Touch panel GX 50 til Victron Cerbo - brukervennlighet

Startet av ThomasR, februar 17, 2021, 22:07:02

ThomasR

Er det noen som har erfaring med å bruke touch panelet som finnes som tilbehør til Victron Cerbo GX?

Er det såpass enkelt å slå Multiplus AV/PÅ via dette panelet at besøkende eller familiemedlemmer uten spesiell teknisk innsikt enkelt får det til? Eller må man inn i diverse undermenyer før AV/På valget for MP dukker opp?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Ikke erfaring med det panelet, men hvis menyene er like de som finnes på CCGW vil jeg  si tja.

Dvs det er fullt mulig å få en som er ukjent med systemet til å slå Multiplus av og på, men det er ikke like enkelt som en stor Elko bryter. Hvis noen andre drar på hytta løser jeg det typisk ved selv å slå av og på via VRM
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

@Røilern:

Vil vel i utgangspunktet anta menyen skal være relativ lik, ja..
- Dog muligens et lite hakk mer intuitivt når det er touch.. Så lenge man ikke må inn i en drøss av undermenyer, så vil vel de aktuelle personene få det til hvis jeg viser de et par ganger.
- Blir spennende å se!

(Og så har jeg jo OS' løsning i bakhånd hvis det er FOR plundrete for «uinvidde» å få det til.)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ivarw

Jeg bruker dette panelet. Menyen er mer eller mindre lik.

Synes det var en overgang, og måtte venne meg til touch-interface. Skjermen er ganske liten, så finmotorikken må trenes i begynnelsen. Punktene som skal treffes med fingertuppen er ganske små. Fordelen med touch er at man kan scrolle/rulle gjennom menyer kjapt. Ellers synes jeg kanskje det er marginalt lettere å betjene de store knappene på CCGXen. Og som sagt, man venner seg ganske fort til det.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

ThomasR

Takk, @Ivarw👍

Et spørsmål til:

Er det noe «hurtigtast» for å slå Multiplus av/på ?
Eller må man trykke meny, velge device og så slå av/på der inne i menyen?

(Generator start/stopp manuell har jo f eks en hurtigtast i det ene hovedskjermbildet.
Har foreløpig bare koblet opp min nye Cerbo hjemme. Fått koblet til VRM og gjort de fleste konfigureringer, men ikke fått koblet til noe utstyr ennå. Derfor kan jeg ikke se hvordan det blir med Multiplussen tilkoblet... Men hurtigtast for generator start/stopp dukket opp så fort jeg hadde lagt inn at rele 1 skal styre generator..)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

 Slår du på dette skjermbilde får du mulighet til både slå inverter av og på, og justere belastning på aggregatet.

Ikke supert brukergrensesnitt men det virker.

Kanskje vi kan får Victron til å lage et bedre - Det er bare å lage forslag på Victron forumet.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ThomasR

@Røilern:

Når du sier "slår på" dette skjermbildet:
Mener du da bare å sveipe det frem? Eller må man inn noe sted og slå på at den nederste linja skal vise i det skjermbildet?

EDIT:
Kikket litt i menyene.. Det er vel kanskje "Show boat and motor view" du har aktivert..? Da fikk jeg et ekstra skjermbilde med den underlinja...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på februar 20, 2021, 08:57:17
EDIT:
Kikket litt i menyene.. Det er vel kanskje "Show boat and motor view" du har aktivert..? Da fikk jeg et ekstra skjermbilde med den underlinja...

Husker ikke i farten, men det høres riktig ut
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod