Lufteventiler i hytte

Startet av Malteo75, september 02, 2020, 12:28:13

Malteo75

Hei.
Vi skal bygge hytta Rondablikk fra Familiehytta på fjellet.
Det er ingen lufteventiler i vegg, bortsett fra på bad og via ventilatoren på kjøkkenet.
Det er luftespalter i alle vinduene.
Lønner det seg å sette inn ekstra ventiler i veggen?
Noen som har erfaring med dette?

På forhånd tusen takk.

Mvh
Marianne

Ygnastølen

Hei

Min erfaring og "mening" er vel at det er sunt for inneklima og hytta selv å ha ventilasjon.
Så en ventil i hvert rom tror jeg er bare bra, og gir en frisk fin luft og ikke minst ingen "dårlig" innestengt luft som fort kan oppstå når dere kommer opp etter en tids fravær.

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Er det egen lufttilførsel til peis eller vedovn? En hytte blir gjerne brukt en del annerledes enn en vanlig bolig. Stearinlys og peis/ovn, mulig også tettere samvær enn i en bolig. Vedfyrng forbruker mye luft til forbrenning, da holder det neppe med spalteventiler over vinduene.

De første årene hos oss var en pine, grunnet mange parafinlamper, stearinlys og peis som stjal alt av oksygen, til tross for forholdsvis greit med ventiler. Stort sett hodepine hver kveld. Vi monterte direkte lufttilførsel til under peis og har kastet ut absolutt alt av parafinlamper, i dag har vi en hytte med godt inneklima.

Jutulhaugen

Lufteventiler er alltid en fordel.
Sørg uansett for å få installert pipe med friskluftkanal til ovn/peis.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Ygnastølen

Hei

Et lite "side" spørsmål i denne forbindelse, med egen lufttilførsel på ovn/peisen.
Er det en fordel og ta luft til dette fra en kald kjeller under stubbloft, tenker da om kjeller "klima" blir bedre om man bruker denne luften?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: Malteo75 på september 02, 2020, 12:28:13
...
Lønner det seg å sette inn ekstra ventiler i veggen?
Noen som har erfaring med dette?

Jeg har samme spørsmål etter å ha bygget på hytta, og tenker at dette er lurt.

En ventil ekstra i hvert rom eller kanskje 2?
En oppe og en nede, eller bare en oppe?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Phatbass

Jeg har satt inn 1 ventil (høyt) på hvert soverom. Dette er IKKE tilstrekkelig når det er kaldt ute. Mye fukt på vinduene. Har derfor bestemt meg for å installere en ekstra ventil (nede) på hvert soverom. Håper det vil løse problemet...

ivarw

Sitat fra: Ygnastølen på september 03, 2020, 08:43:20
Hei

Et lite "side" spørsmål i denne forbindelse, med egen lufttilførsel på ovn/peisen.
Er det en fordel og ta luft til dette fra en kald kjeller under stubbloft, tenker da om kjeller "klima" blir bedre om man bruker denne luften?

Jeg lurer i grunnen på noe av det samme. Finnes det noen tilgjengelige veiledninger for hvordan man går frem for å hente og legge friskluft fra under hytta inn på peis?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Sæters

Burde ikke være noe hokus pokus. Er det åpent under hytta kan du legge et spirorør gjennom gulvet, må du til utsiden av kjellermur, så legger du det under gulvet og gjennom muren. Husk raster med musegitter.

Selv har jeg et rør fra under peis og ned til et lite rom under peisfundamentet og et hull ut under hytta, med gitter foran.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod