Ring hytta varm, hvilke panelovner og wifi ?

Startet av Indremedisiner, november 07, 2020, 11:48:13

Indremedisiner

Hei. Har fått innlagt strøm og ønsker nå begrense bruken av krematoriet som gir 11kw, ovnen er sulten og det går mye ved for å varm sopp 65 m2 over tid i høyfjellet.  Utganspunktet har vært at jeg helst vil ha all strøm avslått, føler det tryggest av en eller annen grunn men det er ikke helt forenlig med ring hytta varm.. jeg har sett på adax panelovner på elkjøp 600 watt glass med wifi. Tenker å kjøpe en til to sove rom det ene er 5 m2 ogmdet andre er ca 8 m2, mens kjøkken stue og spisestue er ca 45 m 2 her vil jeg sett inn en på 800 w ved kjøkkenet og spisestuen 600 w samt en ovn i stuedelen på 600 w. Adax oppgir 70-85 w per m 2 avhengig av isolasjonen. Min hytte er laftet med tjukke stokker. Det blir primært til bruk høst vår og vinter, sommer igjen Behov. De rommene som trenger varme er totalt ca 55 m2. Kan man koble sammen alle ovnene på wifi og styre via hub feks og Internett hjemme ifra istedenfor å ringe til hytta? Fint om noen kunne fortelle om sine løsninger da å gå på elkjøp her i lørenskog er like fruktbart som å jage ulv i Østmarka.

Hyttesol

Det er mange ovner som har innebygget wifi der du kan styre de med en app. Da kobler du de bare direkte til wifiruter uten noe sentral "hub". Jeg har ingen erfaring med det selv, men regner med at appene da lar deg legge til flere ovner i listen og at du enkelt kan skru de av og på (og sikkert opprette profiler hvor flere styres samtidig osv, forskjellige moduser)

Du må da selvsagt ha tilgang til internett på hytten, og en wifiruter som lar deg koble til nok enheter (noen av de små 4G ruterene lar deg bare koble til maks 5). Om du ikke har noe fast internett der så har forskjellige mobiloperatører mulighet for "Data SIM" som deler datatrafikk med hovedabonnementet ditt til sånn 29-39kr/mnd, og det er sikkert greiere enn "ring hytten varm".

Dette med å skru av strømmen er sikkert litt opp til hver enkelt. Jeg personlig ville ikke hatt noe problem med å la strømmen stå på til ting som frostvakter og varmeovner og slikt, men ville nok ha trukket ut finere elektronikk og annet som står i "standby" når det er koblet til, inkludert nyere hvitevarer med elektronisk styring som plutelig kan gå bananas. Og kun hatt strøm på de nødvendige tingene.

Jeg kan si at jeg en gang har opplevd at en portabel induksjonsplate med "touch-knapper" startet opp av seg selv i et annet rom pga. statisk elektrisitet da jeg reiste meg fra en stol. Bare tilfeldig at jeg var der og hørte pipelyden av at den skrudde seg på. Så jeg stoler bare på ting med fysiske, mekaniske brytere. Ikke elektronisk styrte ting som plutselig kan gå bananas av seg selv.  ;)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod