Trøbbel med 12v dovifte

Startet av Toril, juli 19, 2009, 13:20:39

Toril

Hei
på hytta har vi snurredass med 12v vifte som går i et rør med vifte over tak. Problemet er at den stadig ikke fungerer til tross for nyladete batterier (eget ladet bilbatteri) Den går en liten stund (noen sek)  og så virker det som om den mister kraften og ikke går så fort som den skal og tilslutt stopper helt. Viften er helt ny og kjøpt på hyttebutikken. Har noen et tips om hva som kan være galt før vi omkommer av do-lukt? :)

mvh Toril

petter`n

En slik vifte burde være uproblematisk, eneste jeg kommer på er om den på et eller annet vis står i klem eller noe har kommet ovenfra som hindrer den.
Ta den ut og test.

Ole

Har nettopp en vifte som stoppet opp i vår Vera Nova bio-do. Vifta sitter inne i røret som går opp til tak. Da jeg løsnet røret og kikket inn mot vifta var det fullt av spindelvev og barkstøv som hadde festet seg. Etter støvsuging og rengjøring fungerte alt greit. Dette er en av flere muligheter for et slikt problem.

petter`n

Dobark har jeg sluttet med for mange år siden, kjøper prydbark som jeg tørker på en pressenning. Billig og funker bra da jeg ikke trenger å ta hensyn til fuktighet, ikke støver det heller :)

HBOle

Rengjøring er selvfølgelig viktig, men dersom viften er helt ny -  ta med viften tilbake til oss og be om at vi tester den.

Vet ikke hvilken butikk du har handlet i, men de aller fleste av forhandlerne skal ha mulighet for å kunne teste viften for å kunne finne ut om det er viften eller strømforsyningen som er problemet.

Siden dere har eget batteri til viften går jeg ut i fra at det står i umiddelbar nærhet av viften slik at det ikke er spenningstap i kabelen som fører til problemet. Dersom det er lang avstand mellom batteri og vifte ville jeg forsøkt å flytte batteriet nær viften og prøvekjørt med så korte kabler som mulig, dersom viften da fungerer må kablene dimensjoneres opp.

Send PM dersom problemet ikke skulle løse seg.
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod