Inneklima og ventilasjon i hytte

Startet av Morten-Lavenergisystemer, mai 10, 2020, 11:46:24

Morten-Lavenergisystemer

Hører at en del hytteeiere har utfordringer med "innestengt" luft når de kommer til hytta, og at mangel på ventilasjon fører til dugg på innsiden av vinduene også i moderne hytter.

Nye hytter bygges jo like tette som permanente boliger, men det er ikke krav til balansert ventilasjon med varmegjenvinning når hytta er mindre enn 150 kvm.

Hører gjerne erfaringer fra hytteeiere med tilsvarende utfordringer.
Frisk luft på hytta uten plasskrevende aggregat eller kanaler. Energisparende, enkelt og diskret. https://www.lavenergisystemer.no/

Arctic1827

Vi kjøpte hytte uten strøm/ vann på ca 50m2 i 2013.  Hytta var nybygd av selger, og godkjent av et byggefirma etter tegninger fra en anerkjent hytteprodusent i reisverk.  Hytta var bygd uten videre ventilasjon, det eneste som var av ventiler var spalteventiler over vinduer på soverom og stue/ kjøkkendelen, totalt 6 stk. Boder/ bad hadde ikke ventiler i det hele tatt.
Første vinteren reagerte vi på at det var rå inneluft i hytta, både når vi ankom og under bruk.  Kontaktet da selger og spurte om dette, at han kanskje ikke var helt ferdig med alt. (var litt småarbeid igjen etter overtakelse)
Han svarte da at hytta var bygget slik den skulle i ht godkjente tegninger, og at det ikke skulle være mer ventilasjon en de spalteventilene over de største vinduene.
Første våren monterte jeg tilsammen 8 stk 10 cm ventiler.  Etter det ble innemiljøet totalt forandret.  Hytta oppleves som helt tørr når vi ankommer, spesielt legger en merke til dette på sengeklær, og kondens under bruk forekommer nesten ikke.

I ettertid har jeg lagt merke til i hytter jeg har vært inne i, og svært mange har i praksis ikke ventiler i det hele tatt, av en eller annen merkelig grunn.

Morten-Lavenergisystemer

Hytta fra 2013 er nok godt isolert og tettet. Det som overrasker meg mest er at det ikke var ventil i badet.

Ventilene du satte inn gir den "luftlekkasjen" hytta behøver. Spalteventilene gir ikke så mye og spalter er heller ikke lenger standard i nye vinduer.

8 ventiler er mange i en hytte på 50 m2. Hadde diameteren vært større burde halvparten kunne være nok.

I elektrifiserte hytter hvor det står på litt varme hele vinteren, ville jeg vurdert ventiler med ventilatorer med varmegjenvinning. Det hjelper også til å holde strømregningen i sjakk. Fire ventilatorer på 12 Volt kan ha et strømforbruk per uke på mindre enn 700 Wh.
Frisk luft på hytta uten plasskrevende aggregat eller kanaler. Energisparende, enkelt og diskret. https://www.lavenergisystemer.no/

Sæters

Jeg har 2 hytter, 1 på fjellet og 1 gammel  tømmerhytte i lavlandet, ved et vann. Fjellhytta har 1 ventil på hvert soverom, 1 på kjøkken og 1 på vegg i stue, som er åpen mot kjøkken.  Tidligere, når vi fyrte mye parafinlamper og peis , ble dette for dårlig, monterte da luftinntak til under peis og sluttet med parafinlamper. I dag har vi topp inneluft og aldri fukt uansett bruk eller lenge stått ubrukt.

Tømmerhytte ved vannet er merkbart fuktigere, der vurderes solfanger med vifte som mange er veldig fornøyd med. Skyver inn oppvarmet luft når sola skinner, bedre kan det ikke bli. Eneste negative er størrelsen på panelet.  Mulig jeg nøyer meg med en datavifte som øker lufthastigheten, eller prøver kun med større tverrsnitt på ventilasjonen. Høres voldsomt ut å kjøre annen form for ventilasjon på en hytte som ikke brukes. Står en hytte delvis oppvarmet, vil den med normalt med ventiler klare å holde fukten i sjakk.

Morten-Lavenergisystemer

En utfordring er ofte at passive ventiler gir lite sirkulasjon om ikke det er undertrykk fra f.eks. avtrekksvifte i bad eller gjennomtrekk. Å plassere et ekstra luftinntak under peisen i Fjellhytta kan være hva som skulle til for å skape sirkulasjon.

Ettersom tømmerhytta ved vannet er gammel, er det sansynligvis godt med luftlekkasje.

Desentral ventilasjon benyttes spesielt i nye tette hytter som er bygget iht. dagens standard. Uten ventiler eller spalter over vinduene.
Hele ventilasjonssystemet bruker forresten mindre strøm enn en sparepære.

https://www.blikkenslagere.no/vil-ha-ventilasjon-ogsa-pa-mindre-hytter/
Frisk luft på hytta uten plasskrevende aggregat eller kanaler. Energisparende, enkelt og diskret. https://www.lavenergisystemer.no/

Arctic1827

Sitat fra: Morten-Lavenergisystemer på mai 24, 2020, 13:22:19
Hytta fra 2013 er nok godt isolert og tettet. Det som overrasker meg mest er at det ikke var ventil i badet.

Ventilene du satte inn gir den "luftlekkasjen" hytta behøver. Spalteventilene gir ikke så mye og spalter er heller ikke lenger standard i nye vinduer.

8 ventiler er mange i en hytte på 50 m2. Hadde diameteren vært større burde halvparten kunne være nok.

I elektrifiserte hytter hvor det står på litt varme hele vinteren, ville jeg vurdert ventiler med ventilatorer med varmegjenvinning. Det hjelper også til å holde strømregningen i sjakk. Fire ventilatorer på 12 Volt kan ha et strømforbruk per uke på mindre enn 700 Wh.

Ja, hytta er godt isolert og tettet, og spalteventilene hadde liten effekt. 
Jeg ville ha ventiler i aller rom, boder, hems og bad, så da ble det flere mindre, kontra færre større. 
Det var muldotoalett i hytta, og det krever riktig ventilering for å fungere, noe det heller ikke gjorde før jeg satte inn ventil på badet.
Har heller ikke innlagt strøm, så elektrisk ventilering er ikke noe alternativ, men er storfornøyd med hvor tørt det ble etter ventilmonteringen!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod