gå offgridd

Startet av asn, oktober 20, 2020, 19:31:12

asn

heisann.

har nå lett og lest i øst og vest for å prøve å finne innlegg som kan relateres til min situasjon, uten å lykkes helt...

jeg har i dag en ganske stor bolig, som blir lite brukt som akkurat det på grunn av at jeg er vekk halve året på jobb, og til fjells eller lignende resten av året... huset blir dermed brukt mest som en hytte, hvor jeg er innom noen dager litt av og til.

nok om det, saken er at jeg i flere år har villet gjøre et offgridd-prosjekt ut av dette, det handler egentlig ikke om å spare penger eller noe slikt, bare en interesse:)


så det jeg lurer litt på da, uten å lure såpass mye at jeg vil ringe til noen som jobber med det... er:

hva bør jeg gå for ift. batterier og solceller?
huset er 3 etasjer,
1. etasje har vannbåren varme i gulv og luft-luft varmepumpe. gasskomfyr.
kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel.

2. etasje er ikke oppvarmet, men jeg har en Jacuzzi på terrassen der som bruker bittelitt strøm på å holde varmen.

kjeller har ikke behov for oppvarming da den naturlig holder seg på minimum 4+

oppvarming av vann til forbruk og gulvvarme blir gjort med flisfyring, flis er jeg selvforsynt med da jeg de få gangene jeg er hjemme driver litt med sagbruk som hobby og har stort flislager.

nødaggregat skal jeg ha, men vet ikke hvor stort dette må være. drivstoff unndras regnestykke.
men ønsker jo ikke at dette skal gå hele tiden.

dette er i sør Trøndelag med mulighet for montering av paneler mot sør-vest eller sør-øst og det ligger høyt med fint lite hindringer for solen.

noen som har en formening? 

Hyttesol

Økonomisk skal det nok godt gjøres å få regnestykket til å gå opp fremfor å ha en strømavtale. Men du skriver at det er mer for interessens del, ikke for pengenes del. Det er i hovedsak batteriene som gjør off-grid dyrt å holde på med siden de aldres, har begrenset antall opp- og utladingssykluser og egentlig har ganske beskjeden kapasitet sammenlignet med typisk strømforbruk på et hus. Folk bruker også gjerne en del mer strøm enn de er klar over.

Derfor vil man som regel først få oversikt over strømforbruk og kutte strømforbruk på alle ting som ikke "må" gå på strøm (all oppvarming, matlaging) og kun bruke strøm til elektronikk, kjøleskap, lys, m.m. Tørketrommel og varmepumpe er luksuser man sterkt bør revurdere da dette vil mangedoble prisen på anlegget. Vaskemaskin og oppvaskmaskin bør du se om du kan mate med varmtvann fra fyringen. Da får du ned størrelsen på anlegget og kostnadene med batterier.

Så dreier det seg vel om å kutte i luksus som store TVer, store kjøleskap og frysere (ikke ha mer mat oppbevart enn du må ha), stasjonære gaming PCer osv (skaffe laptop), og finne mer energieffektive alternativer, og prøve å ikke ha dette på mer enn nødvendig. Trekke ut ting som bruker strøm i standby. Off-grid er kanskje litt mer en endring av livsstil, enn bare en teknisk installasjon.

Husk også at alle sparetiltakene kan gjøres selv om man har strømavtale - og dermed redusere strømregningen. Men det er ikke alltid at gass, brensel og slikt er billigere per kWh enn tilsvarende med strøm hvis man har tilgang på begge deler.

Det er mange som dimensjonerer anleggene sine slik at de kan kjøpe alle mulige laster som om det var innlagt strøm, og har både komfyr og elektrisk vannvarming. Alt er mulig, og de som har råd til det, betaler gjerne det det koster for å kunne ha samme luksus på hytten som hjemme. men ikke alltid økonomisk gunstig selv om det er mulig.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

StefanPal

Trur det vil bli et dyrt og ikke økonomisk prosjekt...
Jeg hadde nok gått for et system koblet opp mot nettet.
Du ville da "selge" strøm når huset er tomt og spare penger på batterier.

Men hvis du skal gå off-grid må du først beregne strømbehov, top belastning og døgnsforbruk.
Så må du bestemme hvor mange dager uten sol batteriet skal dekke.

Du må ha en inverter som klarer maksbelastning (observere at det ikke er et 1 til 1 forhold, motorer og kjøleskap kan trekke opp til 20g forbruk ved oppstart).

Så er det antall solcelle paneler. Min erfaring er at man maks får ut opp til 4x merke effekt per dag og i snitt over året 1,3x merke effekt. (Så det blir med eks. 1500W paneler maks 6000wh per døgn og i snitt 2000wh per døgn)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Støvle

Skal man gå helt offgrid bør man ha en liten bekk eller elv som man kan montere en turbin i. Da får man strøm døgnet rundt alle årstider.
Dersom det er lite vann til tider kan man supplere med solceller og batteri. Evt en liten vindmølle.
Batteri og inverter vil være lurt uansett, det vil supplere peaker slik at man ikke trenger en stor turbin.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Røilern

I Norge er strømmen så billig at å "gå offgrid" rett og slett er lønnsomt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

asn

takker for innspill:)

i forhold til forbruk til oppvarming som blir nevnt lengre opp her, vil flisfyren ta det meste der. luft-luft varmepumpa trenger jeg ikke bruke vinterhalvåret for så vidt, da jeg kan bruke vann-luft om nødvendig. så lenge gulvvarmen fungerer trenger jeg nok ikke noe mer i de periodene jeg er bortreist.

om jeg må bruke 4000, ja om så 8000 liter drivstoff på toppforbruk og opplading av batterier i solfattige tider pr vinter er det faktisk billigere for meg enn å betale nettleie, men da har jo den miljømessige vinsten naturlig vis gått opp i (eksos)røyk...

det å selge strøm tilbake til nettet høres jo fiffig ut, bare så synd man ender opp med lite fortjeneste når man passerer en viss mengde.



det som har vert tanken min er å bruke 6 x 360w paneler, og en batteribank fra elbil eller lignende da dette er noe jeg har god tilgang på, mulig det kan lønne seg med enda flere batterier men jeg vet ikke om det er noen vits om man ikke får nok ladding fra sola...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod