Propan kjøleskap

Startet av HEL, desember 28, 2020, 19:55:54

HEL

Hva er årsaken til at mange er skeptiske til gasskjøleskap?


----------
Emne splittet av moderator
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Mine synspunkter
- Kostbart
- Trøblete når det blir gammelt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

elektrikern

Brannfare. Setra til svigers brant ned i fjor.
Må passe på å ha propan når dunken er tom.
Liker stort kombiskap
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

HiperTypeR

Tilfører bygget uønsket varme om sommeren.
Forbrenning innendørs medfører risiko for kullos, og har desverre negative erfaringer med det knyttet til lite gasskjøleskap.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

HEL

Hva med et lite 12 volt kjøleskap? Er det liv laga med et lite solcelleanlegg?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Sitat fra: HEL på desember 29, 2020, 07:35:31
Hva med et lite 12 volt kjøleskap? Er det liv laga med et lite solcelleanlegg?

12V kjøleskap finnes det en egen tråd på - Den finner du her:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1713.0

Det er ellers skrevet endel om kjøleskap på gass / propan/ 12V i diskusjonsforumet om Kjøkken: http://www.byggehytte.no/index.php?board=12.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Moderne kjøleskap bruker faktisk ikke så veldig mye strøm, så det er fullt mulig å ha elektrisk kjøleskap uten at man trenger et voldsomt stort solcelleanlegg.

Vi har et 85cm gorenjekjøleskap med fryser i toppen som går under kjøkkenbenken. Jeg mener å huske at det bruker noe slikt som 12-15W i snitt, eller totalt 360Wh i døgnet. Det er på 230V, ikke 12V, så må ha inverter. Jeg har ikke da tatt med tomgangsforbruk på inverteren, men inverteren går 24/7 når vi er der uansett, så det "tapet" er allerede tatt høyde for på andre måter.

Jeg gikk for 230V siden det er et større utvalg der, og 230V kjøleskapene ofte er billigere fra elkjøp, enn 12V fra hytte/caravanbutikker. Om du ikke har inverter, går det an å skaffe en til å drive kjøleskapet og som kan drives i "search mode" der den bruker tilnærmet 0 strøm når kompressoren ikke går. Det kan fort bli billigere enn et rent 12V kjøleskap.

Husk at det finnes flere typer elektriske kjøleskap. Disse er:
Kompressorkjøleskap - mest effektivt, og er denne typen man vanligvis har hjemme, og dette er det man må ha for elektrisk kjøleskap på hytten

Absorpsjonskjøleskap (= gass). Disse kan også drives elektrisk, ofte på både 12V eller 230V. Så det kan jo være fristende med "3 i 1". Men det er et stort men: disse bruker kanskje 10x så mye strøm som et kompressorkjøleskap, så selv om man får mye fleksibilitet her så ville jeg ikke satset på å kjøpe et slikt om planen primært er å bruke det på strøm.

Peltierkjøleskap - Ofte billige små kjøleskap, vinkjølere, kjølebokser til bilen og annet. Gjenkjennes ved at de kan switches mellom "Cool" og "Heat". Men disse bruker veldig mye strøm, er søppel, og har ingenting på en hytte å gjøre. Bare vær obs hvis du ser et billig et som frister, at det ikke er peltier.

Vær også obs på at større kjøleskap = høyere forbruk. At vi kjøpte et lite et, var et bevisst valg mtp strømforbruk. Kjøleskapet vi har rommer ganske mye selv om det er lite, og vi har aldri problemer med plass til mat og pålegg som trenger å være i kjøleskapet. Brus, juice, pils og annet "må" jo ikke være i et kjøleskap selv om det er lettvint, og kan heller settes utenfor når det må prioriteres.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Har kjøpt et nytt Sunwind kjøleskap.

I bruksanvisningen så står det at det ikke er for innbygging?

Hvis jeg følger instruksene og:

Har 25 mm glippe på hver side
Snaue 20 mm glippe over
En romslig rist montert på/gjennom benkeplaten i bakkant med litt ekstra areal ift instruksen?

Det står også i bruksanvisningen: ALDRI plasser kjøleskapet inntil brennbar vegg!», det er jo kjøkkenskap på hver side og panelt vegg bak?




925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Det har sikkert nok noe å gjøre med at kjøleskapet trenger mye lufting. Det er en flamme som brenner inni der som skal ha tilluft og utslipp av avgasser, i tillegg til at alle rørene bak må få kjølt seg ned. Det utvikler en del mer varme enn et vanlig elektrisk kompressorkjøleskap.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

fossfor@hotmail.com

Montere en gipsplate rett bak kjøleskapet?
Har du de avstandene som leverandør skriver skulle dette gå greit,eller?

Personlig hadde jeg gasskjøleskapet i enden på kjøkkenbenken når dette var i drift,monterte også gass/kullosalarm.
Er i utgangspunktet skeptisk til all åpen flamme i samme hus som det skal soves i,sikkert ubegrunnet.

ivarw

Dels gjentagelse av innlegge over, oppsummert min erfaring:

Pro:
- Sparer betydelig med stømforbruk på off-grid (24/7)
- Lite støy (produktavhengig)
- Kan kjør i ukevis på en 11 kg. propan.
- Driftssikkert ved problemer i strømanlegget / kapasistet
- Ved drift via batteriinverter, ikke avhengig av døgndrift.

Con:
- Kan ta litt tid å få i gang etter tid uten drift og lange gassrør/slanger
- Avgass inne. Begrenset CO2, endel H2O (fukt)

Det må riktignok kjøres et pussestag o avgassrøret et par ganger i året, men her snakker vi 2x5 min i året.

Når det gjelder sikkerhet, husk at store deler av auropa og verden forøvrig har innlagt gass til komfyr. Det finnes et mulighet for brann og ulykker med, gass, men det er forsvinnende lite og i likhet med el-anlegg, ildted og alt annet som kan vise seg å bli ens endelikt tror jeg ikke at gasskjøleskapet er årsaken når dommens dag kommer.
Skapene har etter hvert rimelig bra konstruerte løsninger for å kutte gass, hvis det er fare på ferde.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

fossfor@hotmail.com

Som jeg skrev over,sikkert helt ubegrunne å være urolig for dette.
Sitter nok igjenn noe av de kraftige advarslene jeg fikk av Far med tanke på bruk/justering av oljelamper,og att disse ikke måtte stå å brenne når det skulle soves.

Men mener det må være sunt å være litt skeptisk til åpen (gass)flamme som er i samme rom/hus som du sover i,det være seg gasskjøleskap,gassovner (oppvarming) oljelamper.

Hvertfall såpass att alarmer blir montert og riktig montering/utlufting blir fulgt :)
Har selv gass komfyr,men den blir jo bare brukt under oppsyn da,og ikke når man sover.

Men,med så mange 1000 gass-kjøleskap og så få dødsfall pga dette,er ikke dette noe stort verdensproblem :)

HEL

Rørleggern med gass-sertifikat kommer og monterer rør om to dager. Spør han da. Har også som sagt lagt opp til god lufting rundt både kjøleskap og komfyr iht instruksen.

Også har jeg alarmer i alle tre disipliner: røyk, gass og kullos.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Automatiker

Hvis kjøleskapet står på yttervegg kan du sikkert på eksosen ut gjennom veggen slik som det er i campingvogner.

Automatiker

Hvis kjøleskapet står på yttervegg kan du sikkert på eksosen ut gjennom veggen slik som det er i campingvogner.

Sæters

Et gasskjøleskap avgir mye varme. MYE. 2 cm glipe mellom skap og benkeplate vil gi alt for lite luftsirkulasjon, det står jo minimum 10 cm i bruksanvisningen. For det første vil det antagelig medføre brannfare, varmen fra eksosrøret går oppover, og i tillegg vil du få begrenset kjøleeffekt.

Vi har nettopp byttet fra gass til elektrisk, nettopp fordi vi fant det vanskelig å oppnå god nok kjøling rundt skapet og det ikke ga den kjøleeffekten den kunne. Merkabart mye dårligere når vi forsøkte å integrere i kjøkkeninnredning, til tross for mye ventilasjon rundt og god klaring over. Vi monterte en metallplate med avstand til hylleplaten over for å være sikre på at det ikke skulle bli for varmt, det er rene varmeovnen med slik gassflamme.

Beslutningen om å gå for elektrisk, var dels at det sto en stadig propanflamme på døgnet rundt. Tross all verdens alarmer, likte jeg ikke å ha barnebarna på besøk, sovende på hemsen, med en åpen flamme jeg ikke hadde stålkontroll på. Dels var det faktum at kjøleeffekten ble dårligere når vi byttet kjøkken og integrerte skapet. Dels at vi har solcelleanlegg og jeg likte tanken på ren og gratis strøm og det faktum at vi ble kvitt en propanbeholder med hva det innebærer.

Jeg er ikke spesielt bekymret for gass, har fremdeles gasskomfyr, men som sagt, det er noe med den evinnelige flammen man ikke kontrollerer fullt ut. Det er også et faktum at ved dårlig forbrenning, som lett kan forekomme, stiger faren for at luftkvaliteten i en hytte fort blir for dårlig.


steinis

Kan snakke litt av egen erfaring. Vi har nå begge deler. Standard elektrisk kjøleskap som fungerer som hovedskap og backup skap på propan som står på boden. På boden må vinduet stå opp hele tiden siden den avgir så mye varme. Nå er den også satt imellom to høyskap og inntil vegg slik du har som ikke er heldig, det blir veldig varmt der bak.

Min svigerfar har propanskap fra campingvogn installert under kjøkkenbenken som en del av innredningen. Dette sluttet å fungere da det blir for varmt. Trekker han det frem litt så kjøler den igjen. Han blir nok å lage seg hull i veggen så varmen går ut yttervegg.

Så min klare anbefaling er, har du batteribank, velg elektrisk. Dagens kjøleskap trekker ingenting. 
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Hyttesol

Jeg vil bare tippe at gasskjøleskapet avgir omtrent 150-200W med varme kontinuerlig. Da jeg feilsøkte på et campingvognkjøleskap, var det dette den elektriske varmekolben trakk når det gikk på 230V, og antagelig også samme effekt i flammen.

Til sammenligning er en skotørker (av typen med 4 slanger man putter i skoene) på rundt 300-350W. Så kjøleskapet gir like mye varme som en halv skotørker.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Skal gasskjøleskap settes under benkeplate skjærer man ut et hull i benkeplaten og setter på en sånn:

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Sæters

Men du vil fremdeles ha for dårlig luftsirkulasjon, noe som medfører for lite kjøling. Vi fikk tidvis ikke temperaturen under 8 grader, noe som er alt for høyt i et kjøleskap. Til Iwarvs kommentar om at kjøleskapet kan stå på i ukevis med en gassbeholder, vil jeg si, ja, hvis drøye 3 uker regnes som ukesvis. Merk at dette gjelder forholdsvis små skap.

Driver nå å loggfører strømforbruket på vårt nyinnkjøpte kjøleskaap på 120 liter. Vi syntes det brukte en del mer enn leverandørens påstand om ca 250 wt/døgn, men det var antagelig grunnet ganske varmt vær i sommer. Nå virker det som anslaget er riktigere. 250 wt vil si ca 20 amperetimer, går fort å erstatte disse hvis det er litt klarvær og man har et middels anlegg. Har 2 x 150 w paneler, MPPT reg. og 700 Ah AGM, beskjedent med lys, men laptopp og telefoner som trenger lading. Tror det kommer til å gå veldig fint, kanskje med litt eksternlading rundt juletider.

Har allerede spart inn kr. 500,- i gassutgifter + transport  ;D

Veldig glad vi har byttet til elektrisk, selv om det ikke er lydløst som propanskapet.

Hyttesol

Hvor høyt er det skapet og hvor høy blir kjøkkenbenken din egentlig? Ser at kjøleskapene finnes i både 70cm og 85cm variant.

"Vanlig" høyde for kjøleskap under benk er vel ca 85cm, og da med ben på kjøkkenskapene. Men ser at du ikke har ben på ditt. Hvis du skal ha ben på så blir det jo god lufting underfra, og god klaring til lufting over skapet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Var hos Sunwind i går og med rista redet absolutt innafor sa de :)
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod