Multiplus skrudd på seg selv?

Startet av eisvin, desember 06, 2020, 15:19:00

eisvin

Hei.

Fikk plutselig denne meldingen tikkende inn i meldingsboksen fra hyttenaboen: "Hei. Vil bare si fra at det har kommet på et lys på hytta deres. Det var ikke der i går kveld. Ingen fotspor inn til hyttadøra. Noe der er klar over?"

Hadde det ikke vært for at det fulgte med et bilde av at lyset på badet sto på, hadde jeg neppe trodd på dette. Heldigvis har jeg gode hyttenaboer, og nøkkelboks, så etter litt meldinger frem og tilbake kunne det bekreftes at Mulitiplussen sto på.

Den sto definitivt AV når vi dra fra hytta for 14 dager siden. Så den må ha skrudd seg på av seg selv?  ???

Noen andre som har opplevd noe slikt?

Den var skrudd av via Color control GX'en. Når har jeg fått skrudd av både med GX og bryter på selve Multiplussen; jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre? Jeg har ikke noen form for nett eller fjernstyring koblet til.

Hyttesol

Det er av slike grunner jeg aldri kunne ha funnet på å erstatte de gode gamle mekaniske lysbryterne mine hjemme med et eller annet elektronisk smart-system. Rett og slett fordi elektronikk og software aldri er til å stole på.  ;)

Kan det være at multiplus av en eller annen grunn har mistet kontakt med color control GX'en, og dermed gått tilbake til å bare styre seg selv etter av/på/lade-bryteren, som da sto på? Enten det er fordi det er noe med kablingen, eller fordi noe med softwaren eller kommunikasjonen har stoppet opp.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

eisvin

Det er vel noe slikt jeg har misstanke om ja. Batteriene kan ha skrudd seg av på grunn av null bevegelse av strøm, og når de har koblet inn så har det skrudd seg på. Søkt, men det er jo den eneste "fornuftige" forklaringen jeg har klart å komme på.

Elektronikk er supert når det funker, og et helvete når ting ikke helt funker som det skal. Personlig begynner jeg å bli smålei sånne tullefeil nå.. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg nok lagt opp ganske enklere løsninger på et par punkter i hytta.

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på desember 06, 2020, 23:43:10
Kan det være at multiplus av en eller annen grunn har mistet kontakt med color control GX'en, og dermed gått tilbake til å bare styre seg selv etter av/på/lade-bryteren, som da sto på? Enten det er fordi det er noe med kablingen, eller fordi noe med softwaren eller kommunikasjonen har stoppet opp.

Jeg tror det er det som har skjedd
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Kompliserte løsninger er ikke bra når ting feiler nei! Er enig det.

Skal nok sies at jeg har revet ned en del automatiske smarte løsninger jeg satte opp i begynnelsen.

Blir mer og mer opptatt av driftsstabilitet og fjerner derfor mye rallemikk.
Fjernstyrer nå kun Wallas og generator via rele styringen på Venus GX. Thats it.
Skrur selvfølgelig av Multiplus en del på vinteren
Er helt avhengig av fjernovervåking via Internett!
En stor trygghet når man er borte fra hytta.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

eisvin

Overstyrer CCGX bryteren på Multiplussen? Eller kan jeg egentlig bare bruke bryteren som styring - og gi blaffen i å gå via menyene i CCGX når jeg skal skru Multiplussen av og på? Jeg finner ikke noe i manualen om dette.

Hyttesol

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 07, 2020, 16:45:19
Kompliserte løsninger er ikke bra når ting feiler nei! Er enig det.

Skal nok sies at jeg har revet ned en del automatiske smarte løsninger jeg satte opp i begynnelsen.

Blir mer og mer opptatt av driftsstabilitet og fjerner derfor mye rallemikk.
Fjernstyrer nå kun Wallas og generator via rele styringen på Venus GX. Thats it.
Skrur selvfølgelig av Multiplus en del på vinteren
Er helt avhengig av fjernovervåking via Internett!
En stor trygghet når man er borte fra hytta.

Er enig i det om å fjerne rallemikk. Jeg ble lei den gamle dårlige inverter og ladeløsningen min, og investerte i ordentlig opplegg fra victron. Savner ikke det gamle opplegget nå.
Angående fjernovervåking så har jeg lurt på å gjøre noe så enkelt som å ta en mobiltelefon som jeg ikke bruker, og se om det lar seg gjøre å installere noe fjernstyringsapp som teamviewer på den. Så kan jeg bruke den for å koble til MPPT'en med victron appen via bluetooth og sjekke status der. Kanskje montere den slik at kameraet kan brukes til å se at alt står bra til.

Så langt, så enkelt, men så kommer rallemikket inn i bildet - for den må jo ha strøm og nettilgang, nå som jeg nettopp har ryddet opp i alle de dårlige DC-DC-løsningene jeg hadde. Da må jo det tilbake. Og så må det gjerne komme en løsning med timer som skrur på internettet så og så ofte så det kan kontaktes i visse tidsrom for å spare strøm. Jeg kan si så mye som at jeg er ordentlig gniten og betaler ikke mye penger eller månedsabonnement på noe jeg ser for meg å få en billig løsning på selv. Som f.eks. et ekstra SIM-kort til telefonen når det allerede er annet bredbånd der.  ;D

Jeg har også tenkt litt på et lite arduinoprosjekt for å kunne fjernstyre enkelte ting. Et eller annet relékort som kan styres med en bluetooth app for å f.eks. starte dieselbrenner. Kjedelig å få en hastetur midt på en ukedag fordi det kommet uventet kulde og det ikke er glykol i dassen.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Hei

Jeg tenker nok at en Victron GX device koblet til en Multiplus er ganske trygge greier.

Drar man det langt kan nok en nettverkskabel med "brudd" forårsake noe slikt, men utover det så er ikke en utrygg teknologi som krever "manuelle" tiltak.

Jeg tror min Multiplus har stått på i mange år og kun blitt kontrollert av min CCGX




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Har også det samne intrykket, Victron Venus Gx og Multiplus framstår meget robust.
Men hva skjer hvis tilkobling blir brutt mellom de ulike komponentene?
I tilfeller hvor man benytter DVCC, så får Venus GX eller Color Control en mye viktigere rolle, hvor den går fra å bli en passiv til en aktiv monitor.
Da kan den feks skru av MP ved gitte betingelser (low voltage etc)
Her har man egentlig ingen annen mulighet en å stole på teknologien.

I et dvcc enablet oppsett vil MP skru seg av hvis bus kabelen mellom Venus og MP blir nappet ut.
Det er også dvcc som blir benyttet hvis man bruker Rec bms.

Har hatt dette opplegget med Rec og Venus snart et år og har virket 100%, og har aldri feilet.


DVCC= distributed Voltage and current control
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod