Jording av MPPT og Inverter - Victron

Startet av Røilern, oktober 17, 2020, 20:30:55

Røilern

Fra Wiring Unlimted har jeg sakset:

Off-grid system grounding


Ground close to the battery. The battery poles are supposed to be safe to touch. The battery ground should therefore be the most reliable and visible ground connection.

The DC ground cabling should have a sufficient thickness to be able to carry a fault current at least equal to the DC fuse rating.

The chassis of the inverter or Multi/Quattro must be grounded. There is basic insulation between AC and chassis.
The chassis of the MPPT solar charger must be grounded There is basic insulation between AC and chassis

Jeg har ikke gjort dette  - hva med dere andre?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Jeg har ikke gjort det, har en del hjelp av en elekto ingeniør som sier det er unødvendig.
Men jeg leser jo forskjellig....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har 3 jordspyd, ett i umiddelbar tilknytning til hytta, et i boden der all elektronikk er koblet, MP etc... Og et ved aggregat huset.
Sikkert unødvendig, men en billig løsning som sikrer godt tverrsnitt mot jord samt god utjevning.
Bruker rett og slett 15mm kobber rør som jord spyd.
Det fine med rør er de har større overflate mot jord
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Har ikke gjort det nei, men tenker at noe må gjøres her og har undersøkt litt. For Multiplus-inverterne har et relé som kobler N-leder sammen med chassiset på inverteren når den står frittstående uten ekstern AC, og bryter forbindelsen når den får strøm fra aggregat/AC-inn.

Da er det ikke helt gunstig å kjøre et "flytende" anlegg. Hvis det ved en feil oppstår en forbindelse mellom faseleder (L) og jord mens releet er koblet inn, så vil ikke en jordfeilbryter kunne slå ut fordi det ikke er noe vei for en feilstrøm å ta. Denne forbindelsen blir jo da "jordingen". Men chassiset på multiplusen vil da ligge på 230V i forhold til jord, og bli farlig å berøre. Da er det ikke før noen evt. berører og danner en andre forbindelse til jord, at det vil gå en feilstrøm og JFB kan slå ut. Det skal også være mulig å fjerne den forbindelsen mellom chassis og N, men da skal man vel ha en grunn til det og vite hva man gjør (noe jeg ikke gjør). Victron sier at anlegget da mest sannsynlig ikke vil være forskriftsmessig, men det kan jo være dette er greit i Norge hvor vi i motsetning til andre europeiske land, har mye IT-nett.

Hadde vært bra hvis en elektriker kunne kommet på banen med noen synspunkter.

Samtidig så har jeg ikke noe jordelektrode. Alle stikkontakter jeg har er jordet type og med jordleder koblet sammen mellom alle kontaktene, så alle apparater blir jo utjevnet med hverandre. Men "jorden" er ikke koblet til noe. Og det står på berg uten noe bra sted å jorde. Men det er sjø i nærheten. Kan jeg kaste et anker i sjøen som jordelektrode?  ;) Saltvann er jo en grei leder.


Så blir det med DC-siden en annen historie igjen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Jeg tenker at jord er en fast størrelse, og utjevning av potensielle jord forskjeller er kjempeviktig.
Jord handler i stor grad om å ujevne farlige spenningspotenialer, og dermed vil det alltid være viktig at det er samme jord forbindelse på alle steder i anlegget.

Litt teori: Tanken er at alle overflater og punkter som på noen måte kan berøres av mennesker eller dyr ved elektriske systemer skal være solid forbundet med hverandre. Hvis denne betingelsen er oppfylt, kan det umulig oppstå potensialforskjeller, altså elektriske spenninger, mellom noen elektrisk drevet gjenstand som kan berøres. Jordledningen i stikkontakter fører denne forbindelsen

Mao har man god utjevning og god nok forbindelse, vil det beskytte brukere mot farlige spenninger
.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod