Bygging av nytt teknisk rom

Startet av etsvends, desember 28, 2020, 13:36:39

etsvends

Jeg bytter gulv i halve hytta og den anledning blir det totalt ny romløsning og nytt bad. Jeg tenker å flytte teknisk rom ut av kjøkkenskap og til et nytt rom/skap. Hvordan ville dere innredet dette og bygget opp?
I dag har jeg 2X350ah AGM, multiplus 12/2000 og en laderegulator.
I fremtiden ser jeg for meg 230v sikringskap, en 48V pakke fra elbiler, større MP, DC-DC, kanskje en laderegulator til og ruter+div

Har selvfølgelig begrenset areal så det blir mer et skap en et rom. Hvor stort volum med luft bør man ha? Lydisolering? gipsvegger? ventilasjon? mot yttervegg eller mer midt i hytta?

Har gode muligheter til å trekke rør over kaldloft og i gulv så klargjør for et par kurser til kjøkken, en til stue, en til skjult anlegg i nye rom, et par til uthus/aggregat og en til solcellepaneler. Noe mer?

Jo større plass jo lettere er det jo å koble opp og gjøre endringer.

Setter pris på innspill og bilder. 
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Jgytterdal@gmail.com

Hei, jeg ville nok ha bygd dette som et godt isolert rom/skap med en dør eller enkelt demonterbar front for god og øyeblikkelig tilgang.
Jeg lagde et nytt skap for mine lithium batterier på den måten.
Brukte en blanding av roskwool isolasjonsplater og rockwool ground matter. Sistnevnte er harde 5cm isolasjon som er godt egnet til feks å skru fast på vegg.
Fordelen med rockwool er lyd, varme og brannisolasjon.

Jeg ville ha bygget inn varmekabel i bunn. Samt aktiv utlufting 12v vifte etc for varme sommerdager.

Jeg har en 30w varmekabel i mitt skap og effekten jeg bruker på dette, får jeg igjen fra en mer oppvarmet batteripakke på vinteren.

God og øyeblikkelig tilgang til alle komponenter er viktig, hvis noe skulle oppstå.
MP lager en del lyd ved høy belastning og ved lading, greit å tenke ved plassering.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 28, 2020, 13:52:53

MP lager en del lyd ved høy belastning og ved lading, greit å tenke ved plassering.


Gode råd her

Jeg har selv splittet opp mitt gamle skap som inneholdt alt og hadde en sentral plassering.

Når batteriet ble digert (for mange år siden) havnet det ute. 12 stk 75Kg AGM celler er litt heftig å ha på et stuegulv.
Nå i år har MPPT og Multiplus'en havnet i et egen skap i en kjeller hvor den aller største gevinsten er at jeg ikke lenger hører når den bråker
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Sitat fra: Røilern på desember 28, 2020, 15:31:47
Når batteriet ble digert (for mange år siden) havnet det ute. 12 stk 75Kg AGM celler er litt heftig å ha på et stuegulv.
Nå i år har MPPT og Multiplus'en havnet i et egen skap i en kjeller hvor den aller største gevinsten er at jeg ikke lenger hører når den bråker

Jeg har det samme, et eget teknisk rom i forbindelse med inngang til krypkjeller, der står alt, ingen støy eller problemer.
Det er god isolert, og holder +3 hele vinteren uansett ute temperatur.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

KjellG

Vi bygde ny hytte, beregnet på åkunne stå uten permanent oppvarming. Anla en 4 m2 kjeller. Her er støpt gulv med frostsikringsvarmekabler, alt av vann (trykktank, vvb, osv). Sluk i gulvet og ekstra isolering i vegger og himling. Helle hytta dreneres forvann, og kjelleren skal tåle frostnetter. Skulle det likevel skje noe, så er kjelleren vannsikker og drenert.
Livredd for fritt trykkvann i ubebodd hus.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod