Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold?

Startet av Hyttesol, oktober 22, 2020, 18:27:44

Cornelius

Her er det magert med lading for tiden; mest pga vær selvfølgelig, men óg trær... Fra november til medio februar er det lite sol som treffer panelene mine. Jeg har ett 140W som jeg pleier å henge høyt i et tre i vintermånedene, men i år ble stigen ødelagt, så...  :-\

Ikke så stort anlegg da; 440W solceller, 12V, 250Ah AGM og ymse Victron. Dog, så har jeg et grunnforbruk på ca.150Wh/døgn, og det dekkes ikke så ofte i vintermånedene... Blir endel aggregatkjøring.  ::)

Hyttesol

Veldig dårlig her også. Solen går så lavt at den havner bak et fjell nå, og det er kun en liten "kløft" i fjellet hvor det kan komme direkte sollys. Da må også været være bra. Noen dager er det under 0.1kWh med sol. Aggregatet har fått litt å gjøre på, kan du si.

Jeg skrudde av multiplus og da også ruteren sist jeg var der, så nå får jeg ikke oppdaterte data.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Jeg har lurt litt på dette med helling på solcellepanel om vinteren. Dess mer vinkelrett de står mot solen, dess bedre skal det være. Og så lenge det er klar himmel og direkte sol så vil nok dette stemme.

Jeg har hatt mine nyeste panel på tilsammen 1800W midlertidig på veggen nesten loddrett, og de gamle på tilsammen 240W på taket. Jeg "føler" på en måte at de gamle panelene på taket, faktisk gir bedre ytelse (i forhold til størrelsen) enn de nye gir når det er ordentlig overskyet. Men jeg har ikke fått bekreftet dette.

Men en hypotese jeg har er at når det er overskyet, så er lyset så diffust at man egentlig ikke klarer helt å peke ut hvilken retning solen faktisk kommer fra. Om man tenker at man hadde satt et kamera i samme retning som panelet for å sjekke hva hva et loddrett panel "ser", sammenlignet med hva et panel på taket "ser", så vil de loddrette panelene se mye terreng og mørk bakke i den nedre halvdelen av bildet. Mens de som er på taket for det meste vil se kun diffus (men lys) himmel og mindre av den mørke bakken. Noen ide?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Tror du kan ha rett i den hypotesen, @Hyttesol. Mye av lysenergien kommer nok i disse tider reflektert fra skyene.

Mine paneler har vært nedsnødd ei ukes tid nå, så NULL lading her i gården🙈🤪
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Fra 2700W med paneler får jeg alt fra 100-200Wh pr dag til 4-5Kwh hvis solen skinner.

Panelene befinner seg på østlandet,  trær reduserer soltiden med kanskje 1-2 timer på denne tiden av året.

6 panel henger flatt på veggen mot syd (får aldri snø på seg)
3 panel står på stativ mot syd sydvest 15 grader helning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

Med 1200W peak paneler fikk jeg i dag, på en av årets aller mørkeste dager (men sol) 1,6kWt.

Hvis bare sola skinner, så få man absolutt litt ut av panelene også nå i den aller mørkeste tiden.
- Men er det overskyet, så er det (i motsetning til om sommeren) relativt lite å hente.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

bstein



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod