230v Solstrømsanlegg og samsvarserklæring

Startet av Jgytterdal@gmail.com, juli 21, 2020, 06:48:10

Jgytterdal@gmail.com

Jeg ønsker å starte en tråd om et tema som jeg er opptatt av.
Er mitt elektriske (selvbygde anlegg) iht forskrifter og lover?.
Har man noe å hente på å få en elektriker til å godkjenne anlegget og få en samsvarserklæring på anlegget.
Vi snakker jo tross alt om et elektrisk anlegg med 230v inverterstrøm som har akkurat samme berøringsfare som hjemme.

Hva om hytta brenner ned og det kan spores tilbake til uautoriserte el-installasjoner? Vil man få avkortning på forsikringsoppgjøret?

Men det viktigste er  selvfølgelig at alle som bruker hytta kan gjøre dette uten noen form for risiko.
Jeg vurderer sterkt å ta kostnadene ved å lå et autorisert El firma gå over mitt anlegg slik at jeg kan få samsvarserklæring på mitt anlegg.


Synspunkter?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Hei

Har ikke mange synspunkter foruten at jeg tenker det samme som deg.
Ikke nok med at "vi" eventuelt kan få avkorting men "vi" får jo heller ikke forsikringsoppgjør for hele anlegge heller, og det er jo noe kroner det å.....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

elektrikern

Er ikke helt greit for en elektriker å skrive samsvarserklæring heller. Vi har ikke lov til å "godkjenne" arbeide som er utført av ufaglærte og skrive samsvarserklæring på anlegget. Et anlegg montert av ufaglærte er i prinsippet feil uansett hvor bra det er gjort. Etter å ha sett bilder både her og ikke minst på facebook så er det tydelig at off-grid anlegg generelt har mer feil og mangler enn vanlige 230v anlegg har. Dette kommer både av at anleggene ofte er bygd av ufaglærte, at slike off-gridanlegg har andre utfordringer mht. sikringer, strømmer og dimensjonering av vern generelt. I tillegg skal de samarbeide med aggregater av ulik kvalitet.
Rådene en får av hyttebutikkene og utstyret de selger er av svært forskjellig kvalitet. Noen er flinke andre er det ikke.

Et par tre ting som det er endel å ta tak i når det gjelder sikkerhet er f.eks riktig valg av sikringer, sikringer på riktige plasser, fordelingsskap av metall, å følge montasjeanvisninger. Er det noen som har montert sin Victron solcelleregulator på ubrennbart underlag? I montasjeanvisningen til min så står det at den skal det.

Håper innlegget mitt ikke blir oppfattet negativt, alle ønsker at anleggene våre skal være trygge og fungere.


7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Røilern

Bra tråd!

Jeg tenker innledningsvis at vi har to forskjellige problemstillinger.

1) 230V installasjonen. Dvs fra Inverteren til sikringsskapet og videre ut i hytta. Det er vel i praksis liten forskjell på dette anlegget og et anlegg hvor strømmen leveres av en nettleverandør? Mao standard elektriker jobb.
(med litt forbehold om valg av type nett og jording...)

2) "Svakstrøms" installasjonen, 12V,24V,48V eller mer! med solpanel, regulator og tilhørende utstyr.

Har jeg rett hvis jeg hevder at det er litt utydelig hva du kan gjøre mht problemstilling 2) og at antall elektroinstallatører som er gode på "DC" anlegg er begrenset?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

elektrikern

1. Valg av vern er problemet. Kortsluttningsstrømmene er bare noen få prosent av et vanlig anlegg tilknyttet everket.
Og dermed dokumentasjon av utkobling.
2. Det er nok ikke beskrevet veldig godt og tydelig hva ufaglærte har lov til på 12-24-48v siden. Det går en grense på 50v som man ofte kommer over både på solcellesiden, og på batterisiden på 48v anlegg. 48v anlegg har vel en ladespenning på opptil 55-56v. Det vanlige elektrikerfirmaet har nok ikke noe særlig kompetanse på DC anlegg som er aktuelle på hytte.

Regelverket i normen vår NEK 400 har 29 eller 30 sider som omhandler solcelleinstallasjoner, mesteparten går egentlig ut på ongrid og krav som er aktuelle i den forbindelsen.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Sæters

Det blir vel rimelig søkt om man definerer et 48 volts anlegg til å bli over 50 volt fordi ladespenningen overskrider dette, tviler på at dette har noe med intensjonen å gjøre. Ser forøvrig ingen mulighet for samsvarserklæring for et anlegg hvis det ikke er lagt opp 100% av installasjonsfirma fra dag 1. Tviler på at et firma vil utsette seg for følgende av slikt.

StefanPal

Regelverket er vel at anlegg på over 48V eller 200VA må installeres av godkjent installatør.
Tviler og på at noen vill utfærde samsvarserklæring uten å ha utført installasjonen men man kan kanskje bestille en kontroll av anlegget. Da får man i alle fall en faglig vurdering av installasjonen og få en avviks liste på det som må utbedres

--------------
Rediger av moderator for å holde tråden så effektiv og kompakt som mulig. Kommentartrådene er slettet

Sitat fra: elektrikern på juli 22, 2020, 15:03:04
Du mener 200VA og ikke 200Ah vel?

Sitat fra: StefanPal på juli 22, 2020, 21:28:03
Helt riktig, gikk litt raskt. Skal givetvis være VA.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jgytterdal@gmail.com

Intensjonen med å starte tråden er vel egentlig å i gang en dialog rundt temaet.
I teorien kunne man jo be om en etilsynskontroll og få en mangel rapport som man da er pliktig i å utbedre.
Hvis man så leverer denne listen til en elektriker vil jo denne i teorien utbedre denne og kunne gi samsvarserklæring.
Det blir jo litt det samme som hjemme.
Det er jo ikke sikkert det er samme elektriker som utbedrer, som har utført den initielle installasjonen.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

elektrikern

Elektrikeren som utbedrer kan fortsatt ikke skrive samsvarserklæring på hele anlegget, kun på utbedringene. Kunden sitter fortsatt uten samsvarserklæring på resten av anlegget. Kunden har nok fått utbedret endel av manglene så risikoen for brann, og berøringsfaren er nok redusert.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Jgytterdal@gmail.com

Takk for mye bra informasjon.
Så konklusjonen er at skal man ha samsvarserklæring på sitt anlegg, må dette gjøres ved initiell installasjon.
Det som er krevende ved slike installasjoner er DC siden.
Reglene og kompetansen blandt El installatører er varierende.
Er det like klart hva man kan/ikke kan gjøre selv her?

Men jeg tenker uansett at mitt anlegg skal være så tett opp til reglene som mulig!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod