Bråkete Multiplus - hvor har dere plassert boksen?

Startet av Røilern, mai 02, 2020, 06:23:33

Røilern

Med større tilgang på solenergi og energi lagringskapasitet kommer ønske om å bruke mer av denne energien på en gang. Det være seg lading av el-bil, oppvarming av hytta med varmeovner eller en varmtvannsbereder.

Jeg ønsker at hytta skal være et stille og fredelig sted, og er pirkete på unødvendige støykilder.  Akkurat nå er den mest bråkete dingsen jeg har min Multiplus hvis jeg kontinuerlig bruker mer enn ca 2Kw. I tillegg har den pga ombygging havnet litt for sentralt i hytta midt i den ombygde gangen.

Det må jeg uansett gjøre noe med, og planen var å sette den og den nye LiPo4 batteripakken inn i det tekniske rommet som mine kolleger omtaler som snekkerboden. Dette fordi den har vært flittig benyttet som hjemmekontor etter at Corona-hytteforbudet ble opphevet.

Men altså, den bråker så mye at jeg ikke orker tanken på å sitte ved siden av den å lytte på at den leverer 2,3KW til lading av elbilen rett fra solpanelene.

Jeg vurderer å bygge et separat rom under huset for å bli kvitt decibel'ene.
Den tåler jo kulde, men ikke fukt. ref
"Operating temp. range: -40 to +65°C (fan assisted cooling) Humidity (non-condensing): max 95%"


Hvordan har dere løst dette?




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Har alt plassert i boden i et eget lite rom, sammen med ladekontrollerne Miev batteripakken og alt det andre.
Hadde den i hytta en periode men vifta er en skikkelig plageånd.
Godt å bli kvitt den.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Hei

Jeg har bygd et lite isolert teknisk rom ut fra grunnmur og hytte veggen, der står alt inkl batterier. Fra dette er det videre inngang til krypkjelleren.
Grunnmur er isolert inkl mark isolasjon og ny drenering.
Dette fungerer utmerket, hører ikke en lyd ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

jkirkebo

Jeg har mine  4 invertere i et lite teknisk rom på 1,5m2 ved siden av gangen. Det er to solide dører med pakninger i karmen mellom det rommet og oppholdsrom. Innervegger er isolert med 10cm Glava. Inverterne + de to ladekontrollerne bråker ganske mye når de går for fullt, men inne i hytta høres knapt noe som helst.

Et problem var at rommet ble for varmt, så jeg ble nødt til å installere ventilasjon. En vifte som blåser inn nede ved gulvet og en som trekker ut oppe ved taket. De starter samtidig, når temperaturen i rommet overstiger 27 grader (med 0,5 graders hysterese, så de starter på 27,5 og stopper på 26,5). Det har fungert bra.

Røilern

En liten oppdatering på denne.

Da har "bråkeMultien" fått eget hus i form av en isolert bod under hytta.
Fantastisk å bli kvitt lyden! - Nå har vi endelig fått "lydløs" strøm.

Jeg er fortsatt litt engstelig for kulde og kondens til vinteren. Utstyret står jo i en uoppvarmet bod.

Synspunkter på dette?





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Hei

Det blir jo som hos meg da, og opplever ikke at det er noe problem i det hele tatt. Har plukket av lokk og sett over koblinger og alt er tørt, friskt og fint.
Stått slik i 4 eller 5 år nå.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Har også flyttet hele ''sulamitten " ut i boden for et par år siden.
Har ikke opplevd noen ulemper med overhodet.
Har imidlertid tenkt å lage et ekstra" tak over alle komponentene på den veggen de er montert.
Dette for å ha en ekstra sikring mot drypp kondens fra taket.
Også for å hindre noe av uhell skulle falle bortpå
Slengte med et par bilder av oppsettet.

Tenker at over Multiplus en skal jeg lage en ekstra beskyttelse

Skal fortsatt gjøre litt cleaning up av kabler etc
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Proft  jeg skal legge ut bilde når jeg er ferdig
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod