12V løsning (produkter)

Startet av jallien, september 27, 2020, 13:31:43

jallien

Hei

 

Jeg har en hytte som jeg ikke bruker ofte, men lenge når jeg først er der.

Jeg har derfor regnet oss frem til ca 1 ukes forbruk uten særlig lading når jeg beregnet batteribank. Jeg kom da frem til at det var lurt å gå til innkjøp av 2 stk AGM RITAR290 amp/100t.

 

Jeg kjøpte også en stk lader til «reserve» ved lange opphold og ingen sol.

 

Jeg har en 12V vannpumpe direkte på batteriene i tillegg til en Wallas. Resten (lys) går via regulatoren jeg kjøpte med batteriene.

 

Jeg opplever nå at batteriene detter fort ned til 11,5V og regulatoren skrur av alt. For så at det stiger litt å alt går på igjen... Dette fortsetter til batteriene blir ladet ved aggregatstrøm og laderen. Jeg tenke jo at batteriene mest sannsynlig er ødelagt.

 

Jeg trenger derfor noen tips til hva jeg nå trenger av batterier og utsyr. Kan også nevne at jeg har 2 stk 290 batterier i en annen del av hytta og disse bare går til lys, der er av nyere dato.

 

Er det lurt av meg å gå over til ett anlegg, i stedet for 2 som i dag?

Hva trenger jeg av for å få et komplett anlegg og hva vil det koste meg?

Vurdere å gå over til en inverter og 230 V vannpumpe.

 

Setter stor pris på tilbakemelding på dette.

 

Mvh

Jallien

StefanPal

Det viktigste er å ha et bra regnskap på forbruk når man skal dimensjonere. AMG batterier skal og  bare laddes ut til 50% for beste levetid.

Hvis du skal gå over til ha et opplegg så kan du ikke bruke AMG batterier med ulik alder, da vil de dårligste batteriene trekke ned de nye til samme nivå.

Hvis du skal ha en inverter for å drive vannpumpen så må du tenke på å dimensjonere inverteren etter oppstartsstrømmen som trengs. Den er for motorer opp til flere ganger høyere enn merke effekten på pumpen.

En inverter har og en tomgangsforbruk som øker med størrelse på inverteren.  Har man en stor inverter så bør man og ha 24V eller 48V system, da man ellers får høy A i kabelen.

Så du må vurdere hva du trenger og hvor mye penger du vill investere.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Behov for høy startstrøm kan fjernes ved å kjøpe pumpe med softstart, f.eks Dab e.Sybox mini.

Støtter ellers anbefalingen om 24V eller 48V system. Victron Multiplus-II er jo veldig rimelig i 48V utgave:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2821&category_id=240&option=com_virtuemart&Itemid=39

Da kan man bruke f.eks 4 stk. 140Ah AGM:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

Eller, for dobbelt så mye utnyttbar energi, en 7,5kWh lihtium-pakke fra Alternativ Energi:

https://www.alternativenergi.no/products/48volt-8kwh-litium-batteripakke-brukte-bilceller-80x40x31-prod-nr-xxxx

jallien

Tror ikke det blir regulator og 230v vannpumpe.

Har beregnet annlegget tidligere, og det skulle holde til nesten en uke uten sol.
Alt går i dag via regulatoren foruten, som nevnt, wallas og vannpumpe.
Jeg sliter derfor med å skjønne hvorfor batteriene går så fort ned til 11,4V. Etter flere dager med sol trengs bare en litt grå dag før d skjer. Og batteriene er 3 år gamle.
Vil i utgangspunktet ikke legge alt for mye penger i det, men vil samtidig også ha et anlegg som virker mer enn 3 år. Så om da kosten blir litt høyere enn det 2 stk nye batterie koster (mppt, overvåker, sikring, nytt panel) så må det nesten bare bli slik.

Derfor settes tips veldig pris på.
Ta som utgangspunkt at beregning av batteribank str er korrekt!

Jallien

jkirkebo

Sitat fra: jallien på september 28, 2020, 14:08:01
Tror ikke det blir regulator og 230v vannpumpe.

Har beregnet annlegget tidligere, og det skulle holde til nesten en uke uten sol.
Alt går i dag via regulatoren foruten, som nevnt, wallas og vannpumpe.
Jeg sliter derfor med å skjønne hvorfor batteriene går så fort ned til 11,4V. Etter flere dager med sol trengs bare en litt grå dag før d skjer. Og batteriene er 3 år gamle.
Vil i utgangspunktet ikke legge alt for mye penger i det, men vil samtidig også ha et anlegg som virker mer enn 3 år. Så om da kosten blir litt høyere enn det 2 stk nye batterie koster (mppt, overvåker, sikring, nytt panel) så må det nesten bare bli slik.

Derfor settes tips veldig pris på.
Ta som utgangspunkt at beregning av batteribank str er korrekt!

Jallien

Jeg ville begynt med en batterimonitor. Da får du full oversikt over forbruk og batteribankens kapasitet. F.eks denne:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1575&category_id=89&gclid=Cj0KCQjwk8b7BRCaARIsAARRTL5d2d_6tmxdEKLqt7xH06p56uVO9Abr5N7cVUuhUdbwv68vFopupMcaAt3fEALw_wcB

Husk å kjøpt BT-dogle også så du får lest av dataene på telefonen istedenfor å knote med den lille skjermen.

jallien

Det blir garantert en overvåker ja. Og noen sikringer/,brytere som lett kan skrus av ved avreise etc.
Angående nye paneler. Hva er best. 1 stort? Eller 2 litt mindre og koble dem sammen. De kommer til å stå rett ved siden av hverandre.

Jallien

StefanPal

Ja, rekommanderer å bruke en batteri monitor.
Hvis du ikke vil bruke så mye penger og ikke trenger å sjekke på mobilen så er dette et billigere alternativ: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2961&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=39

Å ha en eller 2 paneler har ikke noen betydning. Kan være en fordel å koble 2 i serie (hvis regulatoren tåler maks V). Ju høyere V desto raskere vil regulatoren oppnå nødvendig V for å starte ladning.
Så du kan utgå ifra hva som er best med hensyn til letthet å plassere og pris  
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jallien

Kan batterimonitorem til Victron kutte strømmen ved lav spenning i batteriene, eller bruker dere mppt regulatoren til det, evt noe annet?

Forstår det slik at mange går via overvåkeren/shunten og rett ut på forbruk..

Ygnastølen

Batteri monitor kutter ikke strømmen, men gir en alarm, hos meg er den satt til 50% SOC da jeg har AGM batteri.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

StefanPal

I tillegg til alarm så har Victron og en utgang til et rele som kan brukes.
Man monterer da et rele som kutter strømmen.
Hvis man kobler slik at strømmen er kuttet når releet ikke har strøm så ligger ikke releet å trekker strøm når batteriet er lavt men det vil trekker litt hele tiden som strømmen er koblet på.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jallien

Sitat fra: Ygnastølen på september 30, 2020, 06:30:20
Batteri monitor kutter ikke strømmen, men gir en alarm, hos meg er den satt til 50% SOC da jeg har AGM batteri.

Det er AGM hos meg også.
Det jeg er redd for er hvis noe tapper strøm når jeg ikke er der. Har 40 mil til hytta på sommer og 60 på vinter (må kjøre rundt noen fjell da).
Selv om jeg skulle skaffe meg et lite nettabonement så må jeg ha noe som da stenger strømmen .

Kanskje det releet kunne vært et godt alternativ. Er det victron som har det?

StefanPal

Med Victron BMV-700 kan man styre et ekstern rele.
Det eksterne releet må så bare tåle V og A som du skal styre.

Jeg ser at Sparelys har et Relè, solid state 40A 12/24V men jeg har ikke noen erfaring med det.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Sitat fra: jallien på september 28, 2020, 14:08:01
Har beregnet annlegget tidligere, og det skulle holde til nesten en uke uten sol.
Alt går i dag via regulatoren foruten, som nevnt, wallas og vannpumpe.
Jeg sliter derfor med å skjønne hvorfor batteriene går så fort ned til 11,4V. Etter flere dager med sol trengs bare en litt grå dag før d skjer. Og batteriene er 3 år gamle.

Når slikt skjer er det ikke så mange mulige årsaker

1 - Batteriene har tatt kvelden
2 - Energibudsjettet ditt er feil
3 - Begge deler

Sitat fra: jallien på september 28, 2020, 14:08:01
Ta som utgangspunkt at beregning av batteribank str er korrekt!

Anbefaler at du sjekker energibudsjettet en gang til. Man kan bli overrasket over hvor mye energi som går med til småforbrukere som f.eks en Camiovn.  Du finner litt mer om det i denne tråden
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0

Ellers er en batterimonitor noe man bare må å ha.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jallien

Har brukt det regnearket før Røilern, meget nyttig. Så burde ikke være kapasiteten det står på, spesielt ikke på sommeren/tidlig høst. Så det er nok batteriene som har tatt kvelden. 
Hvorfor de har tatt kvelden etter bare drøyt 3 år er et mysterium, men jeg håper å tror at med bedre overvåking så blir det bra.

Takk til gode råd å tips her inne. Sammen med råd fra sparelys blir det må nytt panel, en bank, ny regulator, overvåker og en idiotsikring som gutta på AM Solar kaller det 😁😁.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod