Victron 48v 5000w- 14kwh ->hva nå?!

Startet av kjekve, oktober 21, 2020, 20:23:09

kjekve

Hei.
Skal bygge hytte neste år, og har allerede begynt å samle sammen litt komponenter.
Skal legge 230v i hytta.

Av forbruk så der det planlagt:
Kjøleskap (type A+++) 230v
Komfyr (kokeplate på gass)
Ventilator 230v
Vannpumpe 230v type 600w fra jula
Lys (led)
TV
Kaffemaskin
Toalett- forbrenning 230v - 1800w


Jeg har pt. følgende stasj:

Victron multiplus II 48v- 5000w inverter
14kwh batteripakke fra chainpro (leaf-batterier)
Honda EU30is
Komplett sikringskap (for husinstallasjon inkl.jordfeil, sikringer mv)

på innkjøpslista -under vurdering:
Skal også ha Solcelle - tenker minst mulig fysisk installasjon, så 2*300w
(sparelys har panel til 1795,50 -300w All black, mono - bra kjøp?!)
Victron SmartSolar MPPT 100/ 20_48

Victron Venus GX -nice to have- eller must?!?

Så spørsmålet,- er mine oppføringer innafor?
Er aggregatet for lite?
Trenger jeg flere "dingser"??


StefanPal

Å kjøre en forbrenningstoalett på strøm "off-grid" vil kunne bli en utfordring.
Den tar oppimot 0,5-1kwh per toalettbesøk så i verste fall så er batteribanken tømt etter 14 toalettbesøk.
Med en separat urinal så vil det kanskje gå hvis man ikke er så mange på hytten.

Det blir nok mye aggregat kjøring om du ikke skal ha mer enn 600W med solcellepaneler.
Beror og på hvor hytten ligger og om den skal brukes på vinteren.

Min erfaring er at 600w paneler da vil gi ladning til ca 3-4 toalettbesøk på en bra sommerdag...
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Det ser greit ut etter mitt skjønn. Hvis du skal bruke aggregat for å lade batteripakken, så må du sikkert ha USB kabelen så du kan stille inn begrenset strømtrekk fra aggregatet. Multiplusen din har ladestrøm på 70A (70A * 48V = 3360W) mens aggregatet ditt er 2400VA. Multiplusen har ikke PowerControl/PowerAssist aktivert som default, slik at alle laster kobles rett over på aggregat (i tillegg til lading) som standard, så det må du nok endre på om ikke aggregatet skal koble ut på overbelastning.

Jeg vil ikke si at aggregatet er for lite. Sammen med multiplusen satt opp med PowerAssist så vil de to enhetene komplementere hverandre helt supert, og multiplusen vil hjelpe aggregatet med forbrukstoppene.

Forbrenningsdass har jeg ikke noe erfaring med, men ser at den vil bli det som sannsynligvis blir utfordringen og bli det som avgjør hvor stort anlegg du må ha. Er det mulighet for andre løsninger?

De andre lastene er jo beskjedne og kaffetrakteren går jo bare et par minutter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

kjekve

Ser den med forbrenningstoalettet.
Har allerede kjøpt inn et - så hadde tenkt å benytte det, i tillegg til et pissoar.
Er med stort og smått max 6 personer på hytta, så må vel kjøre litt aggregat etter "morgenstellet".

Det er ikke muligheter for type tank mv, så snurredo eller type bøtte er neste, men frister ikke. Kan jo evt. vurdere et gassdrevet forbrenningstoalett, men kjenner det svir litt å betale rundt 35k for dette.

Hyttesol

Jeg vet ikke hvordan de der funker, og om man snakker om at det går 0.5-1kWh for hver dotur, eller om bommelommen samles i et større kammer og forbrennes.

Men hvis dassen bruker såpass mye at du må kjøre aggregat, så blir det fort 7-14kr i bensin for hver gang forbrenningen skjer. Med aggregat får du bare ut 10-12% av energien fra bensinen, som igjen skal drive varmeelementet i dassen (de resterende 88-90% forsvinner som varme fra aggregatet)

Med gass vil du få utnyttet mer eller mindre 100% av energien i gassen.
Som jeg sa til min far som ville kjøre varmeovn på aggregat fir at han skulle ta poenget - "Da er det nesten bedre å ha aggregatet inne, og sette varmeovnen ute"  ;)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

kjekve

da har jeg revurdert, og går for et Vera 90 toalett.. Riktignok med varmekabler og vifte på 230v, men dette kan umulig ta så mye strøm,- dessuten kan jeg vel slå av varmekablene også..?!

Zappa

Cinerella leverer også et forbrenningstoatlett basert på gass. Vi har benyttet dette i over 10 år og det fungerer utmerket. Da får du det store forbruket over på gass, mens kun viften i toalettet går på strøm.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

StefanPal

Er ikke sikker på om varmekablene kan slås av uten å slå av viften.
Hvis det ikke skulle gå så ser det ut til at den da bruker 1,6-3,6Kwh per døgn som, jeg forstår det.

Men noen som har en slik kan kanskje komme med fakta.

Jeg har og Cinderella Gass, det fungerer bra men blir en del bytter av gass flasker...

Men jeg foredrar det for å styre med kompostering...
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jings

Sitat fra: StefanPal på oktober 21, 2020, 20:52:16
Den tar oppimot 0,5-1kwh per toalettbesøk så i verste fall så er batteribanken tømt etter 14 toalettbesøk.

??? Du blander kW og kWh. 230V pumpen trekker 1.1kW ut i fra det jeg ser i databladet. På mitt 12Vs anlegg så går den ca 5. sekunder pr spyling så du ender opp med et forbruk på (effektforbruk * 5 sekunder ) / (60 min * 60 sekunder) = 0.001528kWh pr do besøk.

Så det vil ikke være et problem med strømforbruket på et slikt toalett.

EDIT: Jeg ser nå at du skriver "forbrenningtoalett", sorry! :-[ Oppi hodet mitt tenkte jeg "Jets Vakumtoalett" siden det er det jeg har  :-X Da stemmer nok antakelsen din bedre, jeg vet ikke hvor lenge disse står og brenner?

StefanPal

Nei, jeg tror ikke at jeg blander kw og kwh her, uten det virker som du er litt forvirret.
I de tekniske spesifikasjonene til Vera 90 så står det at varmekablene trekker mellom 70 og 150W.
Hvis du multipliserer det med 24h så får du 1,6-3,6kwh per døgn i strømforbruk, som jeg oppgav.

Det som er spørsmålet her er om de går at slå av varmekablene uten å slå av viften på Vera 90 og om varmekablene står på hele tiden?
Det fremgår ikke av manualen, hva jeg kan se. Så om noen har en slik så kan de kanskje avklare det.

Det er ikke noe spørsmål om forbruk på forbrenningstoaletten, for den er forbruket 0,5-1kwh per toalettbesøk oppgitt i den tekniske spesifikasjonen.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jings

Sitat fra: StefanPal på oktober 23, 2020, 19:52:12
Det er ikke noe spørsmål om forbruk på forbrenningstoaletten, for den er forbruket 0,5-1kwh per toalettbesøk oppgitt i den tekniske spesifikasjonen.

Ja, jeg rettet meg selv rett etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt, jeg hadde ikke fått med meg at det var et forbrenningtoalett, og har regnet ut forbruket på et vakuumtoalett.

OS

Sitat fra: Hyttesol på oktober 21, 2020, 21:21:55
Det ser greit ut etter mitt skjønn. Hvis du skal bruke aggregat for å lade batteripakken, så må du sikkert ha USB kabelen så du kan stille inn begrenset strømtrekk fra aggregatet. Multiplusen din har ladestrøm på 70A (70A * 48V = 3360W) mens aggregatet ditt er 2400VA. Multiplusen har ikke PowerControl/PowerAssist aktivert som default, slik at alle laster kobles rett over på aggregat (i tillegg til lading) som standard, så det må du nok endre på om ikke aggregatet skal koble ut på overbelastning.

Jeg vil ikke si at aggregatet er for lite. Sammen med multiplusen satt opp med PowerAssist så vil de to enhetene komplementere hverandre helt supert, og multiplusen vil hjelpe aggregatet med forbrukstoppene.

Forbrenningsdass har jeg ikke noe erfaring med, men ser at den vil bli det som sannsynligvis blir utfordringen og bli det som avgjør hvor stort anlegg du må ha. Er det mulighet for andre løsninger?

De andre lastene er jo beskjedne og kaffetrakteren går jo bare et par minutter.
Med Venus GX trenger en ikke USB kabel da config av MP kan gjøres via nettet (VRM portalen)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Hvis du skal ha Venus GX bør du ha mobilt bredbånd også slik du kan overvåke systemet via nettet. Jeg mener Venus GX er et must. Det samme er batterimonitor. Går du får Venus GX holder det med Victron Smart shunt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ygnastølen

Sitat fra: OS på oktober 25, 2020, 13:01:04
Hvis du skal ha Venus GX bør du ha mobilt bredbånd også slik du kan overvåke systemet via nettet. Jeg mener Venus GX er et must. Det samme er batterimonitor. Går du får Venus GX holder det med Victron Smart shunt.

ER dette den samme shunt som er med f.eks Batterimonitor fra Victron?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

OS

Sitat fra: Ygnastølen på oktober 25, 2020, 13:55:06
Sitat fra: OS på oktober 25, 2020, 13:01:04
Hvis du skal ha Venus GX bør du ha mobilt bredbånd også slik du kan overvåke systemet via nettet. Jeg mener Venus GX er et must. Det samme er batterimonitor. Går du får Venus GX holder det med Victron Smart shunt.

ER dette den samme shunt som er med f.eks Batterimonitor fra Victron?
Selve shunten er muligens den samme men Smart Shunt er en batterimonitor uten display:
https://www.farco.no/monitor-og-kontroll/batteri-monitorer/victron-smartshunt-500a/50mv
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ygnastølen

Hei, ser at denne sikkert er smartere enn min, jeg har den orginale som var med......om det da ikke er bare "nytt" design?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

Ser nå når jeg leser at den er vel lik, da jeg har batteri monitor og ettermontert blåtann alt på min...
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod