24v-48v på nytt anlegg??

Startet av fossfor@hotmail.com, oktober 07, 2020, 09:56:24

fossfor@hotmail.com

Hei.

Kjøpte hytte på samme tid ifjord,brukt året på og pusse opp.
Nå er tiden kommet til å oppgradere strømmen,da det gamle anlegget er fra tidlig 80.

3 mnd siden trodde jeg att 12v var den eneste veien og gå.
Men etter å ha lest og googlet i utallige timer er nå valget kommet mellom 24 eller 48volt (aller helst 48v)
Det må nemnes att alt av elektriske er blitt revet ut,og blir nå erstattet med ett 230v anlegg.

Har vurdert å kjøpe Chainpro Energy sin 48v 7kwh batteripakke.

Har sett på 3 x 300w all black mono paneler og Victron MPPT150/35 fra sparelys.
Panelene har en spenning på åpen krets på 38,8v altså 116,4v.

Har sol hele året,men kan iløpet av dagen bli noe skygge på de,og da kommer min bekymring.

Hvor mye skygge må til for att 3 x 300w i serie (116v)kommer under 48v og att da ladingen opphører,ut fra det jeg har forstått må det mye mere skygge til på ett 24v anlegg?

Grunnen til att jeg har 48v som favoritt er vekt og mere kwh for pengene.

Hyttesol

Vanligvis så holder spenningen fra panelene seg ganske så konstant enten det er direkte sol eller overskyet, når man sjekker spenning uten last eller ved "maximum power point" last.

Det er heller strømmen panelene leverer det går utover når det blir mørkt.
Det ikke før det blir ganske mørkt at spenningen også faller betydelig.

Og når sollyset blir så svakt at spenningen synker under 48V, da er det uansett ingen effekt igjen å hente, om så ladekontrolleren kunne brukt det. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye for det. Du har uansett mer enn dobbel spenning fra panelene i forhold til batteripakken, så du har store marginer å gå på.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Hvis "alt" av utstyr i hytten skal gå på 230V og du ser for deg at inverteren skal gå 24/7 mens du er der, så er det nok en fordel med 48V på DC-siden ja. Alt blir enklere da pga. mindre tap over avstander, mindre kabeldimensjoner osv. Anlegget ditt er jo såpass stort at du ikke må påkoste deg noe ekstra for å få 48V uansett, da du uansett har nok batterier og paneler til å koble i serie for å oppnå spenningen.

Den eneste ulempen med 48V, er at det er mindre kurant å skaffe DC-utstyr som pumper, lys osv på 48V, da det meste av bil/båt/bobil/campingutstyr er laget for 12 og 24V. Og 48V invertere og ladekontrollere er ofte litt mer "bestillingsvare" fra spesialforretningen og ikke noe man bare plukker fra hyllen på Jula. Men når alt først er kommet på plass og alt går på 230V, så er 48V er bra valg.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Takk for svar Hyttesol  :)

Har bestemt meg for å gå for en kombi lader/inverter fra Victron da jeg har stående ett aggregat på 5 kw.

Neste spørsmål er hvilken type paneler skal man gå for, alt innen rimelighetens grenser med tanke på pris.

Har sett på 3 x  300Watt, ALL BLACK, mono fra sparelys,pris 1995 pr stk.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2844&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Har også sett på 2 x 350w monopanelene til Hyttetorget,MODEL: BL-SP350M-B (all in black) til 3490 pr stk.
https://www.hyttetorget.no/solcellepanel-mono-350w-sort

Noen synspunkter om hva som er veien å gå? sparelys sine får du mest watt/Volt,men ser att Hyttetorget sine er trolig av en høyere kvalitet og muligens levere bedre  på en delvis skyet dag.

Noen andre kandidater innenfor 5-7k?

Hyttesol

Siden du skal ha MPPT regulator så har det ikke noe å si hvilken spenning (volt) panelene gir ut. MPPT-regulatoren tilpasser spenningen til batteriet - det er hele poenget med MPPT. Det er bare når man har en billig PWM-regulator, at spenningen har en betydning. Så du trenger egentlig bare å se på pris per watt og se at panelene ikke overskrider min/maksgrensene på regulatoren.

Hvis du er bekymret for overskyete dager, så kan det være at du burde vurdert en større batteribank fremfor flere/bedre paneler. Få oversikt over hvor mye strøm du forventer å bruke.
Hvis du skal ha et kostnadseffektivt anlegg som er dimensjonert riktig for bruken (sporadisk bruk her og der), så er tommelfingerregelen at batteribanken bør være stor nok til at den varer hele hytteoppholdet (under vest tenkelig ladeforhold), og solcellepanelene er store nok til at de lader opp igjen batteribanken mellom hvert besøk. Og så må man sette opp et forbruksbudsjett på hvor mye strøm man bruker.

Poenget er ikke egentlig at panelene skal "holde deg med strøm" mens du er der. (Men jeg lar meg gjerne korrigere på den påstanden og tenker gjerne andre må komme med innspill til tråden der).

Hvis du tenker at solcellepanelene skal lade opp igjen døgn for døgn og holde deg med strøm så vil du nok kunne få problemer enkelte dager. Men hvis du har aggregat som backupløsning, kan det fungere godt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Skulle jeg startet på nytt i dag så ville jeg gått 48v Batteri bank.
Det er flere grunner men de viktigste er at det generelt sett blir billigere
-Mppt regulatorer tåler normalt dobbelt så mye effekt på 48v Vs 24v
- Kombi inverter fra Victron er billigere etc.
- generelt lavere kabel tverrsnitt etc.
- løsningen er mindre sårbar for spenningsfall ved høy belastning
 
Kjøp mye paneler, det lønner seg alltid, paneler har blitt billige og jo flere jo bedre.
Det er spesielt på vår og høst dette er viktig, da man har færre timer med dagslys å lade opp batteriene.
Målet må jo være å minimalisere antall timer med aggregatet ikke sant.

Ville ha kostet på meg en batteri monitor for å ha innsikt i forbruket.
(ofte høyere en man tror)

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

fossfor@hotmail.com

Tror nok att 7kwh 48v batteribank er mer en stor nok nå i begynnelsen.
Kunn kjøleskap og lys som skal drives fra strøm i første omgang,
har kjøpt ny gass platetopp/komfyr og har en ubrukt gassvannvarmer stående.

Denne er dog kun med pilotflamme og ikke auto-tenning.
Får klare seg de første årene.

Som nevnt før er det planlagt 3 x 300w paneler , men frister å gå for det 4rd også,men da har jeg fylt opp bodveggen :)

Grunnen er att jeg synest ideen med å nyttegjøre seg av "overskuddsstrøm" , kanskje fått varmet noe forbruksvann på dagtid når batteripakka er full.

Dette er helt nytt for meg,så vet ikke hvordan dette skulle løses i praksis,noen form for reele som slår over når batteri er fult,kjører alt mot vanntank kanskje?
Litt dumt og koble vanntank så den tar strøm hele tiden med tanke på dager med lite sol.
Finnest det noen gode løsninger her?

jkirkebo

Sitat fra: Hyttesol på oktober 07, 2020, 16:34:27
Den eneste ulempen med 48V, er at det er mindre kurant å skaffe DC-utstyr som pumper, lys osv på 48V, da det meste av bil/båt/bobil/campingutstyr er laget for 12 og 24V. Og 48V invertere og ladekontrollere er ofte litt mer "bestillingsvare" fra spesialforretningen og ikke noe man bare plukker fra hyllen på Jula. Men når alt først er kommet på plass og alt går på 230V, så er 48V er bra valg.

12V er ikke noe problem, en 48V-12V Victron DC-DC koster bare drøye 1500,- og leverer 20A ut. Ikke har den noe særlig til egenforbruk heller (2-3W), og effektiviteten er på nesten 90%.

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2562&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39


jkirkebo

Sitat fra: fossfor@hotmail.com på oktober 07, 2020, 19:54:44
Neste spørsmål er hvilken type paneler skal man gå for, alt innen rimelighetens grenser med tanke på pris.

Har sett på 3 x  300Watt, ALL BLACK, mono fra sparelys,pris 1995 pr stk.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2844&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Jeg ville heller gått for disse:

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr.html

Billigere, høyere effekt (320W) og half-cut celler som betyr mindre følsomhet for delvis skygge.

Skal man ha sorte paneler synes jeg disse er det beste kjøpet for tiden.

Trenger man ikke sorte paneler er disse svært prisgunstige. 310W for 1250,- :

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/gcl-m6/60h%20310_ibc2005300003.html

fossfor@hotmail.com

Sitat fra: jkirkebo på oktober 08, 2020, 20:29:49
Sitat fra: fossfor@hotmail.com på oktober 07, 2020, 19:54:44
Neste spørsmål er hvilken type paneler skal man gå for, alt innen rimelighetens grenser med tanke på pris.

Har sett på 3 x  300Watt, ALL BLACK, mono fra sparelys,pris 1995 pr stk.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2844&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Jeg ville heller gått for disse:

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/sccs%20jasolar%20320w%20mono%20half%20cut%20all%20black_jam60s17-320-mr.html

Billigere, høyere effekt (320W) og half-cut celler som betyr mindre følsomhet for delvis skygge.

Skal man ha sorte paneler synes jeg disse er det beste kjøpet for tiden.

Trenger man ikke sorte paneler er disse svært prisgunstige. 310W for 1250,- :

https://xn--strmls-dyac.no/solkraft/solcellepanel/gcl-m6/60h%20310_ibc2005300003.html

Takk , setter stor pris på linker på div nettbutikker, mange plasser enn ikke har hørt om :)
Hva som er foskjellen på "sorte" og "ikke sorte"
Er det så banal att det er kun fargen? eller kutter ladingen helt ut på "ikke sorte" under litt skygge?

jkirkebo

Sitat fra: fossfor@hotmail.com på oktober 10, 2020, 14:38:06
Hva som er foskjellen på "sorte" og "ikke sorte"
Er det så banal att det er kun fargen? eller kutter ladingen helt ut på "ikke sorte" under litt skygge?

I all hovedsak er forskjellen kosmetisk. Helsorte paneler vil dog ha en litt dårligere produksjon i sterk sol da de blir litt varmere enn de panelene som har hvit bakplate.

fossfor@hotmail.com

Da ble det lagt inn bestilling på 1 stk 48V 7kwh batteripakke og Victron 150/35 MPPT fra Chainpro Energy + 3 x 310w GCL paneler fra Strømløs.

Da er det bare og glede seg til å få monter dette opp.

Tenker å sveise meg en ramme i Aluminium som er hengslet i toppen, denne kan så "vippes" ut i ønsket vinkel fra 90 grader på vegg til 45 grader.

Har ikke behov att disse står i 45 grader når hytta ikke blir brukt,således er de ikke så eksponert for dårligvær.
90 grader blir også bedre vinterstid,da solen står rett på denne veggen.


Neste blir å prøve og finne en enkel løsning på å nyttegjøre seg av overskuddsstrømmen til oppvarming av forbuksvann.



Røilern

Gratulerer - lykke til.

Husk at mye av suksessen ligger i god kabling.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fossfor@hotmail.com

Takk Røilern

Her 1 spørsmål der ja.

Er det normalt å ha en sikkring/bryter mellom panelene og regulatoren?

Og i tilfelle ja,blir denne monter så nærme panelene som praktisk mulig?

Tenker selfølgelig på korsluttning,men også på vedlikehold og det å kunne slå av all strøm inn til anlegget.

Hva er normalt her?

Blir 6 meter med 6mm2.



StefanPal

Jeg har 2 grupper med paneler med sikring på hver gruppe og bryter hvor jeg kan koble inn den ene, begge eller ingen panel.

Jeg har sikringene nært panelene og bryteren i el-rommet
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Sitat fra: StefanPal på oktober 15, 2020, 12:19:05
Jeg har 2 grupper med paneler med sikring på hver gruppe og bryter hvor jeg kan koble inn den ene, begge eller ingen panel.

Jeg har sikringene nært panelene og bryteren i el-rommet

En slik løsning har jeg også - automatsikringer - NB for likestrøm
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod