Inverteren sa stopp - kjøpe ny. Finne fram i Ebay-jungelen?

Startet av Hyttesol, september 19, 2020, 16:28:45

Hyttesol

Den ene av de to inverterene 48V - 230V inverterene jeg har, har sagt stopp, og jeg er på utkikk etter noe nytt. Inverterene jeg har hatt, har vært på 400W kontinuerlig / 800W peak, med lasten fordelt litt på de to. Men jeg tenker å kjøpe en kraftigere inverter slik at alt kan kjøre fra 1, istedenfor å fordele lasten.

Jeg har et beskjedent strømforbruk da alt av oppvarming og matlaging skjer på gass. Det skal bare drive div. LED-lys, TV, laptop, baderomsvifte m.m. Det vanskeligste den skal drive er et kjøleskap som da har en litt høy startstrøm. I tillegg bruker jeg av og til en del lysarmaturer på rundt 400W totalt som også har litt startstrøm.

Det enkleste hadde vært å klinke til med noe ordentlig fra Victron eller andre kjente produsenter som kan levere 1500-2000W++, men da må jeg jo bla ut med kanskje 10-14k, noe jeg ikke hadde tenkt. Så jeg har lurt på disse kina-inverterne fra ebay og om det er noe bra å finne der. Men vi vet at det forskjell på Kinawatt og Kilowatt.

Er det noen som har erfaring med kina-invertere og kan henvise til en spesifikk selger på ebay/amazon eller lignende som leverer invertere som funker og ikke går opp i røyk så snart den blir utsatt for en liten utfordring?

Siden jeg likevel skal ha ny inverter, vurderer jeg å bygge om batteribanken til 24V da det er litt mer kurant å skaffe 24V utstyr enn 48V utstyr. Jeg har bl.a. stepdown inverter til pumpe og annet, og kunne fått bort dette ved å bygge om til 24V.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

StefanPal

Det man bør se opp med på Kina inverter er eget forbruk som kan være mange ganger høyere enn for en Victron.
Du får en Victron Phoenix 2000W 24 eller 48V inverter til under 9.500kr.
Har hatt kinainverter fra ebay og ville ikke gått for en slik igjen uten hadde gått for Victron.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

OS

Følg med på finn. Det selges ofte Victron brukt der til halv pris.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hyttesol

Innerst inne har jeg mest lyst på en Multiplus II 48/3000/35-32. Det var bare dette med å betale 12000kr da, men får holde øye på finn eller se om jeg tillater meg å kjøpe en. Men investeringen er gjerne verdt det, for da er jeg ihvertfall helt sikker på at jeg har riktige produkt med god margin og får et ryddig og enkelt anlegg uten bekymringer. I tillegg til at nødlading og bruk av aggregat blir 100 ganger enklere. I dag er ladeopplegget vårt litt sånn "Reodor Felgen løsning" med bare to store 42Vrms/10A trafoer og likeretter som med fordel kunne blitt fjernet.

Men er det balanseledninger på multiplusen, slik at den jevner ut spenningsforskjeller mellom 12V batteriene når den lader batteribanken?

Hva er folks erfaring med Multiplus II invertere? Er dette gode maskiner som tåler litt røff behandling uten å dø og som holder de specsene de lover? Som å dra i gang kjipe induktive laster som sirkelsager, støvsugere og tåle en uventede kortslutninger uten at alle MOSFETene blåser i den?

Og er den stabil i drift, slik at den tåler litt variert bruk med forskjellige laster uten at den går i protection i hytt og pine og må restartes?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Det finnes noen premium inverter produsenter - Victron er en av dem.

Man selger de stort sett fordi man vil ha større effekt.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Jeg har fulgt litt med på finn, men kommer ingenting interessant der. Men er sikkert greit å bare kjøpe en ny som jeg vet historikken på. 48/3000 varianten ser ut til å være en del billigere enn tilsvarende på 12/24V

Noen som vet om 48V versjonen har positiv eller negativ jord på DC-siden, og om chassis er flytende eller forbundet til enten DC+/DC-? Mye 48V utstyr (typisk telekomutstyr) har positiv jord. Selv om DC-siden kanskje er flytende i forhold til chassis så kan ting som styresignaler og slikt bruke "DC+" som referanse.

Inverterne jeg hadde fra før er egentlig beregnet for positiv jord, så har av og til vært bekymret for om det kunne oppstå en utilsiktet kortslutning. F.eks. ved at inverteren kobler sammen batteriets DC+, med jord-kontakten på 230V-siden, mens noe annet utstyr som henter strøm direkte fra batteribanken, er jordet til DC-, og dermed kortslutter batteribanken.

Bare som et tenkt eksempel: At en mobiltelefon lades med en uisolert DC-lader, kobles til en 230V TV med jordet støpsel med 3.5mm lydkabel og lager en forbindelse mellom + og -
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Ikke helt sikker på hva du sikter til, meg bekjent er det full isolering mellom DC siden og AC siden i disse inverterne. Det finnes ikke noe DC jord.

Ellers kan jeg anbefale https://community.victronenergy.com -  der er det god plass til å stille de virkelig tekniske Victron spørsmålene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Selve 230V fasene ut på AC-siden er vel fullt isolert fra resten. Men det kan være litt varierende hvordan de forskjellige jordingene er koblet sammen etter hvilket miljø den skal stå i.
F.eks. at chassis og minuspol er koblet sammen, eller chassis og "PE" terminalen på AC-utgangene er koblet sammen. Noen ganger er f.eks. chassis og plusspol koblet sammen.
Men jeg regner med det går fint uansett. I verste fall får jeg heller montere den isolert, og la være å koble til "PE".  ;)


Til de som har erfaring med Multiplus II og aggregat, hvordan er det å bruke den i kombinasjon med aggregat (Honda EU20i)? Aggregatet er på 2000W. Laderen i inverteren er på 35A (48V * 35A = 1680W). Da er det jo potensielt bare 320W ekstra å gå på når laderen går for fullt, og inverteren kobler lasten over på aggregatet. Vil multiplusen respondere kjapt nok til å redusere ladestrømmen og "hjelpe" aggregatet hvis det f.eks. plutselig settes på en 2kW varmeovn? Og kan alle multiplus konfigureres med maks strømtrekk og slikt, eller er det kun de "GX" modellene som kan det? Evt med en annen ekstra modul?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Amatøren

Sitat fra: Hyttesol på oktober 07, 2020, 18:42:39
Til de som har erfaring med Multiplus II og aggregat, hvordan er det å bruke den i kombinasjon med aggregat (Honda EU20i)? Aggregatet er på 2000W.

2000 VA (2000 W når strøm og spenning er i fase, det vil si ved kun ren ohmsk last) er peek effekt.

Kontinuerlig drift er kun 1600 VA.
Man lærer så lenge man lever.

Hyttesol

Sitat fra: Amatøren på oktober 08, 2020, 08:29:57
2000 VA (2000 W når strøm og spenning er i fase, det vil si ved kun ren ohmsk last) er peek effekt.

Kontinuerlig drift er kun 1600 VA.

Jeg ser at du har rett i det. Jeg har alltid trodd den var 2000VA (på folkemunne går VA og W litt om hverandre). Så i teorien vil da egentlig aggregatet overbelastes med 80W.

I praksis har jeg likevel aldri hatt problemer med å kjøre 2000W resistiv last på den. Har brukt 2000W vannkoker, og en 2000W vifteovn (ikke samtidig) som gikk som midlertidig løsning mens vi jobbet forrige vinter, uten at det slo ut. Vel å merke med en lang skjøteledning som sikkert har bidratt med litt spenningstap.


Men jeg lurer da fortsatt litt på hvordan dette blir med å lade samtidig som det er last på inverteren. Altså hvis aggregatet går og multiplusen lader på 1680W, og det plutselig kobles på en 1500W last inne, om inverteren da responderer umiddelbart slik at aggregatet bare vil se 1680W og ikke 3150W.

Jeg må vel kanskje RTFM'e litt på hvilke funksjoner som er der. Sparelys.no nevner "PowerControl" og "PowerAssist", men er litt vag på om disse tingene trenger en ekstra modul for å fungere.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Da falt jeg for fristelsen og slo til på en Multiplus II 48/3000. Det var noen kjappe tusenlapper. Men siden dette sannsynligvis blir det siste året jeg får spart på BSU og den kan sprettes til nyttår, så får det heller gå.  ;)
Bedre å kjøpe noe ordentlig med en gang, enn å kjøpe noe kinadrit først og så måtte kjøpe en multiplus senere.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

steinis

Veldig godt valg. Har hatt min nå i 1år og er veldig fornøyd. Lykke til!
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på oktober 08, 2020, 17:27:41

Men jeg lurer da fortsatt litt på hvordan dette blir med å lade samtidig som det er last på inverteren. Altså hvis aggregatet går og multiplusen lader på 1680W, og det plutselig kobles på en 1500W last inne, om inverteren da responderer umiddelbart slik at aggregatet bare vil se 1680W og ikke 3150W.


Dette er ikke noe problem med en Victron Multiplus, den reagerer lynraskt på slike endringer i belastning.

Inverteren reduserer ladingen helt ned til null for å ikke overbelaste aggregatet,  hvis du bruker mer strøm enn det aggregatet leverer (og har aktivert powerboost) så suplerer inverteren med energi fra batteriet.

Et anlegg med en 5Kwh inverter og et 5kw aggregat kan teoretisk belastes med 10Kw under visse forutsetninger.  

Dette står det mye om i forskjellige tråder her og Victrons egen dokumentasjon beskriver dette i detalj.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetil_kj

Må "powerboost" aktiveres, eller ligger den aktivert som fabrikkinstilling?

I mitt tilfelle en multiplus II, 12/1200/50

Hyttesol

Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til de der powerboostgreiene sammen med aggregat. Det jeg antar at multiplusen gjør, er vel å koble AC fra aggregatet med passthrough gjennom til lastene, og selv fase seg inn med sinusen som aggregatet leverer.
Mens aggregatet bare spiller "dumt" og lever sitt eget liv uten å vite om at multiplusen er der.

Jeg er litt bekymret for at hvis inverteren feilberegner noe, så vil de to begynne å krangle med hverandre slik at inverteren mater strøm tilbake til aggregatet eller omvendt, og at aggregatet blir ødelagt. F.eks. ved at multiplusen prøver å få spenningen opp, mens aggregatet prøver å få spenningen ned.

Det beste hadde egentlig vært om ladefunksjonen og inverterfunksjonen i multiplusen var helt uavhengige av hverandre. At den alltid bare lader batteriene ved 1680W, og samtidig leverer strøm til lastene via inverteren uten passthrough. Så sitter batteriene i mellom og gjør opp for differansen. Jeg kommer ikke til å ha behov for mer effekt enn det multiplusen alene klarer å gi.

Men kanskje jeg bare må tenke litt mindre og heller gå inn i "idiotmodus". En gjennomsnittlig forbruker vil jo bare tenke "1600W fra aggregat + 2400W fra inverter = 4000W totalt, jippiii!" Kanskje jeg bør gjøre det samme.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på oktober 11, 2020, 11:03:34
Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til de der powerboostgreiene sammen med aggregat. Det jeg antar at multiplusen gjør, er vel å koble AC fra aggregatet med passthrough gjennom til lastene, og selv fase seg inn med sinusen som aggregatet leverer.
Mens aggregatet bare spiller "dumt" og lever sitt eget liv uten å vite om at multiplusen er der.

Det er ingen grunn til å være skeptisk til dette.

Power assist fungerer helt sømløst og problemfritt. Det er velprøvd teknologi som har mange år på baken. Victron, som jeg kjenner best, har sin basis i Yacht markedet (les: båt på norsk) og der er behovet spesielt stort fordi landstrøm ofte er begrenset til 10A eller enda mindre. Da er man helt avhengig av Power Assist for å kunne gjøre selv de minste ting.

Hvis du vil diskutere hvordan det er mulgi anbefales  https://community.victronenergy.com/index.html der vil du få (kanskje allerede finne) forklaringen på hvorfor dette fungerer så bra.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Sålangt har multiplusen bare vært en "kjedelig" opplevelse. Hvorfor det? Jo, fordi den bare gjør det den skal, uten å klage, uten å pipe, uten å advare, uten å blunke. Jeg prøvde både med en 2kW ovn og en karscher støvsuger, og multiplusen ser ikke ut til å bry seg.

Så tenkte jeg at jeg skulle teste ladingen. Den var først koblet opp til "patentbånd batteribanken" min, via en 25A sikring. Multiplusen skal jo klare 35A, men jeg tenkte at ingenting pleier vel å levere helt det som er lovet. Men joda, det gjorde den, og sikringen slo rikignok ut.

Så dette er et beast av en maskin! :D Jeg er glad jeg gikk for den og ikke noe Kinagreier. Den kostet jo litt, men en inverter er vel heller ikke noe som "går ut på dato", så den vil vel være like kurant om 20 år som den er nå. En investering å ta med
Det er også greit at den er veldig fleksibel på overbelastning, slik at selv om den er oppgitt til 2400W kontinuerlig, så kan den i korte perioder overskride det (de sier vel 30% i ca 30 min, 100% i inntil 2 min, og 0.5 sek på veldig store startstrømmer som dipper utgangsspenningen.
Så den kan fint ta en hårføner, vannkoker, eller støvsuger/kjøleskap på toppen av vanlig belastning uten bekymringer.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Indremedisiner

Hei. Hvis du er glad i å være på hytta så er min erfaring at man må ikke spare på slike ting men heller kjøpe det som faktisk virker, virker uendelig lenge og  da trenger man ikke tenke på problemstillingen og kan bruke kreftene på å kose seg. Jeg tenkte lenge på en liknende problemstilling, det gjaldt en 60 ah batterilader fra viktron, syntes den var stor og dyr osv, vennen min sa nei dette er verdt det, batteripakken min var 600 ah agm fordelt på  2 banker, det vi gjorde var å lage en stikkontakt ute til aggregatet ute og en inn under laderen, så når fyrer opp aggregatet lades anlegget feks ved å støvsuge osv før man drar. Laderen var litt dyr men i ettertid så har jeg nesten bare ledd av hele greiene fordi det funker så sykt bra.  Nå er det sånn at jeg tenker nesten at det er synd at jeg har fått strøm, så fornøyd var jeg med viktron, greit å koble opp også. 3000 kr spart på kritisk utstyr er ikke sparing det er en investering i problemer.. ikke bare det men virket som laderen leverte langt mer enn lovet, helt sykt. Jeg har primært erfaring med viktron men får sikkert bra utstyr fra feks outback og andre, kanskje litt billigere der også? Det er evnt slik man må spare vis man skal spare..

etsvends

I Går kjørte jeg en 1300w sirkelsag på Victron multiplus 12/2000-80 denne skal gi 1600w kontinuerlig. Når vi sager opp tregulvet og saga går tungt viser BMV 2250w i trekk, men multiplus gir seg ikke, men 2x350ah AGM sliter litt med å levere. Spenningen faller til 9v. Arbeidslampa begynner å blunke litt men saga går. Måtte be broren min kjøre litt penere med saga, men poenget er at Victron imponerer.
Eneste som ga seg var 200A DC sikringen
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Sitat fra: etsvends på november 07, 2020, 20:32:34
Eneste som ga seg var 200A DC sikringen

Imponerende, grunnet til at sikringen ryker er selvfølgelig at strømmen (A) stiger når spenningen (V) synker for å opprettholde samme effekt.

2400W ved 12V trekker 2400/12 = 200A

2400W ved 10V trekker 2400/10 = 240A


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Sitat fra: Røilern på november 08, 2020, 07:51:58
Sitat fra: etsvends på november 07, 2020, 20:32:34
Eneste som ga seg var 200A DC sikringen

Imponerende, grunnet til at sikringen ryker er selvfølgelig at strømmen (A) stiger når spenningen (V) synker for å opprettholde samme effekt.

2400W ved 12V trekker 2400/12 = 200A

2400W ved 10V trekker 2400/10 = 240A




Jepp. Det var det regnestykket jeg kom frem til også så kanskje jeg må ha en litt større sikring.
En annen ting: jeg har slitt litt med varme kabler på pluss siden til MP. Det er sikring/sikringsholderen som blir varm. Når sikringen gikk og jeg dristet meg til å koble utenom opplever jeg ingen varme. Skal sikringen bli varm? 200A ANL sikring fra sparelys.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

elektrikern

Konseptet med  smeltesikringer er at de har en tråd inni seg som er beregnet å bli så varm at den smelter hvis vi bruker mer strøm enn merkestrømmen til sikringen.  Så JA.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

etsvends

Sitat fra: elektrikern på november 08, 2020, 09:55:42
Konseptet med  smeltesikringer er at de har en tråd inni seg som er beregnet å bli så varm at den smelter hvis vi bruker mer strøm enn merkestrømmen til sikringen.  Så JA.


Altså den blir varm langt under merkestrøm. Ved eks 70-80A lading over et par timer er den lunken.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

elektrikern

En sikring er i prinsippet en dårlig leder. Den avgir effekt som er lik strøm x strøm x motstand. Motstanden forandrer seg ikke. Ved 40A så gir den kanskje 2w. Da vil den avgi 8w ved 80A og 32w ved 160A.  Ved 320A gir den 128W og ryker nesten momentant.
Poenget er at så lenge det går strøm gjennom den vil den varmes opp. Jo større strøm, jo mer varrme.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod