Lading med aggregat, ladeeffekt daler ettersom SOC stiger

Startet av Støvle, desember 25, 2020, 16:15:30

Støvle

God jul 🎄

I dag måtte aggregatet assistere solcellene med ladingen av elbil batteriene. Startet på ca 40% SOC og stoppet på ca 70%.

I begynnelsen ladet jeg med 32A og ca 55V, men den sank mot 20A når jeg nærmet meg 70% SOC.
Solcellene ladet minimalt, aggregatet tok seg av jobben.

Jeg skjønner ikke hvorfor ladestrømmen faller etterhvert som batteriet fylles. Trodde lithium batteriet skulle klare full guffe helt til det var fullt?
Aggregatet burde fint klare full lading på 35A (Victron 48/5000/35), og jeg forventet som sagt at jeg skulle ha full lading hele tiden.
Har ikke på Weak AC eller noe som skulle redusere belastningen.

Hva kan være årsaken til at ladingen reduseres?
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Hyttesol

Jeg tviler på at det er tilførselen fra aggregatet som gjør at du ikke får ladet maks. Det ligger nok i selve laderen.

Lithium kjenner jeg ikke, men det er helt vanlig at ladestrøm synker etterhvert som SOC blir høyere. Grunnen til det, er at under lading vil batteriet på et tidspunkt nå den maksspenningen det tåler, og for å ikke overstige denne, må laderen regulere ned ladestrømmen.

Med blybatterier (som er default innstilling for multiplus II 48/3000), vil denne maksspenningen ligge på 14.4V per batteri (57.6V for et 48V system). Den lader full guffe frem til denne spenningen er nådd (bulk), deretter går den over til Absorption hvor den holder 57.6V konstant, mens strømmen gradvis synker. Når strømmen er tilnærmet 0A, går den over i "float" og holder spenningen konstakt på ca 13.8V per batteri for å vedlikeholdslade. Deretter "tester" den av og til med å øke et øyeblikk til 14.4V for å se om batteriet vil ta til seg noe mer strøm, før den går tilbake til 13.8V.

Hva viser lysdiodene på Multiplusen din før og etter ladestrømmen synker? Kan det være den er satt opp med ladealgoritme for blybatteri? Det er mulig å endre på dette til en annen ladealgoritme som passer for batteriene dine. Sjekk gjerne datablad eller hør med produsenten hva som blir riktig ladealgoritme for dine batterier.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Støvle

Laderen står innstilt på lithium, og den ladet i "bulk" hele tiden.

Jeg hadde blybatterier før, og da var det som du sier bulk - absorpsjon - float. Men i lithium verden skal det ikke være slik etter det jeg har forstått.
Derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke lader max helt til batteriet er fullt
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

StefanPal

Ladning går langsommere mot slutten og på Lithium.
Det er derfor man rekommaderer å lade el-biler til 80% hvis man ikke lader hjemme.
Så det er helt normalt
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Det stemmer. Når man hurtiglader en elbil så begynner gjerne effekten å falle ved 50-60% SOC. Ved 80% er den som regel ganske redusert, og etter 90% går det veldig sakte.

Slik blir det på andre lithium-batterier også. Laderen kjører full guffe inntil batteriene når maks spenning, deretter holdes spenningen der. Da vil ladestrøm automatisk synke etter hvert som batteriet blir ladet mer opp.

-stig-

Den skal ikke falle så mye så tidlig.

Hvilken BMS har du? Snakker denne med ladere  direkte og dikterer laderens oppførsel?

Her er det innstillinger som må gjøres, eller så har batteriene dine veldig høy spredning på celler.

Hos meg med 48/3000 så lades det med full gass opp til første celle når setpunkt, og så roer den ned, jeg har nå 0.05v spredning så nå begynner den å balansere og senker lading ved 90-92% soc.

Jeg har 20kwh kokam celler.
Victron EasySolar-II 48/3000/35-32 MPPT 250/70 GX
12x275w Poly NE275-30P
41kwh Kokam litium 8p14s
REC Q BMS

Hyttesol

Det er vanskelig å si, men det beste er vel å lese av hva spenningen faktisk ligger på når ladestrømmen synker.

Hvordan er kablingen mellom batteribank og multiplus? Er det korte avstander og solid tverrsnitt? Underdimensjonert kabling vil få multiplus til å tro at batteriet er mer ladet enn det faktisk er pga spenningstap.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på desember 26, 2020, 01:29:43
....
Underdimensjonert kabling vil få multiplus til å tro at batteriet er mer ladet enn det faktisk er pga spenningstap.

Det er derfor man skal ha volt sensor kabel koblet direkte på batteriet - da vet Multiplussen hva som er faktisk batterispenning

Sitat fra: jkirkebo på desember 25, 2020, 22:53:41
.... Når man hurtiglader en elbil så begynner gjerne effekten å falle ved 50-60% SOC. Ved 80% er den som regel ganske redusert, og etter 90% går det veldig sakte.

Jeg er enig i at El-bil lading oppfører seg slik, men det er vel styrt av BMS'en og ikke motstanden i batteriene?



Sitat fra: -stig- på desember 25, 2020, 23:37:24
Den skal ikke falle så mye så tidlig.

Hvilken BMS har du? Snakker denne med ladere  direkte og dikterer laderens oppførsel?

Her er det innstillinger som må gjøres, eller så har batteriene dine veldig høy spredning på celler.


Enig med deg Stig  

Det er et eller annet som forteller Multiplus'en at den skal redusere lade-effekten. Hvis du har satt opp anlegget korrekt så er dette din BMS.

------
Hmm - kan det tenkes at Multiplus'en møter så mye motstand at den reduserer effekten på grunn av det? - Ref Hyttesol's bemerkning, hvor mye spenningstap har du fra Inverter til batteribank?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Er du sikker på at Soc er korrekt?
Et par ting jeg har erfart etter et drøyt år med lithium og RECbms.
Bms soc "drifter" avgårde betydelig, når man ikke når 100% på en stund.
Det betyr i praksis at soc status er ubrukelig fra Rec bms utover høsten/ vinteren.
Jeg bruker derfor spenning (V) som referanse for å definere Soc.

En annen ting er at batteriene IKKE lades med full guffe helt til maks.
De vil sakte men sikkert redusere ladestrøm en etthvert, og som Kirkebo sier, så er de siste 10% meget trege.
Dette er helt logisk fordi spenningen øker når landingen pågår, og på et eller annet tidspunkt når spenningen maks lade spenning.
Da vil strømmen reduseres for å unngå at spenningen blir for høy.

Det er i paksis lite hensiktsmessig med aggregat på de siste 10%. Da måtte man kjøre mange timer.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Støvle

Mange bra tilbakemeldinger 👍

Batteripakken min består av ca 8kwh tilgjengelig effekt Nissan Leaf batterier. Bms er rec q som er satt opp med hjelp fra farco. Jeg har gått gjennom innstillingene flere ganger uten å se noe som skal begrense ladestrømmen.

Jeg stoler heller ikke helt på SOC, bruker spenning som referanse.
Det er kun 0,003V mellom høyeste og laveste cellespenning, så pakken er veldig bra balansert.

Selv når cellespenningen var på kun 3,75V fikk jeg ikke full ladestrøm. Kun 32 av 35 ampere.
Når cellespenningen var 3,95V var ladestrømmen kun 20A.
At jeg ikke kan lade med full effekt (ca 1950W) på den såpass store batteribanken synes jeg er rart...

Kablene mellom multiplus og batterier er på ca 1,2m og er på 50mm2. Brukt proff kabelsko og verktøy ved installasjon.

Jeg synes som sagt at det er rart at jeg ikke har full guffe helt til batteriet passerer minst 80%. At ladestrømmen begynner å falle noenlunde linjært med at spenningen stiger.. 35A ladestrøm er jo ikke mye.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Støvle

Sitat fra: -stig- på desember 25, 2020, 23:37:24
Hos meg med 48/3000 så lades det med full gass opp til første celle når setpunkt, og så roer den ned, jeg har nå 0.05v spredning så nå begynner den å balansere og senker lading ved 90-92% soc.

Er slik jeg forventet at det skulle lade hos meg også.
2kw som laderen min gir på max lading kan vel ikke defineres som hurtiglading?

Skrev forresten feil i første innlegg, multiplusen min er en 48/3000/35 - ikke 5000.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Jgytterdal@gmail.com

Jeg får i praksis aldri full lade strøm i A fra min MP
Får sjelden mere en 60A (MP 24/3000/16)
En teori kan være at effekt er beregnet ut fra nominell spenning 24v
24Ax70A= 1680W
1,6kw lading er det maksimale jeg stort sett får hentet ut
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Nå blir det ikke helt sammenliknbart siden jeg bruker AGM. Men jeg leser også at laderen skal gi Max til 14,4v men i praksis gir vår MP langt ifra de oppgitte 80A dette er kun i starten og jeg er under 60A lenge før 14v nås.

For meg virker det som at enten klarer ikke MP å gi full ladestrøm over tid, mulig litt dårlig lufting(MP blir ganske varm under lading). Eller så er det de forskjellige ladeprogrammene som gir en redusert ladekurve og gradvis reduser strøm tidligere. Man kan få inntrykk av dette når man ser disse grafene i oppsettet av MP, men jeg har ikke klart å bli kvitt det.

På bildet ser det ut som strøm faller en stund før absorpsjon nås, men min opplevelser er at det er langt mer gradvis og tidligere en illustrert

Igjen så kan ikke dette sammenliknes og BMS vil være en viktig faktor i dette. Poenget er at vår MP reduserer ladestrøm langt tidligere en absorpsjonspenning uansett valg av ladekurve.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Det skjer ikke med mine Outback-invertere. De holder ladestrømmen ganske jevnt på drøye 90A (ved 48V) inntil den når maks spenning for batteriene som er 56,7V. Vi lader dog aldri så høyt opp med aggregat, så inverterne er innstilt på å stoppe lading ved 56,0V.

Ok, helt jevn er ladestrømmen ikke. Effekten er innstilt begrenset til 5500W slik at aggregatet ikke overbelastes. Dermed synker ladestrømmen noe etter hvert som spenningen stiger. Ladeeffekten er dog den samme hele tiden.

-stig-

En av de få bakdelene med EasySolar-II har vist seg nå i vinter med kun 32A ladekapasitet med aggregat, i realiteten får jeg ca 1550w ladeeffekt, noe som gjør at det tar litt tid å lade ett 20kwh batteri.
Victron EasySolar-II 48/3000/35-32 MPPT 250/70 GX
12x275w Poly NE275-30P
41kwh Kokam litium 8p14s
REC Q BMS

Støvle

Det kan godt være at det er som Jgytterdal sier at det er effektbegrensning på MP. 35A x 48V = 1680W, og det er det jeg har som max ladeeffekt. Når spenningen min er 52,5V lader jeg med 32A og det blir akkurat 1680W.
Så da er det mysteriet sannsynligvis løst :)

Når det gjelder at ladestrømmen faller kan det muligens være som etsvends skriver at ladekurven gjør at strømbegrensningen slår inn og ladeeffekten avtar.
En enkel måte å teste det på er neste gang jeg skal opp på hytta skal jeg øke absorption og float spennigen med f.eks 5 volt og se om aggregatet lader fullt da. Da bør ikke ladekurven begrense strømmen.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod