Problem med oppstart av nytt solcelle anlegg multiplus, rec mm

Startet av palhr, august 28, 2020, 18:47:25

palhr

Hei, holder på og sette opp nytt solcelle system med multiplus II 48v/5000, smartsolar 150/35 mppt, rec q bms, color control gx, og 4p14s leaf batteri. Jeg har fått satt opp bms slik at alt funker greit og den kommuniserer med CC gx, men multiplus slår seg av med en gang og jeg får high voltage alarm fra smartsolar mppt opp på display på color control. Kan problemet være at multiplus må settes opp for høyere spenning, Litiumbatteri mitt gir 56,3V ?,  må jeg da ha en mk3 enhet for å gjøre dette, eller er det noen som har andre forslag til hva problemet mitt kan være?

Takknemlig for alle innspill og tips.

Mvh

Pål

OS

Jeg vil anbefale deg å kontakte forhandler for å få hjelp til å sette op dette. Desse enhetene er ikke "plug-and-play" og krever at du har kunnskap for å sette de opp.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Forsåvidt enig med OS her, da et slikt oppsett er ganske avansert.

Har du fått trimmet oppsettet på Rec Bms?
En del finjustering ift ColorGx som må til.
Det kan være Color GX som gir beskjed til MP om å slå seg av hvis ulike verdier er skadelige.
Jeg har et lignende oppsett ned Rec Bms Venus Gx og mppt controllere fra Victron.
I utgangspunktet styres all lading (både fra MP, og Rec) av Bms.
Oppstår det feil eller ulike verdierer utenfor, vil rec bms kutte lading fra mppt, eller skru av MP.

Jeg vil anbefale deg å få litt hjelp (jeg gjorde det) til å trimme løsningen.
Du kun bruke MK3, men du kan også downloade config fil på MP via vrm portal, gjøre endringer via sw du laster ned og uploade filen igjen til MP via vrm portal.
Men dette krever kunnskap om produktene, samt innsikt i samspillet mellom Rec, ColorGx samt mppt og Mp


Husk at det er betydelig risiko å overlade lithium batterier, bms skal beskytte mot dette, men forutsetter korrekt oppsett og trimming av oppsett.

Mulig du har vært gjennom alt dette jeg nevner her,
Lykke til!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

palhr

Takk for svar og forslag.

Har fått satt opp bms riktig med litt hjelp, og mener color GX også er riktig satt opp nå. high battery voltage alarm fra mppt  kommer opp på color gx, og mp slar seg av. Skal sjekke litt mer i helgen, sa får jeg ta kontakt med forhandler om jeg ikke får systemet opp å gå. Tror kanskje mp ikke er riktig satt opp for litiumbatteri, og at dette er problemet.

Offpist

Hei.
Jeg jobber i Farco og er godt kjent med både REC og Victron.
Ta gjerne kontakt så hjelper jeg deg med en gjennomgang av innstillingene.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

palhr

Hei Offpist,  tusen takk for tilbudet.

Men tror nok kanskje det var du som hjalp meg å sette opp REC'en 😊👍, Fikk veldig god hjelp fra Farco og fikk anlegget til å fungere bra etterhvert. Reiser opp igjen på høstferie i begynnelsen på Oktober og regner da med å få sjekket og kontrollert mer, men ser bra ut så langt. Får eventuelt ta kontakt igjen om jeg lurer på noe. Fikk førsteklasses hjelp og support fra Farco og kan anbefale dem/dere varmt 😊


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod