Strømløs oppvarming av anneks på 14m2 uten skorstein

Startet av Mirre, august 08, 2009, 09:29:05

Mirre

Vi har et anneks på 14 m2 der vi ønsker mulighet for jevn varme, også gjennom natten. Annekset er frittstående, men vi har tilgang til 12 volts strøm fra solcellepanel som evnt. kunne trekkes fra hytta. Denne tilgangen er imidlertid begrenset. Jeg har funnet en termostatstyrt vegghengt gassovn, men den er for strømkrevende for oss (trekker 20 watt i timen).

Ut fra forespørsler jeg har gjort så langt har jeg konkludert med at parafin ellers i utgangspunktet er å foretrekke framfor gass når det er behov for en jevn varmekilde og ikke bare "sjokkoppvarming"? Det finnes en rekke frittstående parafinovner, men de er stort sett beregnet på større rom.

Det jeg leter etter (tror jeg) er en vegghengt løsning med mulighet for utlufting gjennom vegg, og helst altså av en type som kan settes på så lav effekt at det kan stå på også gjennom en kald vinternatt.

Det er ikke behov for fjernstyrt varme.

Er det noen som har noen gode tips?

Mirre ???


Røilern

Gammel tråd men fortsatt like aktuell.

Jeg snuser litt på gassovner designet for 'caravan' markedet. Der finnes det over ned mot 500W med eller uten distribusjon av varmluft via vifte. Den samme bransjen har bra utvalg av stillegående vifter som burde fungere like bra på en hytte.

Har selv ikke helt funnet ovnen jeg leter etter fordi jeg vil ha både og. Jeg vil ha en liten gassovn med eksos gjennom veggen og mulighet for fjernstart og termostat reglering.

Nin tanke er åholde et lite vaderom frostfritt på høs og vår ved å ha en slik liten gassovn som holder tempen oppe.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg har Fox vegghengt gassovn fra Futur på badet. Den har termostat og friskluft/eksos gjennom vegg. Den bruker 0 A, det er ikke tilkobling til strøm i det hele tatt. Godt fornøyd med den. Ikke fjernstyrt, men etter et par timer er det brukbart varmt.

http://futur.no/shop.asp?p=30928495

Parafinkaminer er dyre og kraftige, men et alternativ som kanskje kan være verd å undersøke, er Wallas båtvarmer med varmluft. Ikke helt billig:
http://seasea.no/Inredning/Värmare_Beredare/Värmare_Wallas/WALLAS_1800T_GRUNDSATS


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod