Forstøtningsmur eller enklere løsning?

Startet av Eggedal, mai 21, 2020, 08:06:55

Eggedal

Her har jeg en liten «case» for å kunne legge jorda tilbake. Søylefundament, og i ett hjørne ble det en viss høyde. Jeg tenker å støpe en mur mellom disse to søylene. Men det er jo en del arbeid. Hsr noen forslag til enklere løsninger som tåler litt jordpress?

jkirkebo

Jeg har brukt forskalingsblokker på slike steder under hytta mi. Den høyeste ble vel 7 segmenter høy, dvs. 140cm, om jeg ikke husker feil. Støper til et fundament i bunn som er rett for forskalingsblokkene, det er enkelt gjort ved å feste forskalingsbord i stolpene.

Fyll med stein på utsiden, ikke jord (bortsett fra evt. lag helt øverst, bruk da duk under samt mellom jord og stein vertikalt).

Eggedal

Sitat fra: jkirkebo på mai 21, 2020, 11:24:39
Jeg har brukt forskalingsblokker på slike steder under hytta mi. Den høyeste ble vel 7 segmenter høy, dvs. 140cm, om jeg ikke husker feil. Støper til et fundament i bunn som er rett for forskalingsblokkene, det er enkelt gjort ved å feste forskalingsbord i stolpene.

Fyll med stein på utsiden, ikke jord (bortsett fra evt. lag helt øverst, bruk da duk under samt mellom jord og stein vertikalt).


Hvilken type blokker brukte du?
Det er bare luft på baksiden. Om det skulle komme noe vann gjennom betyr det ikke noe. Så tipper det går helt greit å bruke de stedlige masser til å legge inntil.

jkirkebo

Sitat fra: Eggedal på mai 21, 2020, 16:55:51
Sitat fra: jkirkebo på mai 21, 2020, 11:24:39
Jeg har brukt forskalingsblokker på slike steder under hytta mi. Den høyeste ble vel 7 segmenter høy, dvs. 140cm, om jeg ikke husker feil. Støper til et fundament i bunn som er rett for forskalingsblokkene, det er enkelt gjort ved å feste forskalingsbord i stolpene.

Fyll med stein på utsiden, ikke jord (bortsett fra evt. lag helt øverst, bruk da duk under samt mellom jord og stein vertikalt).


Hvilken type blokker brukte du?
Det er bare luft på baksiden. Om det skulle komme noe vann gjennom betyr det ikke noe. Så tipper det går helt greit å bruke de stedlige masser til å legge inntil.

Husker ikke merket men de er 20cm tykke, 20cm høye og 50cm lange. Ganske standard greier. Det passet bra med mine søyler som er nettopp 20cm i diameter.

Jeg la pukk/stein inntil på utsiden for at telen ikke skal lage trykk mot muren. Ikke pga. vanngjennomtrenging. Når muren er godt over meteren høy må man tenke litt på slike ting ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod