag uten sol ved 50% utlading.

Jeg har kjøleskap, varmtvann, støvsuger etc på 220V men alt av lys er på 12V.
Jeg har beregnet at jeg vil klare meg opp til 3-4 dager uten sol eller aggregat.
Temperaturmessig så ligger jeg i lavlandet ved kusten så det blir normalt ikke så mange minusgrader på vinteren.

Fordelen med Lithium skal være levetid og og at du kan utøke batteribanken senere, det går ikke like bra med AGM.

Lykke til med valget.

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

StefanPal

Jeg hadde tidligere en 30l VV bereder men har i vår byttet til en på 10l fra Biltema.
Det tar bare ca 20 minutter for den er helt oppvarmet og da har den brukt mindre en 0,5kWh.
For oss så er 10l nok til en dusj og når det tar under 20min til den er klar for neste så fungerer det bra for oss.
Det er vel ellers oppvasken som tar mest varmt vann...

Men man skal være klar over at VV nok er det som vil trekke mest strøm på hytten.
Jeg har egen strømbryter til VV berederen slik at jeg enkelt kan slå av hvis jeg trenger å spare strøm.

Det var to årsaker til at jeg byttet til 10l VV.
1) Byttet kjøkken hvor den står og trengte da å spare plass
2) Slippe å kjøre aggregat 1h når man kommer til hytten for å få varmt vann. Er ikke noe problem å trekke 0,5kWh fra batteriet direkte når man kommer på hytten men å bruke 1,5kWh direkte på VV blir litt drøyt.

Men en stor VV bereder kan og benyttes som energilager hvis man varmer den opp med overskotts energi på dagen. 
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod