Multiplus II "search mode" til kun kjøleskap, og annen bruk av AC2-utgang.

Startet av Hyttesol, november 28, 2020, 13:52:09

Hyttesol

Multiplus II har to utganger der defaulten er slik at når den er skrudd på og bare går på batteristrøm, kommer det strøm ut av bare AC1. Når man kobler til aggregat eller annen strøm på AC inn, kobler et rele også til utgang AC2. Vanligvis for å koble fra ikke-kritiske laster ved strømbrudd.

Men jeg forstår det slik at dette releet er mer fleksibelt og kan stilles inn til andre funksjoner også. Men jeg har ikke satt meg så mye inn i hvordan dette virker og om man trenger GX-panel. Jeg lurer på om det er mulig å sette den opp slik at den kan drive bare kjøleskapet ved frareise, og at det kan monteres en ekstern bryter som kobles inn på de forskjellige styrekontaktene (de grønne små) inne i multiplusen for å endre modus.

Jeg tenker da et oppsett som er slik som dette:

- Kun kjøleskap kobles til AC1-utgangen. Resten av hytten kobles til AC2-utgangen.
- Når bryteren er i posisjonen for at vi er tilstede, skrus multiplus helt på, med strøm ut av både AC1 og AC2.
- Når bryteren skrus til "kun kjøleskap" posisjonen ved frareise, kobler den fra AC2 slik at hytten blir strømløs, men setter multiplus i "search mode" med AC1 til kjøleskapet.
- Ved behov for å skru multiplus helt av, brukes den svarte Av/på knappen på selve multiplus som normalt.

I search mode vil den generere 1 sinus i sekundet for å "teste" om det er laster som krever strøm og bruker bare 2W. Kjøleskapet er et helt enkelt et uten noe elektronikk, og har mekanisk termostat og er derfor ikke avhengig av strøm når kompressoren er av. Men så snart den kobler inn kompressoren vil multiplus oppdage dette og gi ut 230V på AC1. Når termostaten skrur av igjen kompressor, oppdager multiplus at det ikke lengre er laster, og går tilbake i "search mode" igjen. Så den får langt mindre tomgangsforbruk.


Generelt så kan sikkert AC2-utgangen brukes på andre måter også. Har også vurdert om det er mulig å ta styresignal fra MPPT-kontrolleren, med output på MPPT satt til å starte den når det er sol til noe som er fornuftig.

Eller i en annen tråd ( http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2847.0  )    som gikk på dette med varmtvannstank som overbelastet multiplus, så kan den kanskje koble fra AC2 (som VVB) ved overbelastning, og koble til igjen når strømforbruket går tilbake til normalt. Multiplus kobler jo ikke ut momentant og er ment å tåle kortvarige overbelastninger, så her er det kanskje mulig med litt fleksibilitet når toppforbruket blir høyt.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod