Victron 150/35 og 3x315w serie vs paralell

Startet av EspenE, mai 25, 2020, 07:27:58

EspenE

mai 25, 2020, 07:27:58 sist endret: mai 25, 2020, 09:36:01 by EspenE
Hei igjen,

Etter å jha bestilt 3x315w og en 150/35 fra Victron med intensjon om seriekobling har tvilen slått inn. Grunnforholdene der jeg hadde tenkt å bygge stativ til panelene er vanskelige og jeg vil slite med å få en trygg forankring.
Alternativ 2 er da montering på sørvegg. Her er det imidlertid muligheter for at panelene tidvis kan skyggelegges pga trær på nabotomt jeg ikke kan fjerne og jeg vurderer parellellkobling for å unngå at alle paneler slukker om et blir skyggelagt.
De aktuelle panelene er oppgitt med max power current 9,46A og Short-Circuit current 10.04A
Nå er jo laderegulator primært kjøpt inn for seriekobling, men vil den kunne fungere greit i et oppsett med parallellkobling? Hva er evt ulempene?

Tusen takk på forhånd for tilbakemeldinger.

etsvends

Sitat fra: EspenE på mai 25, 2020, 07:27:58
Hei igjen,

Etter å jha bestilt 3x315w og en 150/35 fra Victron med intensjon om seriekobling har tvilen slått inn. Grunnforholdene der jeg hadde tenkt å bygge stativ til panelene er vanskelige og jeg vil slite med å få en trygg forankring.
Alternativ 2 er da montering på sørvegg. Her er det imidlertid muligheter for at panelene tidvis kan skyggelegges pga trær på nabotomt jeg ikke kan fjerne og jeg vurderer parellellkobling for å unngå at alle paneler slukker om et blir skyggelagt.
De aktuelle panelene er oppgitt med max power current 9,46A og Short-Circuit current 10.04A
Nå er jo laderegulator primært kjøpt inn for seriekobling, men vil den kunne fungere greit i et oppsett med parallellkobling. Hva er evt ulempene?

Tusen takk på forhånd for tilbakemeldinger.

Dette er fra datasheet på victron sine sider. Ser ut som den tåler 40A inn så skal gå bra det.
Max. PV short circuit current 2) 40A
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

StefanPal

Hvis de er koblet i serie så trenger du mindre lys for at starte regulatoren i forhold til om de er koblet parallell. Regulatoren trenger noen V mer enn lade V for å starte.
Hvis du har et 12V anlegg så gir det mindre utslag enn på et 24V anlegg.

Du vil og ha mulighet til å teste begge varianter for å se hva som totalt blir best for deg.

For mine solceller så hadde jeg skygge (når solen stod som høyest) på 10% av det ene panelet av 2 i serie og det gav et tap på ca 20% effekt (konstatert i praksis etter utbedring).
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Parallellkobling kan fungere, men kun om du har 12V eller 24V batteripakke. Med 48V batteripakke går det ikke siden ladespenningen da blir for lav.

EspenE

24V batteripakke.

Blir nok å prøve meg frem på det som virker best i praksis. Det viktigste er å vita at regulator virker i begge oppsett.

Mvh
Espen


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod