Multiplus - Alarm #11

Startet av haskibr, november 29, 2020, 20:05:22

haskibr

Noen som kjenner til Alarm #11 grid relay test fault?

Satte i drift en Multiplus II 48/3000 tidligere i høst.fungerte tilsynedlatende bra til å begynne med. Men har plundret med at aggregatet plutselig tripper. Satte ned strømgrense til 5A, satte ned lading osv for å unngå overlast. Med lading på 500W kunne aggregat fortsatt trippe hvis jeg satte i f.eks en PC til lading. Det er jo belastning langt under hva aggregatet klarer. Testet mer denne helgen. Når jeg restartet Multiplus mens aggregat gikk fikk jeg "Alarm #11 grid relay test fault"
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Hyttesol

Hvilket aggregat har du? Har du sjekket om du kan ha noe jordfeil eller feilkoblede kabler og slikt?

I følge victron kan det være enten feilkobling, feil på releet som kobler AC in sammen med AC out, eller feil på jordingsreleet som kobler inverterens "N" til og fra chassis på inverteren.
Det kunne jo kanskje vært lurt å teste inverteren for seg selv uten diverse laster tilkoblet for å se om feilen kan ligge i andre koblinger.

https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:ve.bus_error_codes#error_11_-_relay_test_fault_-_installation_error_or_possibly_relay_failure

Sitat
Error 11 - Relay Test Fault - Installation error or possibly relay failure
Error 11 indicates a failed automatic self-test of the MultiPlus-II or EasySolar-II relays. It is often a result of an installation or wiring issue, though it can also be triggered by a hardware failure (eg inoperable relays).

If a grid code is selected in VEConfigure, then the backfeed relays are tested every time before connecting to the mains.

Ground relays are also tested and can trigger an Error 11. During inverter operation, disconnected from mains, the relay is continuously tested to be closed. And it is tested to open properly during switchover to mains. The ground relay tests are always performed: with or without a configured grid code. Unless the relay is disabled in VEConfigure. See product manual for more information regarding the ground relay.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

haskibr

Takk for svar :)
Anlegget er foreløpig helt enkelt, kun en kurs med bare stikkontakter ut av MP. Det fungerte helt fint et par mnd. Aggregat er et Yamaha EF2800i. Inverter aggregat på 2,5KW kontinuerlig/2,8kVA peak.
Jeg kan f.eks plugge støvsuger på 1600w rett i aggregat samtidig som MultiPlus lader med 500W uten at aggregat tripper, men ikke plugge støvsugeren i kontakt matet fra Multiplus. Virker som MP kortslutter aggregatet fullstendig når jeg belaster med noe mer enn et par lyspærer, for aggregatet tripper momentant.
Merker ikke noe mer enn at aggregat tripper. Multiplus leverer strøm som forventet hele tiden.
Skal opp på hytta i jula, får feilsøke litt mer da :)
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Hyttesol

Tja, det er vanskelig å si. Det kan være at ikke alle aggregat samspiller like bra med multiplus. Kanskje noen andre med Yamaha-aggregat kan kommentere.

Det som er saken, er at Multiplus ikke er en todelt enhet som består av "en lader", og "en inverter" hver for seg i samme boks. Men inverteren og laderen er "samme" enhet som er bygget for å tillate strøm å flyte begge veier. Det multiplusen gjør når den kobles til aggregat/annen strøm, er at den legger sin egen spenning på toppen av/parallelt med aggregatets spenning.

Da jeg skulle kjøpe min multiplus kommenterte jeg i en annen tråd en skepsis til å kjøre den med aggregat:
SitatJeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til de der powerboostgreiene sammen med aggregat. Det jeg antar at multiplusen gjør, er vel å koble AC fra aggregatet med passthrough gjennom til lastene, og selv fase seg inn med sinusen som aggregatet leverer.
Mens aggregatet bare spiller "dumt" og lever sitt eget liv uten å vite om at multiplusen er der.

Jeg er litt bekymret for at hvis inverteren feilberegner noe, så vil de to begynne å krangle med hverandre slik at inverteren mater strøm tilbake til aggregatet eller omvendt, og at aggregatet blir ødelagt. F.eks. ved at multiplusen prøver å få spenningen opp, mens aggregatet prøver å få spenningen ned.

Det jeg mener er at vanligvis skal jo spenningen ligge ideelt på 230V. Men det er alltid variasjoner, og noen steder har man gjerne bare 215V, mens andre steder har man 250V. Mitt aggregat har pleid å gi ut noe slikt som 236V.

Multiplus prøver å følge det samme som den får inn fra aggregatet, men min mistanke er at hvis ikke MP og aggregatet er "enige" om hva spenningen skal være, så kan den ene prøve å dra spenningen ned, mens den andre prøver å øke den opp (tenker at en plutselig endring i last, kan "trigge" dette). En inverter er nødt til å kunne "ta imot" en viss mengde strøm tilbake fra lasten sin for at den skal kunne fungere med faseforskjøvet last, og det er dermed ikke utenkelig at to invertere kan "krangle" med hverandre der det blir en drakamp om spenning, som gjør at enten aggregat eller multiplus slår ut.

Victron sier selv at hvis man planlegger å skaffe et aggregat til bruk med MP, så bør man forhøre seg med Victron-forhandlere som gjerne er kjent med hvilke aggregat som har vist seg å fungere bra, og hvilke som fungerer mindre bra.

Røiler'n sier:
SitatDet er ingen grunn til å være skeptisk til dette.

Power assist fungerer helt sømløst og problemfritt. Det er velprøvd teknologi som har mange år på baken. Victron, som jeg kjenner best, har sin basis i Yacht markedet (les: båt på norsk) og der er behovet spesielt stort fordi landstrøm ofte er begrenset til 10A eller enda mindre. Da er man helt avhengig av Power Assist for å kunne gjøre selv de minste ting.

Hvis du vil diskutere hvordan det er mulgi anbefales  https://community.victronenergy.com/index.html der vil du få (kanskje allerede finne) forklaringen på hvorfor dette fungerer så bra.

Han baserer vel det mer på praktisk erfaring om at det pleier å gå bra, jeg baserer mitt mer på "teori" om hva som kan gå galt. Jeg har bare hatt min MP noen knappe måneder, og bruker den sammen med Honda EU20i som er kjent for å fungere bra sammen med MP.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod