Vanntank ute - frostsikring

Startet av Tulfs, oktober 24, 2020, 11:13:20

Tulfs

Hei - jeg har en 500 l cisterne, liggende sylinder, som står under terassen på hytta. Samler opp regnvann. Nå får vi strøm og jeg skulle gjerne hatt noen tips om hvordan jeg kan frostsikre denne slik at jeg kan ha vann tilgjengelig gjennom vinteren uten å måtte bruke for mye strøm... Tenkte å ha en nedsenkbar pumpe til yttervegg.

Jgytterdal@gmail.com

Du kan jo senke ned en varmekabel og fkernstarte denne med jevne mellomrom. Kan hende det er smart å isolere litt rundt med isopor etc.
Vanskelig å si hvor mye strøm dette bruker selvfølgelig.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Scriptina

Vi har en 1000 liters tank under hytten, vanlig hvit firkantet som brukes til frakting av «alt». Den er pakket inn i en vinterisolasjonsmatte 50 mm, og grønn presenning rundt for å være mindre synlig. Har en 4-5 meters frostkabel i tanken fra november til mai. Dette har fungert strålende i mange år nå...

Ygnastølen

Sitat fra: Scriptina på oktober 25, 2020, 08:26:34
Vi har en 1000 liters tank under hytten, vanlig hvit firkantet som brukes til frakting av «alt». Den er pakket inn i en vinterisolasjonsmatte 50 mm, og grønn presenning rundt for å være mindre synlig. Har en 4-5 meters frostkabel i tanken fra november til mai. Dette har fungert strålende i mange år nå...


Hvor har du hytte, eller rettere sagt, hvor kaldt blir det?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Tulfs

Tusen takk for gode innspill! Da blir det å skaffe seg vintermatte og presenning. Hytta ligger på 7-800 meter og det blir godt og kaldt midtvinters, 20-25 minus.

Tulfs

Sitat fra: Ygnastølen på oktober 25, 2020, 11:16:27
Sitat fra: Scriptina på oktober 25, 2020, 08:26:34
Vi har en 1000 liters tank under hytten, vanlig hvit firkantet som brukes til frakting av «alt». Den er pakket inn i en vinterisolasjonsmatte 50 mm, og grønn presenning rundt for å være mindre synlig. Har en 4-5 meters frostkabel i tanken fra november til mai. Dette har fungert strålende i mange år nå...


Hvor har du hytte, eller rettere sagt, hvor kaldt blir det?

Hyttesol

Jeg hiver meg litt på denne tråden her. Har ikke helt gitt opp å kunne få ihvertfall kaldtvann inn. Varmtvann blir det litt verre med, men der tenker jeg at å varme vann i en balje og bruke den ladbare biltemadusjen som var foreslått i en annen tråd som nødløsning: https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/barbar-dusj-2000034257

Hva er vanligvis nok effekt på en varmekabel til å frostsikre en slange og pumpe? Det bør ikke være mer effekt enn det "må" være pga. det vil tappe batteribanken fort. Kanskje noe for å regulere effekten på kabelen kunne vært brukt. Kan også tre hageslangen gjennom et ytre rør for å isolere litt ekstra. Ser at megaflis har varmekabler som er ca 10W per meter, i forskjellige lengder.

Vi har en slik hvit firkantet 1000L IBC tank som ikke er isolert. Det blir ikke aktuelt med det første å isolere selve tanken, men det tar uansett flere uker med minusgrader før tanken gjennomfryses helt, og vintrene her er vanligvis milde. Fra tanken går det en hageslange på kanskje 3-4 meter frem til der pumpen står, og etter pumpen er det en T-kobling og diverse mikk for å splitte til gassvannvarmer. Men tenker å koble bort gassvannvarmeren, beholde T'en, og lede kaldt vann inn på begge PEX-rørene som går inn i hytten. Ca 1+1m fra T'en og frem til hullet i veggen der røret går inn.

Tenker å skaffe en varmekabel som tres inn i slangen via en Y-kobling fra der pumpen står, og ut slik at den stikker et par cm inn i IBC tanken og dermed sørger for å holde det frostfritt inn til midten av tanken hvor det er flytende vann. Selve pumpen, T-koblingen og slange + koblinger frem til PEX-rørene som leder inn i hytten tenker jeg at jeg surrer varmekabelen på utsiden av og prøver å isolere med "et eller annet". Må vel ha en 8-10m lang varmekabel.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Hvorfor ikke kjøpe en Polarflex slange med innebygd varmekabel?
Har brukt der i flere år.

https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/innendoersmekanisering/kukomfort/vann/vannslange-el-polarflex-25mtr--50271120/

Tar vann fra en bekk i nærheten og har pumpet vann - 25
Tiner på 10 min når det er som kaldest
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Jeg tror dessverre ikke det vil fungere i mitt tilfelle i og med at koblinger etter slangen og selve uttaket på IBC-tanken fortsatt må frostsikres på andre måter. Alle koblinger og pumpen står i et uisolert tilbygg, og jeg har ingen bra steder å montere pumpen frostfritt innendørs (pga søl osv ifm vedlikehold) slik at polarflex-slangen kunne blitt ledet helt inn til frostfri plassering.

Jeg tenker at jeg kanskje kjøper 2 varmekabler. Den ene trer jeg da inn fra vanntanken og innover mot pumpen. Den andre, surrer jeg rundt pumpe, T-kobling osv for å frostsikre dette. Da slipper jeg den "Y" koblingen som må brukes for å føre kabelen inn i slangen fra innsiden og ut til tanken.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Jeg tror det beste er en patent hvor vannet renner tilbake til kilden. Jeg har en slik løsning til min brønn.

Hvis kilden står høyt må det en frostfri kran til alternativt en hevert løsning som  kan "punkteres".
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod