Lader til balanselading av Nissan Leaf celler

Startet av bstein, august 23, 2020, 18:05:48

bstein

Heisann,

Ser at det er en del som har batteripakker som er bygd fra Nissan Leaf celler. Jeg driver og setter sammen en selv til et hytteprosjekt og trenger å få balanselada alle cellene.

Er det noen som kan anbefale en lader som fungerer bra til dette formålet?

Knerten

Jeg kjøpte en Balanseringslader for Li-Po celler på aliexpress og en 30A 12V strømforsyning med litt ledninger og koblingsbord, etter råd ifra en annen på forumet her.  Legger ved bilde.
Jeg brukte forøvrig LEV-50 celler ifra en I-Miev som har virket upåklagelig siden 2017 da anlegget ble montert.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

bstein

Takk for svar.

Skjønner at BC168 er populær siden den balanserer rett ut fra balanseporten fremfor å koble +/- og balanseport i tillegg. Dessuten ser det ut som det er utgått fra produksjon og litt vanskelig å få tak i.

I prinsippet skulle det vel bare være å kjøpe en hvilken som helst RC-lader, som denne her: https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/skyrc-s60-lader-60w-240vac.html?gclid=EAIaIQobChMIiLfm_N-z6wIVRumyCh0Yvgd6EAQYAyABEgKQ5fD_BwE ?

Antar at den eneste forskjellen mellom de forskjellige blir hvor stor effekt de kan lade med - men det er ikke mye de forskjellige cellene skal løftes/senkes med.



Knerten

Mitt oppsett er et eksempel og ser det er flere og sikkert nyere utgaver å få fatt i.
Jeg gjorde dette i 2016 og satte sammen anlegget hjemme for prøvedrift mens vi ventet på snøen i 2016/2017 for å få kjørt det opp.
Cellene varierte ikke mye når jeg begynte så det tok en ettermiddag/kveld å balansere alle 84 cellene til 4.05V som jeg har som max spenning.
Lagde så 14 pakker med 6 celler i hver altså 4.05V 300Ah
Tok 8 stykker omgangen så de gikk relativt raskt.
Lykke til
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Knerten

Beklager feil opplysning i siste innlegg.
Balanserte 6 celler i slengen, BC168 har 6 kanaler og ikke 8.
Koblet opp alle 8 og flyttet på pluggene når en celle var ferdig
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

jijohans

Isdt og Chargery har supre ladere til dette formålet. Sjekk hvor mye strøm de klarer på balanseings delen de fleste gode ladere idag til RC bruk balansere med min 1,5A.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod