Tre tak

Startet av Pinot, oktober 28, 2020, 14:20:30

Pinot

Hei, skal bygge meg hytte på 1000 moh.Har veldig lyst på trekleding på taket. De ser lekkert ut.. men hvordan takler det snø, is og fukt? Vil det sprekke etter noen år? er Tak shingel er bedre alternativ?

Ø

Sæters

oktober 28, 2020, 15:13:43 #1 sist endret: oktober 28, 2020, 18:08:27 by Sæters
Burde ikke være noe problem med tretak, hvis du kjøper originale materialer som er beregnet på det, men det er jo mange ganger så dyrt som shingel og mye mer tidkrevende å legge hvis du har tenkt å gjøre det selv. Naboen har slikt tak,veldig lekkert,  mulig han er en kløne, men han brukte enormt med tid på legginga. Du må uansett ha et undertak som tar eventuell fukt som slipper gjennom.

Ygnastølen

Sitat fra: Sæters på oktober 28, 2020, 15:13:43
Du må uansett ha et undertak som tar eventuell fukt som slipper gjennom.

Som Sæters sier må du ha sekunder tetting under trekledningen, men trekledningen er ikke vanskelig eller så tidkrevende å legge for noen som ikke er kløne ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Pinot

Takk for svar begge to. Jeg har og sett etter ett rimeligere alternativ en tretaket. Vanlig takshingel synes jeg ser litt stusselig ut. Ser noen bruker asfalt takbelegg med Isola lister som her:

https://www.isola.no/produkter/tak/tekkeprodukter/skjulte-produkter/tilbehor-tekkeprodukter/trekantlist-staal?v=5a61bf03e21b84000ddc535f

Listene er jo bare kosmetiske, men de strammer jo virkelig opp.. Har dere noen erfaring med slike løsninger? og sett opp mot tretak med sekunder tetning under.. det må jo være en del å spare her?

Øyvind

Sæters

Sitat fra: Ygnastølen på oktober 29, 2020, 07:08:14
Sitat fra: Sæters på oktober 28, 2020, 15:13:43
Du må uansett ha et undertak som tar eventuell fukt som slipper gjennom.

Som Sæters sier må du ha sekunder tetting under trekledningen, men trekledningen er ikke vanskelig eller så tidkrevende å legge for noen som ikke er kløne ;D

He,he, jeg stusset litt over tidsbruken hans, kunne ikke helt forstå at det skulle være nødvendig å bruke så lang tid, men jeg har aldri lagt slikt tak selv. Da konstaterer vi at han er litt klønete  ;)

Vi la forøvrig shingel med skiferlook på et anneks, det synes jeg faktisk ble veldig pent. Fikk et råbillig ekte skifertak senere, så nå ligger det et meget pent undertak under den ekte skiferen  :D  En i nabolaget har samme belegget på sitt hus, jeg beundrer det hver gang jeg går forbi, det peneste shingeltaket av alle, synes jeg, nydelige gråsjatteringer, veldig pent "fargespill".


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod