Bruker du ekstern batteribeskyttelse?

Startet av Sæters, oktober 27, 2020, 18:25:14

Sæters

Tittelen sier vel det meste. Hvis du bruker det, hvor lavt stiller du den?

OS

Jeg bruker det ikke men det er noen ganger jeg skulle ønske jeg hadde det. Jeg overvåker batterispenning remote og minst to ganger har jeg kjørt ens ærend tur/retur hytta for å kjøre aggregat.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

StefanPal

Ja, jeg har Victron BatteryProtect på DC siden.
Den er stilt den inn på å slå av når det er ca 10% kvar på lithium batteripakken (trur det tilsvarte 25,0V)
Har og stilt in inverter og omformer på å slå av 0,5V tidligere.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

etsvends

Nei, bruker ingen form for battery protect. Få eller ingen andre brukere av hytta og heller ingen forbruk som står på untatt Wallas når vi ikke er tilstede.
Jeg følger nok i overkant mye med (ifølge Kona ::) ) så har full kontroll på forbruk og status når vi er der.

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyttesol

Jeg bruker ikke det jeg heller. Ladekontrollerne mine viser spenningen på batteriet som jeg har pleid å følge med på, videre så har inverterne hatt utkobling på 40V (egentlig for lavt, men har aldri latt det synke så lavt).

Har kjøpt USB-kabelen til å konfigurere multiplusen nå, så ved neste besøk skal jeg sette den opp med low voltage utkobling. Jeg tror 48V multiplus kobler ut på noe slikt som 38V, og det er jo en del lavere enn batteriene bør gå. Så kommer vel kanskje til å sette det på noe slikt som 42-43-44V

Det er godt mulig at batteryprotect har en litt mer sofistikert måte å beregne state-of-charge på enn bare ren spenning, men tenker det skal gå fint uten.

Kanskje litt off-topic, men: Hvis multiplus kobler ut på lav spenning, vil den da starte og lade batteriene når den kobles til aggregat? Eller vil den nekte å gjøre noe som helst inntil spenningen er høy nok igjen? (Jeg regner med det går fint, noe annet ville vært ganske merkelig)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Min battery ptotect løsning er først og fremst styrt av Rec Bms som sammen med Venus GX i realiteten har flere sikkerhets funksjoner og jeg liker å dele disse inn i to kategorier

Beskyttelse mot utlading:
- Low battery cut fra BMS of av Multiplus, som kutter ut på en prebestmt verdi  
 (V)

- Q-bms Rele som kutter ut Orion 24-12v konverter
Hvis dette oppstår har Alt forbruk fra batteri blitt kuttet, med unntak av egenforbruk på bms (meget beskjeden)

- Autostart av aggregat ved oppfylte kriterier (spenning, høyt forbruk. Etc)
Styres fra VenusGx

-MP sin egen low battery protect som er satt konservativt

Beskyttelse mot overlading
- bms vil globalt styre all lading av batteriene fra mppt, og fra MP/aggregat (Dvcc)

- Ved bortfall av Can bus eller ve direct tilkobling slutter mppt controllerne mine å lade

- Mppt controllerne sine egne innstillinger for lithium lading (settes konservativt)
-

Min oppfatning er dette er tilstrekkelig sikkerhet og dermed ikke sett nytten av et stort master rele som kutter minus mot Batteri banken.
Dette releet styres jo uansett av samme logikk
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod