Hjelp med hytteanlegg

Startet av solarekspress, juli 22, 2020, 15:32:01

solarekspress

Hei folkens,
veldig fint forum (jeg er ny her). Jeg har lest meg opp litt på off-grid hytteanlegg i forbindelse med at vi har et slikt anlegg på hytta som ligger på en øye (uten strøm), og som vi har hatt litt problemer med.

En lokal elektriker  hjalp oss med å bygge anlegget for ca. 12 år siden. I fjor oppgraderte vi anlegget selv (den lokale elektrikeren er nå pensjonert), men vi har hatt litt problemer i etterkant.

Se vedlagt diagram/bilde av anlegget med fullstendig spesifikasjoner.

Problemet er at sikringene (samtlige av sikringene tegnet inn på diagrammet) tidevis går. Dermed stopper hele anlegget (både inverteren og 12V anlegget).

Jeg er usikker på om vi koblet anlegget riktig da vi "oppgraderte" i fjor.

Spørsmålene mine oppsummert:
1. Er anlegget nå koblet riktig? Bør vi endre på noe for eventuelle forbedringer?

2. Tips om hvorfor sikringene går?

(vedlagt er også et bilde av sikringsboksen for ordensskyld)

Setter stor pris på all hjelp!


elektrikern

Dere har nå 3 parallelle sikringer på 25A som forsyner inverteren? Det skulle bli 75A. Problemet er at sikringene går når dere trekket stor belastning ut av inverteren? Den drar jo ca 100A på fullast og dermed overbelaster dere sikringene. Ville koblet om batterieneslik at de var parallellkoblet før inverteren og satt inn sikring på kanskje 125-160A foran inverteren. Skulle sikkert hatt tykkere ledninger inn på inverter også. 100A burde vel hatt 25mm2, nå ser det ut som om det er bare 6mm2?
Alt utenom inverteren er gammelt og den er ny?
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

solarekspress

Hei,
alt er nytt, men det nyinnkjøpte erstattet tilsvarende gamle produkter (tidligere hadde vi gele-batterier, Cristec 80A batterilader, Morningstar Sunsaver 20, Energitek Pro45).

For øvrig hadde vi ikke noen inverter tidligere, så der er koblingene nye (den er faktisk lagt opp av en ung elektriker, som tydeligvis ikke visste hva han drev med).

Det kan stemme at det er tung belastning på inverteren som trigger sikringene.

Har du mulighet til å forklare litt ytterligere hvordan du ville lagt det opp?

Kan man legge til en ny og større sikring på tavlen som står der, eller ville du gjort det annerledes?




solarekspress

Hei igjen,
jeg forstår for øvrig ikke helt dette med at sikringene ikke tåler belastningen fra inverteren.

Disse sikringene er jo 220V 25A sikringer.

Jeg trodde det betydde at de tåler 220V x 25A = 5500 W ?

Inverteren produserer 1200W på 220V, og forbruket er vel ikke over 5500 W?

(mulig jeg er helt ute å sykler her, nybegynner på dette området)

elektrikern

Du sykler. De står på 12v siden og tåler i utgangspunktet ca 300w hver seg. De blir overbelasta når du bruker over ca 900w. Du burde begynt på nytt med skikkelig paralellkobling av batteriene, egen stor sikring til inverteren. Sikringsboksen kan forsåvidt stå. Trorheller jeg ville flyttet samleskinna over på øvre siden av sikringene.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Jgytterdal@gmail.com

Fundamentalt så er det slik at sikringer beskytter mot for høy strøm.
Effekt (Watt) er et resultat av av spenning (V) og strøm(A)
Det betyr at sikringer ikke kan direkte knyttes til hvor mye effekt man forbruker men hvor mye strøm man bruker.
Eksempelvis vil en 10A sikring i en bil kunne levere ca 120W
En 10A sikring i sikringsskapet hjemme vil levere 2300W
Dette er ohm's lov
Strøm (A) x Spenning (V) = effekt (W)
Eller på fagspråket I x U = P
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Det kan se ut om om sikringsskapet ditt er koblet opp av en AC elektriker uten tilstrekkelig kunnskap om DC (likestrøm).

Da må man begynne litt forfra. Rådene du har fått fra Elektrikernen og Jgytterdal er bra utgangspunkt.

Pass på at du forstår hvor mye strøm (Ampere ) som går gjennom hver ledning og sikring, og dimensjoner begge deretter. Victron har en bra kabeldimensjoneringsapp.

Er det benyttet DC sikringer? Dette siste er viktig. Hvis jeg forstår det korrekt så er det ikke sikkert at en AC sikring greier å løse ut som den skal i et DC anlegg.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

solarekspress

Hei,
mange takk. Her er det mye å lære.

Jeg skal undersøke dette med AC/DC sikringer, usikker på hva som er benyttet nå.

Basert på tilbakemeldingene til Elektrikern så har jeg tegnet et forslag til nytt oppsett. Tenker da å gå til anskaffelse av en koblingsboks, og en 120A sikring.

Vil det fungere slik (se vedlagt tegning)?

Hva er beste/enkleste måte å koble sammen ledningene fra batteriene med ledningene som går til inverteren/sikringsboksen (se "Koblingsboks", rød pil i tegningen)?

Setter stor pris på all hjelp!

elektrikern

Hvis disse batteriene ha poler med en 8 eller 10mm bolt som går rett ned i polen ville jeg lagt en kobberskinne mellom de tre minuspolene som hadde vært litt for lang i begge ender. Det samme med plusspolene. Så ville jeg montert ledningene til inverteren mærmest batteri en og tre. Og ledningene opp til sikringsboksen nærmest batteri tre og en. Ved å bruke kobberskinne slipper du koblingsboksen og får god og solid forbindelse mellom batteriene. Du kan skru fast sikringer direkte på kobberskinnene hvis du kjøper riktig type. Megasikringer kan passe fint.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Røilern

Denne tråden hjelper deg med korrekt kobling av batterier:

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2327.0

Alt dreier seg om samme motstand mellom hvert enkelt batteri og felles tilkobling til anlegget. Ethvert avvik fører til ujevn belastning og lading av enkeltbatterien, og må unngås for å sikre batterienes levetid.

Det er derfor det er bedre å ha større større celler med lavere spenning (2V) i serie enn det er å ha store 12V batterier i parallell. Mine 2V batterier er like store som typiske 12V hyttebatterier på 200-290Ah (ish)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Ja, det er korrekt med GEL og AMG batterier men i dette tilfelle så har han vel 12V Lithium batterier.
De har sin egen BMS som styrer utjevning og balansering, slik at dette vil vel bli mindre relevant. Men korrekt kobling av batteriene er alltid å foredra.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod