Stor forskjell mellom AC forbruk og batteri forbruk

Startet av Støvle, april 26, 2020, 17:06:16

Støvle

Hei,

Kjørte inverteren min litt hardt i går, og da var det ganske stor forskjell mellom AC forbruk og batteribruken, se bilde.
AC viser et forbruk på 3164W
Solcellene lader med 77W
Batteriet viser 3883W forbruk.

Det vil si at det "forsvinner" 642W.
Hvorfor er det slik?

Jeg har ingenting koblet til på batteriene - kun inverteren. Victron inverteren får vel strømforbruket fra bms (via shunt).
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Jutulhaugen

Det er et tap i inverteren, men over 20% er kanskje i meste laget uten at jeg kan så mye om det. I ditt tilfelle er maksimal effektivitet oppgitt til 95%, mulig dette tallet forverres en del under hard belastning.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

eisvin

Hei. Jeg vet ikke om jeg verken stoler på tallene eller målingene til Victron lenger. Jeg skrev en tråd om mine manglende watt for en stund siden: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2659.msg17331#msg17331

Jeg hadde inntrykk av at når man hadde en multi - så hadde den en innebygget shunt for måling, men det virker jo ikke som den har. Kanskje det blir mer nøyaktig om man har en BMV med shunt?

Jeg har nok litt lavere tall en deg, men jeg syntes fremdeles det er mange watt som bare blir borte til et eller annet.

Jgytterdal@gmail.com

Vedr belastning of forbruk.
Jeg registrerer også som mange andre at det inkonsistente verdier hvis man leser Venus/Color GX bokstavelig.

På bildet har jeg startet en vifteovn på ca 900w og ser at AC belastning er rundt 900 w

Jeg velger allikevel å forholde meg til strøm som går over shunt. Det viktigste er jo tross alt hvilke belastning batteriene utsettes for.
Man kan jo spekulere seg blå på hvorfor det er sånn. Mistenker sterkt at MP har varierende virkningsgrad etter belastning, og tror at det er synderen.


Se også forskjellen på Strøm gjennom shunt vs strøm gjennom MP.
Avviket her stemmer ganske godt med at jeg lader med ca 90w fra paneler.
Det beviser at Shunten er ganske konsistent med strøm som går inn og ut.

Jeg skal bruke tang amperemeteret mitt en gang når jeg belaster hardt for å se om dette "støtter" verdien fra. Shunten eller MP




Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Dette er godt kjent hos Victron. Det korte svaret er at Multiplus ikke er et måleinstrument og at det forbruket den viser ikke er spesielt nøyaktig.

https://www.victronenergy.com/live/ccgx:ccgx_faq#q6i_see_incorrect_current_amps_or_power_readings_on_my_ccgx

Q6: I see incorrect current (amps) or power readings on my CCGX
Examples are:

I know that a load is drawing 40W from the Multi, but the CCGX shows 10W or even 0W.
I see that the Multi is supplying a load with 2000W, while in inverter mode, but from the battery only 1850W is being taken. Is those 150W coming out of nowhere?
The general answer is: the Multi and Quattros are not measurement instruments, they are inverter/chargers, and the measurements shown are a best effort delivery.

In more detail, there are several causes for measurement inaccuracies:

Part of the power taken from a battery by the inverter is being lost in the inverter, converted into heat: efficiency losses.
The Multi does not really measure the power being drawn from the battery. It measures the current at the output of the inverter, and then makes an assumption of the power being drawn from the battery.
Watts vs VA: depending on the Multi/Quattro firmware version and also the CCGX firmware version, you are either looking at VAs (the result of calculating AC voltage * AC current) or looking at a Watts measurement. To see WATTS on the CCGX, update your CCGX to the latest version (v1.21 or newer). Also make sure the firmware version in your Multi supports Watts readout, minimum versions are xxxx154, xxxx205 and xxxx300.
Multis/Quattros connected to the CCGX via a VE.Bus to VE.Can interface will always reports VAs, not (yet) Watts.
If a current sensor assistant is loaded in a Multi/Quattro and no sensor is connected it will return invalid power / kWh values.
If a current sensor assistant is loaded in a Multi/Quattro make sure the position is set correctly and the scale match with the dipswitches on the sensor itself.
A current sensor assistant measures and reports VAs, not Watts.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Støvle

Takk for tilbakemeldingen. Jeg trodde multi hadde 100% stålkontroll på effektene, men da vet jeg det jeg leser av er ca-verdier.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

carlfrr

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 27, 2020, 11:27:04
Vedr belastning of forbruk.
Jeg registrerer også som mange andre at det inkonsistente verdier hvis man leser Venus/Color GX bokstavelig.

På bildet har jeg startet en vifteovn på ca 900w og ser at AC belastning er rundt 900 w

Jeg velger allikevel å forholde meg til strøm som går over shunt. Det viktigste er jo tross alt hvilke belastning batteriene utsettes for.
Man kan jo spekulere seg blå på hvorfor det er sånn. Mistenker sterkt at MP har varierende virkningsgrad etter belastning, og tror at det er synderen.


Se også forskjellen på Strøm gjennom shunt vs strøm gjennom MP.
Avviket her stemmer ganske godt med at jeg lader med ca 90w fra paneler.
Det beviser at Shunten er ganske konsistent med strøm som går inn og ut.

Jeg skal bruke tang amperemeteret mitt en gang når jeg belaster hardt for å se om dette "støtter" verdien fra. Shunten eller MP



Hvordan har du satt opp tankmåler? Er dette for generell ferskvannstank til hytta? Hadde vært supert med litt info ang dette :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod