Lihium batteri og lading

Startet av klitten, november 29, 2020, 17:40:31

klitten

Egentlig to spørsmål - har to 100ah lithiumbatteri (med innebygd bms) og ein 50a lader/strømforsyning (kjøpt til AGM batteri), samt eit Honda 10i agregat.

Når eg prøvde å lade batteria så stoppa dette ganske fort fordi agregatet vert overbelasta. Slik eg forstår det burde agregatet med maks effekt på 1000w/800w klare å lade med 50a til batteria (50a x 14,2v = 710watt). Dette var ikkje eit problem med AGM batteria. Nokon som kan forklare dette?

Når det no er slik, så sette eg ladar opp som strømforsyning med 13,8v og lada batteria litt på den måten (oppnådde då ca 30a maks, men la seg fort på ca 20a lading. Batteria var nede på 15-20% ved start)
Skadar dette batteria, eller er dette ein ok måte å lade desse batteria på?


Hyttesol

Aggregatet ditt skal kunne levere 900W kontinuerlig, mens laderen kan levere noe slikt som 700W til batteriet. Men laderen kan også trekke mer effekt enn 700W fra aggregatet pga. ineffektivitet. Så da kan du plutselig havne litt i grenseland.

Hva er navn og modell på laderen din? Det jeg lurer på er om laderen er en liten "elektronisk" variant (vanligvis ganske liten og lett i forhold til ladestrøm), eller om det er en av de "store, tunge" som gjerne er på tralle med hjul.

Hvis det er en "stor tung på tralle", kan det være det fungerer med AGM-batteriet men ikke med Lithium-batteriet fordi Lithium har mindre variasjoner i spenning under lading/belastning og holder spenningen "fast", der AGM slingrer mye mer i spenning.

Et AGM-batteri som er sånn 80% ladet, kan variere fra sikkert fra 12.00V under belastning, til 14V under lading, ved samme ladeprosent der lithiumbatteriet er mer fast. Man får også mer "rippel" under lading av AGM-batteriet, som gjør at strømmen som laderen trekker fra aggregatet er mer glattet utover tid, mens med Lithium-batteri vil det kunne bety at strømtrekket får mye høyere "spikes" som kan slå ut aggregatet. Så selv om laderen lader like fort i begge tilfeller, så får laderen en dårligere "power factor" under lading av lithium enn AGM

Det som skjer, er at aggregatet leverer ut en sinusbølge til laderen. Men laderen trekker bare strøm helt på "toppen" av sinusbølgen, og ingen strøm imellom. Denne strømmen den trekker fra "toppen" kan overskride det som aggregatet klarer å levere, selv om strømtrekket/effekttrekket i snitt er innenfor det aggregatet skal klare å levere.

Dette med hvor mye strøm et aggregat/en inverter kan levere på "toppene", kalles for "crest factor". Hvis ikke crest factoren er god nok, blir aggregatet/inverteren overbelastet lenge før oppgitt effekt.

Når det kommer til om du kan lade lithiumbatteriene på måten du oppgir så har jeg ikke noe erfaring med lithiumbatterier så det kan jeg ikke svare på.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

klitten

Takk for svar!
Ladaren er ein Smart CHarge BC-012-50A (https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/355/35571/BC+AT-manual-5+V1.3.pdf) som eg tippar ut frå beskrivinga di er av dei små lette.



Hyttesol

Den der ser ut som en elektronisk "liten lett" variant ja. Da kan jeg egentlig ikke helt se hvorfor den slår ut på lithium men ikke AGM. Det burde være ganske likt. Men jeg ser i følge manualen har den en effektivitet på "inntil 87%" som gjør at du mister litt effekt i varme også. Så det er jo litt i grenseland og det kan være små tilfeldigheter som gjør at det har gått tidligere men ikke nå. Rett og slett en uheldig kombinasjon av små marginer å gå på, at laderen gjerne ligger på maks over lengre tid med lithium, og at laderen kanskje ikke er en 100% ideell "resistiv" last for aggregatet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod