Dårlige kjøp man kan gjøre? Finn et produkt og send link :P

Startet av Hyttesol, desember 13, 2020, 18:18:23

Hyttesol

Jeg så noe reklame idag fra sunwind og kom over denne her. Jeg tenkte da det kunne være gøy med en liten tråd der man får lite for pengene:
https://www.sunwind.no/product/show/?id=21&Solcelleregulator-Sunwind--20-AVAB


Først ut er en 12V/20A PWM solcelleregulator med analogt voltmeter som viser batterispenning, og 2 analoge amperemetere som viser lading og forbruk. Den har batterivakt som kobler ut ved lav batterispenning og sikringer for å koble til forbrukere. Alt i alt så tviler jeg ikke på at denne saken er av god kvalitet, gjør som den lover og gjerne gir en ryddig installasjon om man bare trenger en liten kontroller som "gjør alt i ett" med et par små forbrukere tilkoblet.

Men prisen på nesten 3k er det jeg reagerer på. Boksen virker litt utidsmessig mtp den bare støtter 12V, er PWM, analoge volt- og amperemetere og ingen funksjoner for å beregne SOC. Man får kinaregulatorer til kanskje en tiendedel av prisen som gjør det samme, og innen MPPT har jo veldig mye skjedd der man kunne fått en ganske stor og solid MPPT til samme pris.

Et bra produkt som sikkert ville vært topp og i riktig prisklasse for 10 år siden, men et par analoge metre, et par sikringholdere og en ganske primitiv kontroller for å koble panel og laster inn og ut, er ikke verdt disse 3000 kronene i år 2020 etter min mening.

Hva blir neste produkt ut?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod