Champion aggregat

Startet av Chrisberg, januar 07, 2021, 12:34:34

Chrisberg

Hei

Noen der ute som har erfaring med Champion aggregat?
Skal bygge hytte uten innlagt strøm. Ønsker et aggregat, som skal stå i bod, for å bistå drift av batteribank på perioder med lite sol.
Evt andre anbefalinger på aggregat med fjernstart tas imot :-)

Vurderer: https://www.championgenerators.se/produkter/Inverterelverk/champion-3100w-inverterelverk-premium

Røilern

Hei og velkommen

Ingen erfaring eller kunnskap om disse, men man kan av tallene ofte få noen indikasjoner.

Jeg synes f.eks at forskjellen på kontinuerlig og "peak load" er merkelig liten.

Kontinuerlig effekt:   3200
Toppeffekt:           3300

Mitt Honda EM5500CXS har maks effekt på 5500W, men bare 5000W kontinuerlig. Det har i tillegg dobbelt så står motor som Champion aggregatet du har funnet.

Da tenker jeg at det er noe som ikke stemmer - enten er motoren overstresset med ditto kort levetid, ellers så greier det ikke å levere 3Kw, eller en kombinasjon av disse

Jeg har hatt Kina aggregater både av bensin og diesel type, men må innrømme at det eneste jeg kan anbefale at man kjøper er Honda, kjøp heller et brukt hvis de ikke er altfor gammelt. Mitt er nå  8år og jeg tror det varer i 8 år til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Jeg kjøpte brukt Honda EM4500S med nøkkel og fjernstart på finn.no.
Det er fra 1995, men starter lett i -25C, går og leverer som en klokke, tror Honda går lenge med riktig pleie og vedlikehold ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod