Tilbakemelding på offgrid oppsett

Startet av Hytteboksen, mai 25, 2020, 19:11:18

Hytteboksen

Hei!

Mitt lille prosjekt med å utbedre batterikapasiteten på hytta nærmer seg ferdigstilling.

Det er mye å ta stilling til og da kunnskapsnivået er helt på nybegynnerstadiet, er tilbakemeldinger og tips fra kyndige folk kjærkomment.

Så her er en oversikt over mitt oppsett...
* 2 x 200 Ah Lithium Pro Heat i serie (24V 200 Ah)
* 1 x Lader, https://www.hyttetorget.no/7-trinns-batteriladere?variant=17124
* 1 x Solcelleregulator, https://www.hyttetorget.no/solcelle-regulator-mppt-40a-12v-24v

Utfordringen min blir solcellepaneler. Har per nå to solcellepaneler som jeg tenkte å bruke en liten stund til. Disse er montert ved siden av hverandre, men av ulikt fabrikat. Etter hva jeg forstår kan dette gå greit om man bruker sperredioder, men man må regne med ett effekttap.

Har i tillegg en Wallas 40CC som må settes bak en 24V->12V inverter, https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2404&category_id=146&option=com_virtuemart&Itemid=39, men dette er etter hva jeg forstår ikke nødvendigvis noe ugunstig da ovnen vil få en mer stabil 12V. Hytten står i det høye nord hvor solen ikke skinner i cirka to måneder, men blir brukt i denne perioden og et aggregat vil fylle på strøm via laderen.

Har også tenkt å sette opp en 24V->230V Inverter, https://www.hyttetorget.no/inverter-24v-600w-ren-sinus, som gir 600W. Til denne skal det koples til en TV og et kjøleskap - begge av den lite strømkrevende sorten. Kjøleskap vil stå på samme rom som inverteren, mens TV'n vil stå cirka 12 meter kabel lengre bort i et annet rom.

Resten av "strømmen" vil bli brukt til LED-påærer, kom gjerne med tips om noen som selger slike pærer med skrustøpsel (ala 230V pærer).

Så mitt spørsmål eller ønske blir da tilbakemelding på om dette er ett fornuftig oppsett eller skal jeg gå for 12V og 400Ah?

Arctic1827

Du skriver at solcellepanelene er av forskjellig fabrikat, men er de like store, med like mange celler?
Hvordan har du koblet de sammen, parallell eller serie?

Jeg parallellkoblet 2 på hhv 80 og 140W, begge med 36 celler uten sperrediode.  I følge Sparelys og andre som mente de hadde greie på det var ikke diode nødvendig, og mener jeg utnytter begge panelene godt.  Nå er de plassert ved siden av hverandre slik at begge får samme lysforhold.

12V ledpærer med vanlig sokkel (skrustøpsel for 240V) fås kjøpt mange steder, Sparelys, Ebay osv

StefanPal

Er ikke kjent med din regulator men jeg hadde nok investert i en Victron BMV-700 Batterimonitor for å ha bedre kontroll.

For solcelle panelene så har nok fabrikat mindre betydning en hva W og antall celler de er på etc.
Men det ser ut til at flere her på forumet har koblet samme ulike paneler med godt resultat, så det er bare å prøve.

24V er en fordel fremfor 12V hvis man ser på antall A i kablene mellom batteri og inverter.
Men var obs på hva V solcelle panelene leverer. De må over ladespenning på regulatoren før at ladning skal starte. Så hvis du har små/eldre paneler kanskje de ikke leverer nok til et 24V oppsett.
Og da må du kjøpe nye solcellepaneler eller velge en annen inverter.

Lurt å velge Lithium batterier da du kan øke batterikapasiteten senere uten å bytte alle batterier.

Jeg bestilte 12V led lys med E27/E14 sokkel fra eBay før tollgrensen ble endret men eks. Sparelys har slike.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Sitat fra: Hytteboksen på mai 25, 2020, 19:11:18
Har også tenkt å sette opp en 24V->230V Inverter, https://www.hyttetorget.no/inverter-24v-600w-ren-sinus, som gir 600W. Til denne skal det koples til en TV og et kjøleskap - begge av den lite strømkrevende sorten. Kjøleskap vil stå på samme rom som inverteren, mens TV'n vil stå cirka 12 meter kabel lengre bort i et annet rom.


600W for å drifte et kjøleskap høres puslete ut. Selvom det bare drar 80W er startstrømmen på elektromotorer mye høyere. Min erfaring er at kjøleskapet drar mer enn 1000W når det starter, riktig nok ikke i mange ms, men strømmen skal uansett leveres.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

På en 24v batteripakke bør du ha paneler som leverer tett opp under 30v.
Gjør disse panelene det? For å være sikker ville jeg kostet på meg et eller flere nye paneler. Du får 320w paneler til ca 1800,-

Vedr inverter og kjøleskap har jeg tidligere beskrevet kjøleskap drift med små invertere.
Jeg kjørte et lite kjøleskap med en 300w inverter.
Dette var en høykvalitets inverter fra Victron.
Denne klarer i korte perioder (ms) å levere høy startstrøm som Røilern er inne på.

Sjekk ut denne:
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2568&category_id=238&option=com_virtuemart&Itemid=39
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mai 25, 2020, 21:04:04
600W for å drifte et kjøleskap høres puslete ut. Selvom det bare drar 80W er startstrømmen på elektromotorer mye høyere. Min erfaring er at kjøleskapet drar mer enn 1000W når det starter, riktig nok ikke i mange ms, men strømmen skal uansett leveres.

Vi drifter kjøleskap, fryser (separate enheter) pumper og styring til vannbåren varme samt all belysning i hytta (mye, bl.a over 50 downlights) på en 800W Victron-inverter. Har ikke hatt noen problemer med det ennå.

Hytteboksen

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre lys på 24V, men om man kjøper en stor inverter, kan den levere strøm til hele (lille) hytten hva kjøleskap, TV og lys angår? Gjør det også letter å lade f.eks Pads og mobiler.

Planen var altså 24V 200 Ah timer og 230V inverter til kun TV og kjøleskap og 12V inverter til walls og ha alt annet på 24V.

Nå tenker jeg en stor inverter og 230V i hele hytten bortsett fra Wallas'n som må ha 12V. 230V inverteren trenger ikke stå på når hytten ikke er i bruk.

Hvordan er batteriforbruket på et slikt opplegg kontra det jeg hadde tenkt? Hvor mye forsvinner i "inverteringen" kontra hva jeg sparer på mindre forbruk på 230V kontra 24V. Og 230V i hytten må vel strengt tatt koples opp av fagpersonell?

Og kanskje erkjenne at panelene må byttes ut. Med den regulatoren jeg har, kan jeg ha  1040W på 24V.

Bunnlinjen er, som for oss alle, å bruke batteriene mest mulig effektivt.

StefanPal

Å bruke Røilerns energibudsjett er alltid første punkt.
Da vil du se hva du må dimensjonere systemet før.

Men desto større inverter desto mer trekker den. Her må du må se på spesifikasjonen for den inverter som du velger.
Eks. en 2kW 24V Victron Phoenix Smart inverter trekker 9W (Zero load Power) som gir 216Wh (9Ah) opp til en 5kW 24V Victron Phoenix som trekker 25W som gir 600Wh (ca 25Ah) per døgn. Så det tar 4,5-12,5% av din batterikapasitet per døgn.
Når du dimensjonerer inverter må du og se på hva type belastning den skal ha. Motorer krever eks. mye mer ved oppstart enn en panelovn. Er ofte en tabell i manualen.

Og ja, fast opplegg av 230V skal kobles av fagpersonell.

For ladning av mobiler og pads så finnes det billadere fra 12/24V man kan bruke så man slipper å gå om 230V.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod