Plassering av batteribank -14kw elbilbatterier

Startet av kjekve, november 19, 2020, 10:14:29

kjekve

Holder på med planlegging av ny hytte (off-grid), og har investert i 2*7kw elbilbatterier, og victron 48v 5000w- samt dieselaggregat (autonom) på 6kw. Aggregathuset blir ventilert med vifter,- ca. 4m2.

Legger 230v i hele hytta.

Mitt utgangspunkt var victron og batterier i teknisk rom i hytta, med aggregat i eget støyisolert hus.

Får ulike anbefalinger om plassering av batterier/victron,- da noen pga. brannfare mener jeg skal putte alt i i aggregathus. Dog tenker jeg det er lettere å ha batterier i teknisk rom i hytta for lettere temeraturkontroll?! Hva er mest fornuftig?

Og en annen ting... Victron "wiring-unlimited" sier sikring på 50A på 48v. Jeg har sikringer på 200A. Bør byttes til 50A, eller er 200A greit mht. øvrig sikkerhet i Victron?!


StefanPal

Lithium batterier som brenner er vanskelige å slukke.
Ser man på antall El-biler som brenner så er det ikke så mange, men det kan skje.

Så ut ifra det, får man brann i batteriene så vil hytten mest sannsynlig brenne ned hvis batteriene er inne i hytten. Hvis du har dem i en ekstern bygging så minskes risikoen for at hele hytten brenner ned.

Så spørs det om det spiller noen rolle, med brannvarsling så skal alle komme seg ut av hytten og man får bare materielle tap som forhåpentligvis vil bli dekket av forsikringen (hvis det skulle skje).

Så får man se på ev. fordel med å ha batteriene inne i varmen mht effektivitet etc. å gjøre en vurdering.

Jeg har mine i love utenfor hytten, men har hytten i lavlandet hvor det ikke blir så kalt på vinteren.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyttesol

Angående 50A sikring, så tror jeg kanskje du blander sammen det som er anbefalt på DC-siden og AC-siden.

Når du ser på betegnelsen på multiplus "48/5000/70-50" så står dette for:
48V DC innspenning
5000VA størrelse på inverteren
70A DC-ladestrøm under lading av batterier
50A AC overføringskapasitet. Det vil si at utgangene på AC kan levere 50A i en kombinasjon av inverterens egen strøm, sammen med AC inn fra f.eks. aggregat/landstrøm.
Og det er nok fra det siste at 50A kommer inn i bildet, på AC-siden.

Inverteren vil kunne trekke langt over 50A DC fra batteribanken. 5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A. Under lavere batterispenning enn 48V vil den også trekke mer. Det er mulig du bør vurdere en større sikring enn 200A om det lar seg gjøre (alt etter hva batteribanken og kablingen tåler). Ikke beregne det til å "akkurat" være innafor.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

enig, men

Sitat fra: Hyttesol på november 19, 2020, 16:14:10
5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A. 

Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.

Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjekve

Tenkte kanskje sikringen burde vært noe større. Vedlagt "bilde" fra victron, der de har oppgitt 50A sikring fra batteriet på 48v, -men de har da notert 2400w. Som det blir sagt over her, så kan jo multiplusen gi ut 10 000w kort,- men jeg er ikke kjent med at den bruker kondensatorer el.lign. for å gi dette "peaket".

Hyttesol

Sitat fra: Røilern på november 19, 2020, 19:29:24
enig, men

Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.

Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?

Victron forklarer det greit i denne videoen:
https://youtu.be/4SXtGIx0x5w?t=643   (se fra 10:45)

5000VA versjonen kan altså levere ut 10kW i ca 2 minutter, sålenge inverteren klarer å holde spenning på 230V ut.
Ved en enda større belastning, vil den forsøke i 30 sinuser (0.6 sek), før den kutter momentant. Da er det ingen teoretisk øvre begrensning på hvor mye den kan trekke i disse 0.6 sekundene.


Angående det med kondensatorene så er jeg usikker på det, men ut fra topologien som victron bygger elektronikken i inverterne sine på, så vil jeg tro at kondensatorene står mer eller mindre i parallell med batteribanken (kun med noen filtre mellom) og at strømmen derfor flyter der den kan komme lettest fra.
Det jeg mener med det er:

"Billige kinainvertere" (med ren sinus) fungerer vanligvis ved å steppe opp fra 12/24/48V DC til ca 350V DC som lagres i en kondensator i et første steg. Det kan gjøres med en høyfrekvent transformator som er billig og lettere i vekt (det er derfor disse kinainverterne er så lett.)
I neste steg choppes denne 350VDC spenningen opp til en PWM-bølge med varierende pulsbredde i takt med en sinusbølge, som deretter filtreres i et LC-filter for å gi ut en ren 230V AC sinus. I en slik inverter vil det være veldig opp til den 350V DC kondensatoren mellom steg 1 og 2 å opprettholde den "energilageret" som den kan "ta av" samt hvor mye energi DC-DC steget klarer å "pumpe gjennom". Så ved en total kortslutning på utgangen vil egentlig ikke batteribanken "se" dette direkte på noe vis, annet enn at DC-DC steget i første trinn begynner å arbeide på maks kapasitet for å heve opp igjen den interne spenningen til 350VDC.

Men Victron gjør dette annerledes. De har snudd disse to stegene. De tar 12/24/48VDC som den er fra batteriet, og chopper denne opp med PWM (uten å steppe opp først), og filtrerer dette via et LC-filter til en lavspent 50Hz AC spenning (12-48V p-p AC). Deretter er det en stor, TUNG (og dyr), lavfrekvent transformator som transformerer denne spenningen opp til 230V AC. (Derfor er victron sine invertere mye tyngre enn billiginvertere)

Det vil si at "energilageret" som victron sine invertere har å ta av, faktisk er batteribanken i seg selv, sammen med kondensatorene som står i parallell på inngangen. Det er ingen DC-DC steg som i kinainverteren og derfor ingen annet sted enn på inngangen at det er behov for store kondensatorer i victron sin invertertopologi. De som står der, er nok mest for å filtrere og ta unna veldig plutselige endringer i strømtrekket. Men som nevnt, en multiplus kan trekke dobbelt av oppgitt VA, i W, i 2 minutter. Og enda mer ved kortslutning.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

etsvends

Sitat fra: Røilern på november 19, 2020, 19:29:24
enig, men

Sitat fra: Hyttesol på november 19, 2020, 16:14:10
5000VA-versjonen kan levere en peak på 10000W om jeg ikke husker feil, som vil si 10000W / 48V = 208A.  

Jeg tror disse inverterne henter "peak power" fra de innebygde kondensatorene, og i praksis aldri belaster batteribanken med max Amp.

Sier ikke Multiplus bruksanvisningen noe om dette?

Jeg tror heller ikke MP henter all denne ekstra energien fra kondensatorer, men som sagt dette er bare min selvopplesete tro.
Jeg har opplevd at min MP 12/2000-80 som skal kunne gi 1600w kontinuelig klarer å forskyne sirkelsag som går tungt med (ifg BMV) 2300w i nærmere et minutt. 200A DC sikringen gikk lenge før dette.

Jeg ville forøvrig plassert batterier inne i et eget teknisk rom for bedre kontoll på temperatur og satt opp en egen seriekoblet røykvarler der inne. Kankje også sjekket ut med forsikringsselvskap hvordan de forholder seg  ??? :o
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på november 19, 2020, 21:11:03

"Billige kinainvertere" (med ren sinus) fungerer vanligvis ved å steppe opp fra 12/24/48V DC til ca 350V DC .....................

Men Victron gjør dette annerledes. De har snudd disse to stegene. De tar 12/24/48VDC som den er fra batteriet, og chopper denne opp med PWM (uten å steppe opp først), og filtrerer dette via et LC-filter til en lavspent 50Hz AC spenning (12-48V p-p AC). Deretter er det en stor, TUNG (og dyr), lavfrekvent transformator som transformerer denne spenningen opp til 230V AC. (Derfor er victron sine invertere mye tyngre enn billiginvertere)...................


Takk, endelig har noen forklart dette for meg slik at jeg forstår det.

---

Hva angår DC sikringen så står det følgende i  brukermanualen til Multiplus 5000W. Jeg tenker at det er all grunn til å følge slike råd.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Ja, og jeg så forresten at 48/5000 er oppgitt til å ha 9000W peak, ikke akkurat det dobbelte (10000W) som han sa i videoen. Så da snakker vi 9000W / 48V = 187A.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod