Erfaring med HYUNDAI HY6500SEi

Startet av Karlole, februar 09, 2021, 15:16:59

Karlole

Noen som har erfaring med HYUNDAI HY6500SEi, med atm , skal kople d opp til mitt victron easy solar anlegg og få lada batterian på den mørkeste tida. vurderer å kjøpe ser at prisen er grei i forhold til Honda.


Hyttesol

Har ingen erfaring med det selv. Hvor mye strøm forventer du å trekke fra aggregatet? Det var tidligere en tråd her om et Honda EU65i aggregat som bare har 16A kontakter slik at man ikke får belastet aggregatet fullt via én kontakt.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2755.msg18804#msg18804

Det ser ut som Hyundai-aggregatet har samme oppsett, med 2x 16A "vanlige" schuko stikkontakter, og en IEC60309-2 som også bare er 16A. Ved 16A får man bare 3680W, av 6000-6500W som hyundaien kan gi.

Så du bør se på om det er muligheter for å koble kabel direkte for å få full effekt, eller om du kan fordele effekten på to forskjellige uttak. Ellers har jeg aldri hørt noe negativt om Hyundai-aggregat generelt. Selv om Honda er "best"  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ik@guard.no

Aggregatet har også en 32A kontakt, så det skal være mulig å få ut full effekt. Hyttetorget selger til og med en variant med billader.
https://www.hyttetorget.no/lader-elbil

Karlole

ja jeg får lese mæ opp litt før æ kjøper,takk for innspell.Ja det var jo rart at mann ikke kan hente ut full effeKT ,MEN SER UT SOM MAN KAN GJØRE D LIKEVEL.

PRIMÆRT BEHOV ER Å LADE BATTERIBANK,PÅ VINTERTID,SOMMEREN HAR JEG MYE SOL SÅ HAR MASSE OVERSKUDD,KJØPE LITT STØRRE SÅ KAN MAN KJØRE EL STEIKOVN,VEDKLIVER ELLER ANDRE BEHOV SOM DOKKER OPP.VAR JO EN GREI PRIS I FORHOLD TIL HONDA EU 70

Røilern

Sitat fra: Karlole på februar 10, 2021, 20:51:41

PRIMÆRT BEHOV ER Å LADE BATTERIBANK,PÅ VINTERTID

Da har du ikke behov for et inverteraggregat, det er nødvendig kostbart - i praksis betaler du for to invertere, du har jo en fra før.

Du har bare behov for max effekt  og da utnytter du ikke inverteraggregat, som er laget for også å kunne levere lav effekt uten å bråke så mye.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Står litt om dette i denne tråden
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1817.msg11135#msg11135

Bilde er forøvrig av min hjemmelagde DC lader som består av en motor og en dynamo - Thats it!

Drivremmen og dynamoen erstatter inverteren i inverteraggregatet og Inverter/laderen.

Billigere løsning finnes ikke hvis du kan plassere denne ved siden av batteripakken. Bare husk at motoren må være mer en dobbelt så kraftig som dynamoen pga effekttap.

Jeg har forøvrig fortsatt denne stående et sted hvis noen er interessert. Det er en 12V dynamo på 120A hvis jeg ikke husker feil.  


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Cornelius

Sitat fra: Røilern på februar 10, 2021, 21:53:28
Bilde er forøvrig av min hjemmelagde DC lader som består av en motor og en dynamo - Thats it!

Heh, jeg har óg satt sammen en sånn... ;)

Men jeg tok ut regulatoren og satt den inn i en kasse, sammen med en bryter og en rheostat. Da kunne jeg enten la regulatoren til dynamoen gjøre jobben sin, eller ha manuell kontroll over feltspenningen til dynamoen.

Hensikten min var å ha en kraftig lader som jeg kunne kjøre equalize på noen gamle, store truck-batterier.

Etter noen år, så byttet jeg ut bensinmotoren med en 3-fas el-motor - mye stillere og mér praktisk i bruk i et boligfelt... ;)

Karlole

ja jeg vet at det er invurter aggregat men d er realitet når jeg vill ha autotart sånn at d kan lades når d er under 24volt eller mindre passer seg selv  og at jeg kan starte d når jeg trenger ekxtra strøm, også Starte varmer, ha på frostsikring og evt lys,.Er litt lei å dra på hytta å sjekke om d er nok strøm,når jeg har alt avslått for jeg får ikke sjekka d på telefonen og ikke har mulighet å lade enn å dra PÅ HYTTA,
nb kan ikke kjøre til hytta må i båt  for hytta er på en øy.
Tror d blir mere brukt på vinterstid når man har d på stell.

Røilern

Sitat fra: Karlole på februar 11, 2021, 17:00:08
ja jeg vet at det er inverter aggregat men d er realitet når jeg vill ha autotart .............


.......Tror d blir mere brukt på vinterstid når man har d på stell.


Det er sant, men du trenger ikke et inverteraggregat for å få til det.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Karlole

Har du noe forslag så kom gjerne med det :)

Slyboy

Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod