Absopasjonsspenning

Startet av Skillenes, juni 07, 2020, 08:44:53

Skillenes

Hei
Har en victron smartsolar 100/30 hvor jeg har satt tiden på absorbasjon til 2 timer(fixed time). Men ser at den siste tiden har laderen vært veldig ofte i absorbasjonsmodus kun i ett minutt, selv om den har kjørt bulk og gått over i float. Er det tailcurrent som er satt til 2 amp som gjør dette ? Trodde den skulle være i absorbasjonsmodus i de to timene som er satt her. Trodde laderen ville operere sånn hvis absorpasjon var satt til adaptive og maks tid til 2 timer?Noen som opplever det samme? Har litiumbatteripakke.

1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

etsvends

Sitat fra: Skillenes på juni 07, 2020, 08:44:53
Hei
Har en victron smartsolar 100/30 hvor jeg har satt tiden på absorbasjon til 2 timer(fixed time). Men ser at den siste tiden har laderen vært veldig ofte i absorbasjonsmodus kun i ett minutt, selv om den har kjørt bulk og gått over i float. Er det tailcurrent som er satt til 2 amp som gjør dette ? Trodde den skulle være i absorbasjonsmodus i de to timene som er satt her. Trodde laderen ville operere sånn hvis absorpasjon var satt til adaptive og maks tid til 2 timer?Noen som opplever det samme? Har litiumbatteripakke.



Når du har fixed absorbsjon tid vil det si maks to timer. Den kutter uansett når du går under tail current.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Skillenes

Ok det fungerer sånn, God lading for tiden og lite forbruk så da kommer laderen fort under tail current vil jeg tro.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

Støvle

På lithium pakke skal vel ikke absorpsjon brukes. Har du bms som snakker med victron styrer den laderen. Visst ikke skal vel float, absorpsjonspenning og equalization spenning være lik.
Tail current skal også være avslått
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

StefanPal

Hvis du har litiumpakke eks. fra AE eller andre hvor BMS ikke kommuniserer med laderen så brukes Absorpsjon for å jevne ut spenningen av BMS:en.
På Victron ladere så er Absorpsjonstiden som standard satt til 2h for Lithium batterier og uten Tail current.

AE har eks. 28,7V på Bulk og Absorpsjon samt 28,5V på Float.
Jeg har sett flere på forumet som i stedet kjører på 28,35V og så utjevning til 28,7V med jevne mellomrom for å øke levetiden på batteriene.

Jeg kjører mine til 28,35V hvis jeg ikke skal bruke hytten på i lengre periode så de ikke blir stående full ladet.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Støvle

Ja, visst du velger å sette float lavere enn bulk og absorpsjon så har absorpsjonstiden noe å si. Jeg har bms som snakker med laderen, så da har jeg satt disse tre til samme spenning i tilfelle laderen mister kommunikasjon med bms. Da har absorpsjonstiden ingenting å så lenge alle stadiene har samme spenning.

Har det mye å si om du lader til 4,1V kontra 4,05V per celle angående levetiden? Jeg har hørt begge delene, men ikke testet det selv. 4,2V er vel 100% ladet batteri, så 4,1V er jo ikke helt fullt batteri..
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Skillenes

Jeg har en 12 volts lifepo4 pakke fra AE hvor bms er av den enkle typen. Fikk oppgitt fra AE å bruke 14.4v abs.spenning og 14 v floatspenning en ladeprofil de hadde god erfaring med. Men de mente også jeg kunne bruke metoden med utjamningsspenning hvis jeg ønsket det. Har ikke fått med meg at tc skal skrues av på lithium, men får gjøre det. Får se om det ikke etterhvert blir litt mere fjernstyring, blir litt enklere å justere ned spenninga da. Men ettersom jeg skjønte burde cellene i denne pakken balanseres ganske ofte, men det gjelder vel 24v pakkene også vil jeg tro selv om batterikjemien er litt forskjellig.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

StefanPal

På AE er BMSen satt til utjevning på  4.1V.
Da er det margin opp til maks på 4.2V slik at relæet på BMSen ikke løser ut.
Så i utgangspunkt bruker man da bare ca 90% av teoretisk kapasitet.
Så det bør vel i utgangspunkt gi en grei levetid.

På elbiler mener jeg at man rekommanderer 60% lading på batteriene hvis bilen skal stå ubrukt en lenger tid. Så da regner jeg med at det er bedre å ha batteriene på 4.05V i perioder når de ikke er i bruk.
Og hvis man bruker 4.05V permanent så kan man da bruke utjevning til 4.1V jevnlig for å sikre balanse.

Hvis man ser på Victrons innebygde program for Lithium batterier på laderen så er det med 2h absorpsjon uten tc. Regner med at det da og gjelder for AEs batteri pakke.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Skillenes

Mine celler har litt lavere spenning så abs. er på 3,6v og float på 3,5v. Cellene utjevnes på 3,6v. Når jeg sjekker spenninga på cellene ligger de stortett bestandig på 3,5v. Men jeg tenker at floatspenninga kan settes litt lavere hvis man er redd for at spenninga skal være for høy over ti, får jo litt mindre kapasitet da. Tenker at hvis man kjører utjemning en gang i uka så er man jo avhengig at det er grei lading den dagen eller så vil det vel gå en uke til før man får utjamning av cellene. Kanskje ikke noe problem på den her tida men kan vel kansje være det på vinteren når ladinga kan være dårligere.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

StefanPal

Det er vel spesielt når batteriet er mye i bruk og lades ut dypere som man vil kunne få ubalanse på spenning i cellene og da trenger man å utjevne hyppig.

Så ved kontinuerlig og jevn bruk av batteriene ville jeg bare ha brukt standard innstillingene.

Men hvis hytten skal stå ubrukt i flere måneder så kan man sette bulk, abs. og float like og legge dem på ca 80% av batterikapasiteten for å øke levetiden. Ellers vil du toppe opp maks kapasitet på batteriet hver dag med ladning. Lithium batterier har relativt lav selvutladning, så det bør ikke bli stor ubalanse når de ikke er i bruk.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Skillenes

Ja jeg vil nok bruke de anbefalte innstillingene fremover. Det er bare i de mørkeste mnd november til februar hytta ikke er i bruk og da er jo ikke det noen problem med for mye lading. Da vil det vel kanskje bli litt lite strøm avhengig av hva som er tilkoblet.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod