Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold?

Startet av Hyttesol, oktober 22, 2020, 18:27:44

Hyttesol

Solenergi er jo kjempeflott når solen skinner. Men så har man de skikkelig gråe triste dagene hvor det er dagslys men ingen direkte sol. Netter med måneskinn, vintertid med lav sol som ligger bak fjellene osv.

Jeg har montert amperemetere på solcellepanelene mine. I direkte sollys på en skyfri dag får jeg noe slikt som 3A fra hvert panel. Kommer det litt skyer over, ligger det gjerne på rundt 1A. På en overskyet dag der man ikke kan se solen gjennom skylaget kanskje et sted på rundt 0.4-0.7A. På nattestid får jeg ingenting (men analoge amperemetre er jo vanskelige å lese helt nøyaktig)

Jeg har 36-cellers poly-paneler på 60W.

For dere som har litt større paneler (gjerne over 1kW) og med ladekontroller som viser effektmåling litt bedre og gjerne historikk, hvor mange watt-timer tenker dere at dere er mer eller mindre "garantert" å få på de aller dårligste dagene? Og for de som har hytte litt nede i en dal der det er dårlig med direkte sollys på vinterstid, hvordan blir ladingen med indirekte sollys?

Skriv gjerne total størrelse på panelene og om det er mono/poly-celler. Det sies at mono-paneler gir bedre ytelse under dårlige lysforhold, men om dette stemmer og om det har noe praktisk betydning vet jeg ikke.

Jeg vurderer å skaffe noen større panel siden panel er blitt mye billigere enn de var for bare 2-3 år siden, og jeg nå setter opp ny batteribank og ny inverter. 240W er litt i det minste laget, og batteriene blir gjerne sittende lenge uten å toppes opp hvis jeg reiser derfra og det kommer 2 solide uker med regnvær etterpå.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Det er dessverre ikke mye hvis det er regn og overskyet på denne tiden av året. Men det glimter til, og hvis det er litt sol så er det fortsatt bra lading.
Jeg har 2880w med paneler, og som du ser på grafene varierer det voldsomt
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

SeSe

På vår hytte er vi inne i 'den dårlige perioden' m.h.t. produksjon av strøm til batterier.  Har ca 1kW på fire paneler ( litt mer)

Det er såvidt det går i pluss ved 'sovende' hytte

Angående paneltype;  Victron holder på med en test, https://www.victronenergy.com/  link på toppen av siden Field test.
Jeg tror plassering og solforhold er viktigere enn paneltype mono eller poly. Og innstallert mengde er viktig da...

Røilern

På mørke overskyede dager  kan du forvente tilnærmet null. Indirekte sollys tror jeg man nesten kan se bort fra, med unntak av påsken hvor snøen kan reflektere endel lys.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Takker for svar.

Nå har jeg endt opp med å investere mye mer i dette prosjektet enn jeg først hadde tenkt, og har kjøpt en Victron SmartSolar MPPT 150/35, og venter på 6 nye 300W monopanel. Håpet mitt her er at dette skal være nok panel til å ta vare på batteriene også gjennom perioder med mye overskyet vær og i de mørkeste månedene. Og at hvis solen glimter til et lite øyeblikk mellom skylagene så får den toppet bra opp.

Nå har vi hatt skikkelig skikkelig dårlig ruskevær det siste døgnet, med tykke mørkegrå skyer, storm og flomvarsel på vestkysten. Sikkert noe av de dårligste forholdene vi vil se. MPPTen har i.l.a. dagen idag (og litt i gårkveld) ladet 30Wh fra de tilsammen 240W med paneler jeg har idag. Appen viste alt fra mellom 0W - 12W. Og selv om dette er veldig dårlig, så ville det jo utgjort 1680Wh i uken med de nye panelene. Kanskje det nye oppsettet vil fungere bedre i dårlig lys siden det er monopaneler og vil kjøre med høyere spenning (120V) enn jeg har idag (72V).

Jeg forventer uansett ikke lange sammenhengende perioder med like dårlig vær som idag.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Hei gratulerer med nytt opplegg.
Regner med at du kjører 48v Batteri bank?

Tenkte bare på at  mppt smartsolar150/35 laderen
er dimensjonert for kun 1000w paneler i 24v modus
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Takker for det!. Det skal bli spennende å se hvordan det yter. Jeg gikk for 48V opplegg siden det er billigere og enklere mtp kabeldimensjoner, kontroller og inverter. Så regulatoren er akkurat stor nok til å utnytte panelene fullt ut.

Nå må jeg bare finne en god festeanordning for panelene og finne ut hvordan jeg kan få montert de.. Jeg har ikke kjøpt noe festemateriell. Taket er av bølgeblikk og ganske bratt, så det kan bli en liten utfordring å få montert panelene siden taket sikkert egentlig ikke helt tåler at man står på det og man må se hvor man trakker. Må nok ha en sele å jobbe i som er beregnet på at man kan henge i med vekten mens man jobber. Jeg har heldigvis en taktekker på laget som kanskje kan bistå litt med dette.

Har mest lyst til å legge de direkte på taket uten skinner som bygger de mer opp i bakkant (de får jo lufting gjennom rillene bak uansett. Har vurdert enten å få noen 90-graders braketter som skrus i siden på panelene og deretter ned i taket. Eventuelt å bore et hull fra innsiden, stikke en bolt ut, tette med rikelig med hubbabubba, og deretter feste panelene med noe som trekkes til med mutter fra utsiden.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Er det noen som har litt erfaring med forskjellige nettsider som kan brukes for å regne ut forventet strømproduksjon ut fra beliggenhet på kart, vinkel på panel, gjennom året osv? Gjerne noe som tar litt hensyn til været vårt her på berget.

Jeg vet ikke om det finnes værdata som viser målt innstrålt effekt fra solen tilbake i tid.

Jeg husker også at jeg hadde en nettside hvor man kunne hente data fra solcelleanlegg som var online fra et kart. Det hadde vært greit å få litt faktiske data på det.

Taket det skal monteres på vender ganske greit mot sør, men er litt sørøst. Er litt usikker på vinkel på taket, da må jeg nesten finne et bilde, og gradskive for å måle.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Moen

Fant dette i et tidligere innlegg,tror det er oppe å går enda.

Universitetet i Tromsø har en linkhttp://weather.cs.uit.no/cgi-bin/wtstat?type=day som viser solforhold i Tromsø kontinuerlig side i 1993. Den gir nyttig info om hvor mye effekt du kan forvente fra et solpanel. Om du sjekker en tilfeldig dag med skyer faller effekten dramatisk. Vet ikke om det finnes noe lignende for andre steder.
For dagen i dag, med "flott solskinn" i flere timer, og et 250w solpanel ville fangsten vært 10-12 watt på det høyeste...

Hyttesol

Jeg takker for det, skal ta en titt på de.

Jeg tok en tur og sjekket historikken på regulatoren idag, med 4x60W polypanel og med uværet som har vært. Jeg er litt usikker på om ladekontrolleren vet hva klokken er, og om riktig data havner på riktig dag siden den ble startet midt på søndagen

(Søndag: 30Wh, 17W maks) - ikke regnet med pga. det bare var en halv dag i drift her

Mandag: 40Wh, (96W maks)
Tirsdag: 60Wh, (50W maks)
Onsdag: 40Wh, (15W maks) (mulig torsdags morgensol vil telle videre her)

Ikke akkurat veldig mye å skryte av, men det viktige er at det er mer enn 0Wh/dag, og at det også er litt lading på de dårligste dagene der solen ikke har kommet frem i det heletatt. Omregnet til de nye panelene som er på vei, ville det blitt omtrent 2.45kWh/uke. Kanskje også litt mer siden det nye oppsettet har høyere spenning, og om man skal tro myten om at monopanel er litt bedre i dårlig lys.

Jeg vil nok fortsatt gå litt i underskudd her når det er skikkelig surt, og må nok krysse fingrene for at det av og til glimter til med litt sollys innimellom.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Ygnastølen

Hei

Leser dette, og om jeg går inn i min historikk viser ikke det stort heller, men det er jo pga at batteri banken er SOC 100%.
Derimot når jeg drar fra hytta og den er ca SOC 80%, viser lading noe helt annet selvfølgelig.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

StefanPal

november 05, 2020, 08:18:39 #12 sist endret: november 05, 2020, 10:26:00 by StefanPal
Jeg fikk i januar i år ladet 8kwh med 1500W solcellepaneler i Bergen.
Nå var januar 2020 en meget dårlig måned med hensyn til sol.
Men det gir 258Wh/dag i snitt og 0,17Wh per døgn per installert W.
(Batteribanken ble ikke fulladet før ut i februar...)

Så for deg ville det da bli 2,1kwh på breddegrad til Bergen, lenger nord så ville det bli mindre...
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Jeg må innrømme at jeg liker den nye VRM portalen

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Sitat fra: Røilern på november 05, 2020, 17:25:09
Jeg må innrømme at jeg liker den nye VRM portalen



Ser den, må innrømme jeg ser frem til å komme ditt selv..... Over vinteren så er jeg der ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hyttesol

Jeg vil nok gå en del i underskudd i de dårlige periodene da, og batteribanken vil være ganske knapp til en helgetur dersom det ikke kommer noe sol.
Jeg har vel havnet på noe slikt som 4kWh/døgn på energibudsjettet mitt. Hvorav 2kWh er forbruket som er enkelt nok å beregne, og de andre 2kWh er en gaminglaptop (med 170W lader) som er på mer eller mindre i 24t og som jeg ikke aner snittforbruk på. Clas ohlson effektmeteret mitt har tatt kveld, så jeg har ikke fått målt faktisk forbruk. Jeg ser det vil være enormt mye strøm å spare på å skru den av når den ikke er i bruk, og å ikke sove fra den om natten.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

jkirkebo

Sitat fra: Hyttesol på november 05, 2020, 23:19:01
Jeg vil nok gå en del i underskudd i de dårlige periodene da, og batteribanken vil være ganske knapp til en helgetur dersom det ikke kommer noe sol.
Jeg har vel havnet på noe slikt som 4kWh/døgn på energibudsjettet mitt. Hvorav 2kWh er forbruket som er enkelt nok å beregne, og de andre 2kWh er en gaminglaptop (med 170W lader) som er på mer eller mindre i 24t og som jeg ikke aner snittforbruk på. Clas ohlson effektmeteret mitt har tatt kveld, så jeg har ikke fått målt faktisk forbruk. Jeg ser det vil være enormt mye strøm å spare på å skru den av når den ikke er i bruk, og å ikke sove fra den om natten.

Oj, litt forskjell på bærbare ja ;) Den laptopen må da ha en gigantisk lader? Jeg lader innimellom min med en powerbank som kan gi 18W over USB-C, den klarer da å lade laptopen sakte selv om den er i bruk. Forbruk er mao. under 15W, og den medfølgende laderen er på 45W. Jeg ante ikke at det fantes maskiner som kunne bruke opptil 170W...

Hyttesol

Vanlige laptoper pleier å ha ganske strømgjerrige grafikkchiper (f.eks. Intel) og hele laptopen bruker ikke mer enn kanskje 20-40W i snitt. De som er laget for spill har en ekstra grafikkchip i tillegg (fra f.eks. Nvidia) som sikkert kan bruke i størrelsesorden 100W under belastning alene (i tillegg til CPU og annet).
Laptopen skal vanligvis bytte sømløst mellom å bruke Nvidia chipen og Intel chipen alt etter hvilken type bruk det er, når bildet vises via laptopens egen skjerm.

Problemet er at når man kobler i HDMI-kabel for å vise på TV, så blir alt kjørt på Nvidia chipen, både det som er tunge spill og lett skrivebordsbruk. Nvidia chipen har et mye høyere tomgangsforbruk enn Intel chipen. Så hvis man sovner fra PCen koblet til TV slik så sluker den en del strøm.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Det ble kjedelig uttelling på ladingen idag. Jeg har fått inn de 6 panelene og bare stilt de løst opp etter en vegg. Koblet 3 og 3 i serie, og parallellkoblet de to rekkene. Men ble bare 80Wh lading. Det har vært skikkelig grått og tåke, så ikke helt uventet.
Imorgen er det meldt sol og delvis skyet så da kan det være det blir en litt mer spennende dag  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

etsvends

I Går var det generelt fint vær men stadig et lite skydekke til og fra der sola var, altså ikke håpløst dårlige forhold som tåke og regn. Fikk 150wh på 355w panel.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyttesol

Det ble en litt gøyere dag her også. Fikk 480Wh totalt, og topp effekt på 555W. Da var det ganske overskyet, men et par ganger der solen skimtet til litt mellom skylagene. Nå er det meldt en litt bedre uke. Håper å kunne returnere og se at batteribanken er fulladet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Fjellgeita

Ikke spesielt mye lading om dagen, går akkurat i pluss. Ca 2200W med monopaneler flatt på vegg, har litt effekt å hente på litt trefelling ser jeg 😬

Hyttesol

Det ser jo relativt jevnt ut det der. Omtrent hvor i landet og under hvilket vær er dette?
Jeg har ikke fått sett hva som er generert denne uken (reiser sikkert inn og sjekker igjen til helgen) men jeg har pleid å få litt mer sprikende resultater enn det der. Her har det vært sammenhengende regn og uvær lenge, men en og annen dag innimellom hvor solen har tittet frem.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Fjellgeita

Hei, dette er i Hallingdal.. har vært delvis skyet oppholdsvær som det heter seg de siste dagene. På peak dagene siste helg då var det tilnærmet skyfritt, men mister som sagt en del pga 5-6 strategisk ukurante trær.

johnlovas

Forbruket er jo ikke all verdens, men vi er der oppe nesten hver helg. Det produseres så batteriene er fulladet iallefall.
Dette er i Valdres.
2340W watt paneler
Victron Multiplus 24v/5000W
Victron Smart Solar 150/35
Victron Smart Solar 250/70
24V/11kWh Lithiumpakke fra Alternativ Energi
Victron BMV-712 Smart
Honda EM-5500CXS

Fjellgeita

Ser ut som du får litt mer futt i ladingen, vi befinner oss jo relativt nær hverandre i geografien her..  supplerte kun 1 runde med aggregat i fjor vinter når banken nådde 35%. Den gikk da kun med 4g router og sikom. Kjørte wallas 14 døgn iløpet av perioden ca på de kaldeste periodene for å «beskytte» batteriene.

Jeg føler i alle fall å ha truffet greit på batterikapasitet, og en av fordelene med lithium er at det fint tåler å slippes ned i soc i lengre tid.


Hyttesol

Sjekket nå, og på mandagen som var hadde jeg fått 1.6kWh med lading, og 1077W maks. Da har jeg satt begrensning på 20A i ladekontrolleren pga tverrsnitt (2.5mm2) på kabelen jeg bruker midlertidig, så det er nok den begrensningen den har truffet. Litt kjipt å ikke få sett reell maks ladeeffekt da :D

Ellers grå dager på 260Wh, 60Wh, 140Wh, 230Wh, og sålangt idag 150Wh.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Som alltid puslete med lading når høsten setter inn. Selv synes jeg været har vært skikkelig dårlig den siste måneden her på ØStlandet.

For moro skyld har jeg sammenlignet de siste 30 dagene med februar og mars.
Det er kanskje ikke så galt?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Sitat fra: Røilern på november 15, 2020, 09:58:47
For moro skyld har jeg sammenlignet de siste 30 dagene med februar og mars.
Det er kanskje ikke så galt?




Synes heller ikke dette så så galt ut, sett i forhold til været vi har og har hatt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ivarw

De absolutte verdiene i kWt i diagrammet er irrelevante.

Jeg brukte hytta en uke + i januar og i februar. Lengre tid med hyttekontor i mars.
Røde søyler representere forbruk (NB. har alt annet enn lys, vannpumpe i brønn og internt, samt ladning/drift av elektronikk + tv på gass/ved/petroleums-kilder).

Se på totalt forbruk (røde søyler) og ladning via PV (gule søyler), pr. mnd. og i forhold til hverandre, og på tvers av månedene. Mellom medio november til ultimo januar er sola over horisonten noen få timer per dag. Den ligger så lavt at du knapt har utslag på laderegulatoren (på de krystallklare dagene). Veldig løst anslag: ligger nok på mellom 5 og 10 prosent av maks dagsproduksjon i denne perioden. Og det er på de beste dagene. De fleste dagene i de mørkeste månedene er det gråvær og da er produksjonen null.

Ikke meningen å gjøre det politisk, men elbil på solceller om vinteren er ikke bærekraftig.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Sitat fra: ivarw på april 03, 2021, 22:29:29
Ikke meningen å gjøre det politisk, men elbil på solceller om vinteren er ikke bærekraftig.

Enig

Avhengig av hvor du befinner deg så er det iallefall deler av vintersesongen hvor bilen må lade hytta og ikke omvendt.

Hos meg så er dette typisk perioden November - 1/2Mars

Denne uken derimot har jeg gjort begge deler. Tappet ned batteriet ved et uhell rett før påske (ny varmovn som ble stående på utenfor min Smarthytte logikk). Ladet opp batteriene fra bilen når vi kom opp. Bilen gav fra seg ca 10Kwh, nå har den imidlertid fått igjen med renters rente ca 15Kwh.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Nå i påsken brukte jeg hytten helgen før påskeuken, jobbet mandag-onsdag, og returnerte da onsdag ettermiddag og ble værende til mandag kveld.
På søndag kveld måtte jeg krype til korset og kjøre rundt 3 timer aggregat. Da var batterispenningen nede på 44V. Da var det skikkelig surt ute, og jeg tror det ble totalt 400Wh produksjon fra 1800W paneler den dagen. De andre dagene var det ganske ok med sol. Litt vekslende mellom skyer og klar himmel med noe slikt som 3kWh produksjon i snitt per dag. Har også eksperimentert litt med oppvaskmaskin og kjørt 3 fulle program, samt brukt elektrisk ministekeovn litt hyppig, så dette har tatt sitt med strøm også.

Ville nok kommet meg gjennom påsken uten aggregat om ikke de hvitevarene hadde blitt brukt, evt hvis jeg hadde hentet strøm fra "gamle batteribanken". Men har 8 ekstra brukte 12V/86Ah batterier som jeg tenker å sette inn i hovedbatteribanken. Er bare litt usikker på hvordan jeg skal løse det praktisk med koblingene uten at det blir et rotete sammensurium av ledninger.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Har hatt bra lading den siste tiden , og har heldigvis sluppet å kjøre aggregatet.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

@Jgytterdal:

Jeg ser at du også får et STORT avvik mellom "Production" og "Consuption"... Samme hos meg...

Litt synd ikke det er noe måte å fange opp Multiplus' egetforbruk. Forsøkte med "Has DC load", men det hjalp egentlig ikke...

Ser jo det samme hvis man er inne og ser på momentan produksjon og forbruk. Til en hver tid om lag 30-35W forbruk som ikke registreres. (Differanse mellom rapportert AC-load og faktisk forbruk målt med BMV)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Avviket vil jo også til en hvis grad representere oppladet og akkumulert energi i batteriene.
Hvis man gikk inn i måle perioden med et visst underskudd, også har man i løpet av perioden oppnådd 100% vil jo nødvendigvis tilført energi være resultat av forbruk + underskudd
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 06, 2021, 08:33:09
Avviket vil jo også til en hvis grad representere oppladet og akkumulert energi i batteriene.
Hvis man gikk inn i måle perioden med et visst underskudd, også har man i løpet av perioden oppnådd 100% vil jo nødvendigvis tilført energi være resultat av forbruk + underskudd

Helt klart, enig i det!
- Men det endrer ikke det faktum at egenforbruket til inverter ikke fanges opp. Og i perioder hvor man ikke er på hytta, er det jo fort det som utgjør største døgnforbruket. Så avviket skyldes ikke bare batteriopplading.

(Nå er vi vel forresten i ferd med å forlate trådens tema, så akkurat denne diskusjonen hører kanskje mer hjemme i en annen tråd ;D)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Hvordan ligger det an med ladingen hos folk i disse dager?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ivarw

De mest optimale dagene, skyfrie dager sent vinteren og tidlig på våren, med nokså mange soltimer pr. dag men lave temperaturer, er de desoksidert beste. Observert noen ganger effekt fra PV på 10-15 % høyere effekt inn enn panelenes nominelle/oppgitte effekt.

Mye skitvær i det siste. Lav produksjon. På en dag hvor det for det meste er klarvær, er produksjonen ca. 35-40 % av det som kommer inn på de aller beste dagene gjennom året.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

fanten

Noen riktig dårlig lade dager denne uken. Har en fullstandard off grid hytte så jeg trenger opp mot 15 kWt (ca 4 timer med sol) per dag når vi er på hytta.

Men noe av interesse er det - 1/3 del av solcellene mine er montert på vegg og nå gir de omtrent samme effekt per celle som cellene på taket (30 grader). I løpet av de neste månedene gir de mer og mer - med snø på taket og solcellene gir de alt.

Leter etter en god løsning for å måke/koste ned snøen fra taket/solcellene på garasjen.

Er det noen som har en smart løsning?
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Hyttesol

Hva er forskjellen på blå og gul på grafen din? Blå = bulk/absorption, gul = float?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fanten

15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

fanten

Kaldt men solskinn idag. Solcellene på veggen (5 x 320Wp) er mer effektive enn de på taket (10 x 320Wp).
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Hyttesol

Jeg fikk endelig sjekket historikken på ladekontrolleren. Enn så lenge så har solcellepanelene klart å holde multiplus og kjøleskap i døgndrift uten problemer. De to verste dagene hadde bare hatt 70Wh og 93Wh total lading, men på de øvrige dagene hadde det vært nok lading til at alt ble toppet opp.

Men nå har jeg skrudd av alt for høsten, da det ikke er vits i å ha kjøleskapet gående siden fryserdelen likevel ikke fungerer ordentlig når det er for kaldt i rommet. Da jeg kom dit var maten i fryseren myk, og bare rett rundt frysepunktet. Maten luktet ikke dårlig, men jeg tok ingen sjanser med den. Så det ble fuglemat.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Nå er det midt på dagen (11:55). Jeg har 2x100 Watt paneler seriekoblet. De er montert vertikalt på vegg i retning syd-sydvest. 13 meter til regulator med 10 kvadrat kabel.  Victron 75/14 MPPT regulator. Et 5 år gammelt Concorde batteri kjøpt brukt.

Nå går det 67W inn, 43V, 1,6A

Er det kurant / det man kan forvente?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

Det beror på forutsetningene.
Er batteriene full ladet og bulk ladning?
Er det sol fra klar himmel og hva vinkel er det på solcellene?

Ut ifra min erfaring burde du komme opp i ca 80% dvs 160W hvis batteriet er under 80% ladet med sol fra klar himmel. Hvis man er lavere enn det så kan man se på vinkelen på solcellene og ev. justere den (bedre på sommer = dårligere på vinter etc)

Jeg har vedlagt bilde som viser hva mine solceller har gitt som maks effekt i de ulike månedene. 
Men her beror resultatet mye på hvor man er i landet og hva vinkel som solcellene er montert i. Jeg endrede vinkelen for 2020 og fikk da 20% mer på sommermånedene da solcellene skygget hverandre når solen stod som høyest.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Var det helt klar himmel, eller delvis overskyet? Vil tro det er mulig å få mer enn 67W peak.

Her har uttellingen vært skikkelig dårlig. Men jeg kan ikke akkurat skylde på systemet, og må nok ta med værmeldingen i regnestykket  ;D Men på en dag med et lite solglimt mellom skylene, kom det opp i rett over 1.0kW lading, for 1.8kW med paneler. Utenom det har solproduksjonen totalt ligget på under 100Wh per døgn. Batteribanken går i minus dag for dag.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

Mye fint vær på Østlandet i høst, så kan vel egentlig ikke kalle det dårlige lysforhold, annet enn årstiden. Fikk drøye 800W (60A) før helgen i fint vær. Fortsatt ikke hatt bruk for lading med aggregat.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

HEL

Mulig det var litt dis foran sola.
Jeg har også ladet i dag.
Kanskje det innvirker?


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

Ser at du som maks fått ut 151W så det er ikke langt fra 80% (160W) som jeg estimerte. Så det ser ut å være normalt og hva man kan forvente.

Så blir det mindre beroende på vær og hvor mye batteriene er ladet.
Hvis du vill ha ut mer så må du se på vinkelen mot solen på solcellepanelene.
Den varierer beroende på årstid, så det beror på om den er optimalisert for sommer, vinter eller en kompromiss. Mine har vinkel for å være mest effektive på vinter/høst/vår, da det på sommeren uansett er mer enn nok ladning.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Cornelius

Her er det magert med lading for tiden; mest pga vær selvfølgelig, men óg trær... Fra november til medio februar er det lite sol som treffer panelene mine. Jeg har ett 140W som jeg pleier å henge høyt i et tre i vintermånedene, men i år ble stigen ødelagt, så...  :-\

Ikke så stort anlegg da; 440W solceller, 12V, 250Ah AGM og ymse Victron. Dog, så har jeg et grunnforbruk på ca.150Wh/døgn, og det dekkes ikke så ofte i vintermånedene... Blir endel aggregatkjøring.  ::)

Hyttesol

Veldig dårlig her også. Solen går så lavt at den havner bak et fjell nå, og det er kun en liten "kløft" i fjellet hvor det kan komme direkte sollys. Da må også været være bra. Noen dager er det under 0.1kWh med sol. Aggregatet har fått litt å gjøre på, kan du si.

Jeg skrudde av multiplus og da også ruteren sist jeg var der, så nå får jeg ikke oppdaterte data.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Jeg har lurt litt på dette med helling på solcellepanel om vinteren. Dess mer vinkelrett de står mot solen, dess bedre skal det være. Og så lenge det er klar himmel og direkte sol så vil nok dette stemme.

Jeg har hatt mine nyeste panel på tilsammen 1800W midlertidig på veggen nesten loddrett, og de gamle på tilsammen 240W på taket. Jeg "føler" på en måte at de gamle panelene på taket, faktisk gir bedre ytelse (i forhold til størrelsen) enn de nye gir når det er ordentlig overskyet. Men jeg har ikke fått bekreftet dette.

Men en hypotese jeg har er at når det er overskyet, så er lyset så diffust at man egentlig ikke klarer helt å peke ut hvilken retning solen faktisk kommer fra. Om man tenker at man hadde satt et kamera i samme retning som panelet for å sjekke hva hva et loddrett panel "ser", sammenlignet med hva et panel på taket "ser", så vil de loddrette panelene se mye terreng og mørk bakke i den nedre halvdelen av bildet. Mens de som er på taket for det meste vil se kun diffus (men lys) himmel og mindre av den mørke bakken. Noen ide?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Tror du kan ha rett i den hypotesen, @Hyttesol. Mye av lysenergien kommer nok i disse tider reflektert fra skyene.

Mine paneler har vært nedsnødd ei ukes tid nå, så NULL lading her i gården🙈🤪
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Fra 2700W med paneler får jeg alt fra 100-200Wh pr dag til 4-5Kwh hvis solen skinner.

Panelene befinner seg på østlandet,  trær reduserer soltiden med kanskje 1-2 timer på denne tiden av året.

6 panel henger flatt på veggen mot syd (får aldri snø på seg)
3 panel står på stativ mot syd sydvest 15 grader helning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Med 1200W peak paneler fikk jeg i dag, på en av årets aller mørkeste dager (men sol) 1,6kWt.

Hvis bare sola skinner, så få man absolutt litt ut av panelene også nå i den aller mørkeste tiden.
- Men er det overskyet, så er det (i motsetning til om sommeren) relativt lite å hente.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

bstein



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod