Dugg på vinduer ved oppvarming

Startet av glamsland, februar 20, 2021, 09:21:21

glamsland

Hei.
Jeg har hatt en uoppvarmet hytte i noen år nå, åbegynner å finne ut av endel ting.. men duggen på vinduene har jeg ikke funnet noen løsning på.
Drt er jo helt naturlig at det dugger på vinduene på vinteren den første dagen eller to, men er det noensom har noen tips? Duggen samler seg som fukt nederst i glasset og vil ettr en tid skape fuktskader og svartsopp. Har sett dette på flere andre hytter og eldre hus.
Kunne man ha satt på feks en stoffbit nederst i vinduet til å fange opp dråpene som renner ned, som en "fukt-brems" ?
Annet?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Hyttesol

Hvilken oppvarming bruker du? Hvis du bruker f.eks. en portabel gassvarmer som ikke har eksosrør ut (men slipper avgassene ut i rommet) så genererer disse mye fuktighet da vanndamp er et av avfallsstoffene, som da kondenserer på kalde overflater som vinduer. Da er det normalt, og ikke så mye å gjøre noe med. Skal du ha oppvarming på brensel bør du ha noe som slipper eksosen ut slik som en wallas, dieselbrenner eller lignende.

Med elektrisk oppvarming eller vedovn, skal ikke det være et problem, men noe annet er sikkert årsaken. Det kan være matlaging, tørking av klær, dusjing og annet. Grunnen til at kondens oppstår, er at varm luft klarer å holde mer fuktighet enn kald luft. Når fuktig, varm luft treffer noe kaldt, kjøles luften ned slik at den ikke lengre klarer å "holde" fuktigheten, og dette blir da til kondens på vinduer.

Løsningen bør være å ha tilstrekkelig utskift av luft slik at ikke kondensen oppstår. At du fikser "problemet", ikke bare "symptomet".

Selv pleier jeg å la baderomsviften gå 24/7 når jeg er på hytten slik at den tunge fuktige inneluften, sirkuleres med ny frisk og tørr luft utefra. Hjemme bor jeg i borettslag som har ventilasjonsanlegg på toppen av blokken som alltid trekker luft ut av leilighetene, og det oppstår aldri kondens her.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

glamsland

Fyrer bare med ved. Duggen forsvinner når hytta er blitt gjennomvarm, etter et par dager.. har ventiler i alle rom. Det er jo et kjent fenomen i kalde hytter som skal varmes opp, men tenkte på ideer på å hindre fukten å ødelegge nedre del av vinduene på sikt.

Tenker selv på en "teip" av stoff som trekker til seg vann som settes på nederst på vinduene 5mm opp fra bunnen. Da vil vanndråpene som renner ned treffe teipen og bli sugd opp. Teipen tørker etterhvert og ingen fukt på treverket nederst på vinduet.

Nå går jeg med en klut og tørker litt av og til nederst i glasset, så det er jo ikke helt krise, men dog ..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Slyboy

Tror ikke det er noen god løsning å teipe stoff i vinduet da fukten bare vil lagre seg der. Det lønner seg nok å tørke det vekk med papir e.l.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

KjellG

Ventilerer du godt fra du kommer inn døra og under hele oppholdet?

Amorine

Jeg vil anbefale deg solventilator. Etter vi fikk dette montert, er hytta tørr og godt ventilert når vi kommer dit. Vi unngår den innestengte og rå "hyttelukta", og ikke minst  unngår vi dugg på vinduer og fuktige sengeklær på vinterhalvåret.

Ygnastølen

Sitat fra: Amorine på mars 01, 2021, 18:39:21
Jeg vil anbefale deg solventilator. Etter vi fikk dette montert, er hytta tørr og godt ventilert når vi kommer dit. Vi unngår den innestengte og rå "hyttelukta", og ikke minst  unngår vi dugg på vinduer og fuktige sengeklær på vinterhalvåret.

Hadde dere fuktig og "klam" hytte før?
Slik at det er merkbar forskjell med solventilator?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Amorine

Absolutt. Satte opp et par ekstra ventiler, og setter dørene på gløtt når vi reiser derfra. Da blir det luftgjennomstrømming i hele hytta, og den blir ikke "klam" som du sier. Tidligere opplevde vi at det nærmest rant av veggene vintertid når vi "sprengfyrte". Det slipper vi nå.

KjellG

En kommer, sprengfyrer og setter opp alle ventiler «på vid vegg». Mest mulig oppvarming og mest mulig utlufting.

Fukt tar en ved å gå rundt med et gammelt håndkle.

Henrikhes


etsvends

Har også slitt med dette problemet. Mest uttalt på soverom der vinduer nærmet ble ødelagt. Har nå skiftet vinduer fra gamle doble sprosseglass med kitt til nye moderne doble isolerglassruter. I teorien vil jo dette gi mindre kondensering på glasset. Ironisk nok var det soverommet med egen ventil på veggen det med mest kondens på vinduer. Blir spennende og se til vinteren.
I vinter når jeg byttet gulvet og jeg opplevde fukt direkte fra grunnen ble vinduer dekket av flere cm is når vi ikke klarte å holde temperaturen oppe. Så fort gulvet var tett begynte isen å forsvinne.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

KjellG

Hytta var ny, med spalteventiler. Dugger ned.
Fikk på plass avtrekk på bad som går 24/7 når vi er der, null problem.

Naturlig ventilasjon gjennom spalteventiler og veggventiler kan være for dårlig. Fyring kan gi litt mer fart, om en sørger for fri lufttilførsem gjennom rommet.

Noe lurium i vinduene vil jeg fraråde. Greiere med rene flater slik at en ser problemet og at det er lett å komme til med tørkeklut.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod