Tilkobling av CBW X-410-I - fjernrelemodul for aggregatkontrol med victron

Startet av Fjellgeita, august 19, 2020, 16:52:11

Fjellgeita

Hei,

Desverre viste det seg at min fjernstarter fra Generator-line ikke lot seg kombinere med mitt Honda EU30IS med kablet fjernstarter. Det ser ut til at standard choke-mekanisme er byttet ut med en elektronisk modul for choke og dermed var monteringen umulig uten å gjøre større modifikasjoner.

Ser at det er flere som istedet har kort nevnt muligheten for å bruke en CBW, som har programerbare releer som gjør at jeg kan simulere knappetrykking på fjernstarteren, tenkte da å koble meg rett innpå terminalene inne i fjernstartboksen for å trigge "power", "start" og "choke" over nett. I utgangspunktet så ser programmeringen ganske grei ut.

Det jeg blir litt usikker på er den fysiske kablingen mellom victron inverter og CBW, de har noen eksempler men jeg følte ikke de var helt likt det oppsettet vi her snakker om med tanke på fysisk kobling.

Victron multipluss II GX har et programerbart rele som kan brukes for fjernstart, denne har NO, COM og NC.

På CBW tenkte jeg å koble Victron sin NO til +input (triggersignal). Skal COM på victron i dette tilfellet kobles til "GND" på CBW - modulen ?

*** Iflg kommentar fra CBW support, så foreslår de at Victron NO går til CBW +input, mens  Victron COM går til CBW +5V ***

For å koble meg inn på fjernstartboksen og styre disse med releene så ser det ut som +kobling i boksen går til hver relee-inngang, mens samtlige negative kabler samles på "COM" punktet på CBW, gir det mening ?


Håper det er noen av dere som allerede har denne typen styring via CBW eller kunnskap, som kunne bekreftet dette.

Røilern

Mine CBW enheter har ikke slike innganger som 410 modellen, men "signalet" fra  GX'en et enkelt potensialfritt rele. Det betyr at det bare er som en bryter.

Det må fremgå av CBW dokumentasjonen om inngangene er laget for å styres an en potensialfri kontakt  (bryter) eller om de krever spenning. Kanskje takler de begge deler.

Min hjemmelagde løsning som er beskrevet her (http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1121.0)) styres både av GX'en, og en manuell bryter  koblet i parallell. Men en løsning via CBW 410 ville jeg ha programmert en av inngangene til å overstyre signalet fra GX'en, det kan være nyttig

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod