Stille inn 4g antenne

Startet av EG, februar 07, 2021, 16:02:24

EG

Har fått tak i to poynting retningsstyrte antenner med håp om å få sterkere signal enn panelantenna jeg har brukt før.

Noen som har tips til hvordan man enklest sjekker signalstyrke når man sitter på taket for å peile inn retningen på antennene? Monterte antennene i går, men det ble mye av løping opp og ned fra taket, og fant ikke helt retningen selv om jeg vet hvor senderne er. Greit nok når jeg såvidt får inn internettsignal via routeren, da kan jeg kjøre en speed-test fra oppe på taket. Men i de fleste retningene er det ingen dekning, eller kanskje en strek på routeren. Bør man helst ta med seg en PC opp på taket som er koblet til routeren via datakabel? Er sikkert mulig da å lese av verdi på signalene i de ulike retningene. Eller er det måter å koble antennene inn på mobilen for å sjekke signalstyrke?
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Hyttesol

Hvilken ruter er det du har? De fleste modem/rutere har et webgrensesnitt man kan logge inn på og se signalstyrke og signalkvalitet. Det gir nok litt bedre indikasjoner enn en speedtest.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

EG

Har en ice a1 router. Så får sikkert koblet meg inn på denne via PC eller mobil, har en 10m lang nettverkskabel som jeg kan dra med oppe på taket.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

jkirkebo

Sitat fra: EG på februar 07, 2021, 16:19:05
Har en ice a1 router. Så får sikkert koblet meg inn på denne via PC eller mobil, har en 10m lang nettverkskabel som jeg kan dra med oppe på taket.

Nettverkskabel? Routeren og laptopen har vel wifi? Jeg pleier å bruke mobilen.

EG

Sitat fra: jkirkebo på februar 07, 2021, 16:49:57
Nettverkskabel? Routeren og laptopen har vel wifi? Jeg pleier å bruke mobilen.
Takk for svar. Da logger jeg meg på webgrensesnittet til routeren via Wi-Fi og mobil. Så kan jeg ta med meg kaffen oppe på taket og kose meg med antenna, uten å måtte fly opp og ned fra taket😆
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

ivarw

Du kan også bruke denne finnsenderen. Lokalisere aktuell basestasjon, peile ut en kompasskurs fra hytta, stille inn og sikte:
https://finnsenderen.no/#/main
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

EG

Sitat fra: ivarw på februar 07, 2021, 18:45:39
Du kan også bruke denne finnsenderen. Lokalisere aktuell basestasjon, peile ut en kompasskurs fra hytta, stille inn og sikte:
https://finnsenderen.no/#/main
Ja retning som angitt på finnsenderen.no er grei ha ha som utgangspunkt, men lokalt er det gjerne andre retninger som kan fungere bedre, med tanke på refleksjon, fjellskygge osv.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

henrik242

https://finnsenderen.no/ funker ikke lengre for å finne retning. Finnes det noen alternativer?

etsvends

Kanskje man kan ringe kundeservice? De bør jo ha tilgang til et slikt system eller at man får snakke med en montør som kan gi deg rettningen? Har lurt litt på det samme selv, men ikke kommet så langt at jeg har sjekket noe mer.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

henrik242

Jeg har kontaktet kundeservice hos Telenor og Happybytes, men ingen kunne hjelpe med retning. Telenor sa jeg kunne bestille en montør for masse penga.

fatso83

Man får leid peiledingser. Tror det koster rundt tusenlappen for en helg inkludert porto tilbake. Husker ikke hvor, men mener jeg har sett det to forskjellige steder.

Det var en slik dings som Emcom selger: https://emcom.no/csl/110200/csl-cs2389-signalm%C3%A5ler-4g-3g-2g-m%C3%A5leinstrument

Tilsvarende diskusjon https://www.diskusjon.no/topic/1769901-dings-for-%C3%A5-peile-inn-antenne-for-mobilsignal/

henrik242

Jeg endte med å bare gå sakte rundt og følge med på verdiene til adminkonsollet til TP-Link Archer MR600. Gikk fra 10mpbs til 100 med en brukt Poynting 4G-antenne fra Finn.no til noen hundrelapper :)

ivarw

Dersom du vet hvor basestasjonen ligger på et kart, bør det vel la seg gjøre å peile ut retning å peke mot fra hytta?
Vær obs. på at disse antenne kan panoreres horisontalt, men også tiltes vertikalt. Begge akser kan slå ut på mottaket.
Vær også obs. på at antenneledningenes lengde (og kvalitet) vil være avgjørende for hvor signalforringelse frem til router.

Prøv likevel å få antennen så høyt som mulig og unngå at gjenstander, benbygninger, landskap og trær kommer mellom antenne og sender.

Begynn gjerne der du mener du sikter rett på basestasjon/sender. La den stå litt, kjør noen speedtester og noter resultat, samt eventuelle verdier på mottak på router. Sett gjerne merker både på x- og y-akse. Prøv å tilt antennen noen grader opp. Test, noen grader til opp, test. Så noen grader ned fra utgangspunktet, test, noen til ned, test.
Gå så ut 10-20 grader i horisontalaksen. Sett av et merke. Test, og test igjen når du har tiltet litt opp og litt ned. Beveg antenneretningen 5 og 5 grader mot senter (sett merke), tilt opp og ned. Test og noter underveis.
Det er tidkrevende, men eneste måte å finne rett siktepunkt. Husk å la routeren få litt tid etter hver justering av antennen. Den kan skifte bånd og eller/fysisk sender.

To andre ting å ta med seg:
  • Dagsforhold (vær, tid på døgnet, antallet andre som er koblet til basestasjon, vær og atmosfæriske forhold) kan ha stort utslag på hastighet og signalstyrke. Jeg har notert 60-70 % avvik med samme siktepunkt.
  • Forstyrrelse fra andre radiosendere/mottakere. Både satelittanlegg og UHF-båndet som Riks-TV sender på kan påvirke signalet. Det gjelder også generelt for elektroniske komponenter og andre mobiltelefoner.

På min router, en Teletonika RUTX50 kan man i admingrensenittet få opp en kurve som viser verdier for signalstyrke og signalstyrke minus interferens. Erfaring fra det tilsier at forstyrrelser gir markante utslag på hastigheten.

De retningsbestemte antenne er svært følsomme for rett siktepunkt.

3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod