Drive strømløs hytte med strøm fra elbil

Startet av Hyttesol, november 05, 2020, 16:22:25

Hyttesol

Jeg leste en gang om at en eller annen elbilprodusent (kan ha vært Tesla) snakket om å tilrettelegge for en mulighet å hente strøm fra elbilens batteripakke for å gi 230V strøm til andre ting, og dro blant annet frem strømløs hytte som et eksempel på slik bruk. Det er ikke noe jeg egentlig forventer å se i praksis, da en slik funksjon mest sannsynlig bare vil være for de spesielt interesserte. Jeg finner ikke igjen denne artikkelen.

Men konseptet er jo genialt. Elbilene har jo svære lithiumpakker som gjerne er større enn det man typisk har på en hytte. Om man ikke bor så langt fra en ladestasjon og har mulighet til å kjøre frem til hytten, så får man jo dobbel nytte utav batteripakken i elbilen, og man slipper å ha både solcelleanlegg, batteripakke på hytten som eldres, eller aggregat. Man kan hurtiglade mens man er ute og handler, og komme tilbake med fulladet pakke. Evt bare ha et beskjedent batteri stående på hytten til de korte turene man er borte med bilen.


Er det noen som har lest litt opp på dette, og eventuelt sett på slike løsninger (enten det er DIY eller offisielt støttet av bilprodusenter)?

Konseptet kan også utvides til et ESS hvor strøm kan selges tilbake til strømnettet når strømmen er dyr, og kjøpes billig når det er overskudd av produksjon.

Stasjonære batteripakker som er knyttet til on-grid systemer er jo litt bortsløst, når de også kan fungere som energilageret i en elbil og gi gode synergieffekter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Det er "så lett så"

1) Åpne panseret -
2) Koble en 12DC -230V inverter på 1500W til 12V batteriet i bilen.
3) Slå på bilen, og pass på at den ikke slår seg av.......
4) Koble en skjøteledning til "bil-inverteren", og koble så denne til "AC2" ingangen hytte-inverteren
5) Slå på "bil-inverteren"
6) Pass på at spenningen på 12V batteriet i bilen ikke synker. Gjør den det, belaster du bilen mer enn DC DC omformeren i bilen kan levere (eller bilen har slått seg av)

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Det er vel gjerne enkleste løsning hvis DC-DC omformeren er såpass kraftig og tåler så høy kontinuerlig last. Det er bare litt synd at bilen må være "i gang" slik. I artikkelen jeg leste den gangen var det mer slik at dette ville gå direkte fra hovedbatteriene og omformes til relativt kraftig 230V. Nok til å drive både komfyrer og varmeovner.

Jeg har gjort noe lignende en gang det var et litt lengre strømbrudd hjemme, med bensinbilen min. Bensinmotoren og dynamoen ble nødaggregat  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på november 05, 2020, 19:41:20
Det er bare litt synd at bilen må være "i gang" slik.

Yes

Det er åpenbart problemet. Kanskje blir effektivitet så lav som 50%, men kanskje er det akseptabelt hvis man er ute etter 10Kwh og har 50Kwh å ta av.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod