Valg av inverter/lader

Startet av unolar, desember 11, 2020, 15:31:49

unolar

Jeg har startet planleggingen for bygging av ny hytte off grid. Så langt ser jeg at strøm blir hovedutfordring og forsøker å lese meg opp så godt jeg kan, også her i forumet,- og jeg lærer noe hele tiden.
Jeg tenker meg et oppsett med bruk av brukte elbil-batterier på 14 - 15 kwh, solceller og dieselaggregat for lading i vinterhalvåret. Jeg vil kun ha 230 Vac i hytta.

Ser av ulike tråder og innlegg at noen sliter med kombinasjon aggregat (Hyundai) og Victron multipluss II.

Strømløs.no selger en kombienhet som heter Steca Solarix PLI 5000-48 som kommer en del bedre ut i pris en Victron der en også må ha egen monitor og egen Mppt-regulator.
Noen av dere som har kjennskap til Steca og om dette er en kombienhet som gjør det den lover?

Som nevnt er jeg i læringsfasen så dersom noen har gode tips til meg om hva jeg bør tenke på så er jeg absolutt åpen for innspill.
Multipluss II 48/5000
Cerbo GX
4x 320 w solceller
Honda 70 IS
Nissan leaf batteribank 14 kwt
Wallas 40 EA

Hyttesol

Hvis den holder specsene sine så ser det ut som en grei og kraftig sak det der. Bare vær ops på at den har et ganske høyt eget tomgangsforbruk på 50W når inverteren er på. Det er ganske mye målt opp mot victron multiplus II med 12-15W avhengig av modell og størrelse. Hvis du kun planlegger å ha 230V inne så regner jeg med du planlegger å ha den gående 24 timer i døgnet når du er der. På 72 timer vil tomgangsforbruket utgjøre 3.6kWh alene, opp mot Victrons 1.1kWh, før andre laster kommer. Hyttetorget hadde noen sånne kombi-inverter og MPPT fra Wattstunde som også har et slikt høyt forbruk.

Jeg har ikke kjennskap til disse andre inverterene, men må si jeg er sålangt strålende fornøyd med min Multiplus II 48/3000. At jeg kanskje heller ville vurdert et kompatibelt aggregat fremfor en kompatibel inverter.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

StefanPal

Viktig poeng med tomgangsforbruk.
Er litt kjipt når bare egetforbruket tømmer batteribanken på litt over 3 dager...

Jeg hadde en Kina inverter med et enormt egenforbruk før jeg og gikk for Victron.
Koster mer men man får det man betaler for.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

unolar

Tusen takk for gode innspill. Jeg mener at også Stecaen har et slags ecomodus som reduserer egetforbruket, men jeg tar absolutt poengene.

Et oppfølgingsspørsmål blir da fort følgende: Hvis jeg velger Victron Multipluss II 48/5000 hvilket aggregat bør jeg da gå for?

Jeg ser at det er en del tråder i dette forumet som drøfter aggregater og at flere sverger til bensin. Jeg har tenkt å bruke gass til koking og varmtvann og diesel til vannbåren varme (Wallas). Jeg kunne derfor tenke meg et dieselaggregat slik at hytta ikke blir som en reneste bensinstasjon med både gass, diesel og bensin.
Jeg ønsker meg også et aggregat som enten starter automatisk ved behov, også når jeg ikke er på hytta, eller i det minste kan startes og stoppes hjemmefra.
Har noen kommet opp med gode løsninger på dette og som samtidig ikke gjør alt for vondt i lommeboka?

Jeg ser at jeg nå tar opp problemstillinger som er berørt i andre tråder men håper det går greit. (hvis ikke sier vel moderator i fra) ;)

Multipluss II 48/5000
Cerbo GX
4x 320 w solceller
Honda 70 IS
Nissan leaf batteribank 14 kwt
Wallas 40 EA

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har hatt både bensinaggregat og diesel aggregat opp gjennom og har landet på diesel.
Det er flere grunner til det:
-Billigere i drift over tid
-Mindre farlig å oppbevare diesel en bensin.
-Trenger kun en type drivstoff på hytta (aggregat, Wallas)
- mye kraft tilgjengelig (Hyundai 8500Lek)
- Meget startsikkert på vinteren.

Har opplevd minimalt med problemer ift Multiplus og Hyundai med dette aggregatet. Opplever at hvis man har en liten last gående ved lading (liten varmeovn på 300w), så forsvinner problemet helt.

Er enig med bekymringen rundt egenforbruk på inverter.
Det koster penger i det lange løp, mtp mere aggregatbruk.

Victron MPII 48/3000 eller 5000 er meget gode kjøp.
Ellers kan du også sjekke ut Mastervolt, som generelt sett er på samme kvalitet som Victron.

Å kjøre inverter i ECO modus gikk jeg ganske raskt bort fra, da dette er mer eller mindre det samne som å switche over til firkant puls, som en del 230v komponenter liker dårlig. Kjøleskap brummet og klagde.

Vedr størrelse på aggregat, bør dette ideelt sett overdimensjoneres ift lade kapasitet på inverter/batterilader.
Dette er beskrevet flere steder på forumet. Essensen er at lading er krevende belastning for et aggregat.

Ser at du vurderer 48v, det er bra!

Har ca 15kwt med elbil batterier, og har kastet ut gassvannvarmeren til fordel for en liten 10l elektrisk vannvarmer. Jeg kommer aldri til å ga tilbake till gass der! I praksis bruker de veldig lite strøm til vedlikeholdsvarming.
Bruker ca 20min på full oppvarming, hvis flere skal dusje etc.





Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

unolar

Dette forumet er supert. Takk for nok et fint og informativt svar!

Jeg ser at denne tråden begynner å berøre temaer som er berørt andre steder og skal passe på å stille spørsmål om alt det jeg lurer på der hvor det passer bedre. (f.eks en mer utdypende forklaring på bruk av Sonoff til å styre et aggregat hvis det er mulig.)
Multipluss II 48/5000
Cerbo GX
4x 320 w solceller
Honda 70 IS
Nissan leaf batteribank 14 kwt
Wallas 40 EA


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod