Erfaring med billigaggregat fra Jula?

Startet av Hyttesol, desember 01, 2020, 21:38:30

Hyttesol

Jeg ser at Jula har et Stanley-aggregat (SG 3100) til salgs for 2499kr. Slett ikke verst for et aggregat som er oppgitt til 3.1kW peak, og 2.6kW kontinuerlig.
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/aggregat/bensindrevne-aggregater/aggregat-007906/

Men jeg ser at det er et ganske primitivt aggregat. Ingen inverter, så det må gå på konstant turtall for å produsere stødig 50Hz. Så det vil sikkert ikke være veldig effektivt ved lav belastning, og vil nok ha en dårligere effektivitetskurve enn inverteraggregat fordi den ikke kjører på ideelt turtall/dreiemoment i forhold til last
Støynivå ligger på 96dBA. Det er jo faktisk ganske mye.
Og renheten på sinusen kan sikkert variere både i spenning, frekvens og kvalitet (men er ingen grunn til at sinusen ikke skal være "ok")

Men til tross for ulempene.. Hvis aggregatet bare skal brukes innimellom til nødlading, og da likevel ligge på en passe høy belastning til dette, så er jo dette noe som gir mye bang for the bucks. Det er sikkert også bedre enn inverteraggregat til ting med høy startstrøm som sirkelsager, og tåler sikkert mer røffe laster siden det ikke er noen MOSFETer som kan brenne seg i et slikt aggregat.

Det er ikke noe jeg vurderer å kjøpe selv siden vi allerede har en Honda EU20i. Men for nysgjerrighetens skyld lurer jeg på om noen har erfaring med de, og eventuelt hvor bra de fungerer sammen med multiplus. Om multiplusen klarer å fase seg greit inn og lader stabilt, eller om den ofte kobler fra.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Har et slik som nødløsning, og det fungerer utrolig bra egentlig.
Leverer stabilt 1900w, og har vært en venn i nød når Diesel aggregat var ute av drift en periode.

Verdt pengene og vel så det.

Hvis man aksepterer en mere manuell tilnærming kan dette fungere som et hoved aggregat
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod