Plassering av batteri

Startet av ksae, september 25, 2020, 18:38:25

ksae

Bygger hytte på høyfjellet i strømløst område. Bør Litium-batteri plasseres i frostfri kjeller eller i kaldt, men isolert aggregathus? Skjønner det er forskjeller på ulike typer litium-batteri. Anbefalinger?

jkirkebo

Sitat fra: ksae på september 25, 2020, 18:38:25
Bygger hytte på høyfjellet i strømløst område. Bør Litium-batteri plasseres i frostfri kjeller eller i kaldt, men isolert aggregathus? Skjønner det er forskjeller på ulike typer litium-batteri. Anbefalinger?

Det bør plasseres så varmt som mulig. Fortrinnsvis i et lite og godt isolert rom sammen med laderegulator og andre ting som evt. er påslått og avgir litt varme hele tiden. Vi har batteriene i et teknisk rom på 1,4m2 med 25cm isolasjon i yttervegg og tak samt 20cm i gulv og vi målte i fjor ikke minusgrader i det rommet i det hele tatt.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har bygget et skap med 20cm isolasjon ute i boden for mine lithium batterier.
La inn en 30w varmekabel i bunn av skapet.
Brukte varmekabelen på de kaldeste dagene og har ikke hatt minusgrader i praksis.
Forbruket på varmekabelen mer en oppveies av mere ytelse på batteriene ved at de oppvarmet.
Styrer varmekabelen med en Internett strømplugg fra Clas Ohlson.

Fungerer perfekt
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Jeg har også et "teknisk" rom med 25 cm isolasjon, hvor batteri igjen er "pakket" inn i 10 cm jacofoam., aldri vært kuldegrader til tros for nesten 30 minus ute.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ksae

Både Sunwind og Hyttebutikken hevder de har litium batteri som kan lades i kulde. Noen som har erfaring med disse? 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod