Tec 29- fjernstyring

Startet av Olap, februar 20, 2021, 09:46:53

Olap

    Jeg har et Tec 29 fra 2012 som jeg nå ønsker å få mulighet til å starte uten at jeg fysisk er tilstede på hytta. Jeg har funnet et koblingsskjema og jeg har kontaktet Dometic for å avklare slik at dette blir riktig. Dometic kan ikke noe om dette og deres koblingsskjema virker for meg å være feil. I allefall brant panelet mitt.

    Dometic henviste først til sitt eget koblingsskjema og når jeg sa dette gikk dårlig(panelet brant) så snakket de om å jorde aktuell ledning til et separat startbatteri. Separat startbatteri har samme mann tidligere sagt at de ikke anbefaler og koblingsskjemaet de henviser til viser også at aktuell ledning skal kobles til systemjording og ikke til en minus pol på noe desentralisert batteri. Med slike tvetydige svar og etterhvert fullstendig tausehet så trenger jeg noe innspill her.

    Så første spørsmål er da om noen har et slikt system og hvordan det i tilfelle er satt opp.
    NB: jeg har ikke lyst til å koble dette til en abbonementsløsning for hyttestyring. Jeg har gode internettkoblinger og ønsker å bruke en app basert løsning for smarte hus.



    Anlegget:
    Det er solceller, batteribank (12V) Victron 3000/12 og tec 29 som er koblet sammen. Det fungerer godt men autonomstarten gir seg etter to forsøk og er derfor ikke pålitelig. Sentralvarmen må ha litt strøm, men ikke mye. Det er viktig at jeg både kan overvåke temperatur og starte aggregat hjemme fra.

    Spørsmål:
    Er det problem med felles jord på 230V og 12 V?

    PS:Jeg har kun batteribanken og ikke et eget startbatteri siden det er slik Dometic anbefaler og alt med felles jord.

    Jeg er vel nå på å koble til et eget startbatteri og se om det kan fungere da. Noe inne i hodet mitt sier meg at det kanskje ikke er helt innafor med felles systemjord på 230V og 12V anlegget. Det er noe som henger igjen fra min forrige inverter der dette ble anbefalt.

    Men jeg vil jo ikke prøve og ende med ytterligere et ødelagt panel da.


ThomasR

Jeg har Tec29, og fjernstarter dette greit ved å lukke et "normally open" potensialtfritt rele. Dette releet kan være en GSM modul, en GX enhet, et rele koblet til en 4g ruter eller liknende.

Det følger jo med en multikabel som skal plugges i panelet til Tec29.
På baksiden av denne pluggen er det 2 ledige innganger. I den ene skal minus fra batteriet som starter Tec29 være konstant koblet til for å kunne bruke autofunksjon. Den andre inngangen skal også kobles til minus på samme batteriet, men via en potensialfri bryter som kan åpnes og lukkes (nevnte GSM rele, GX-enhet eller liknende)

Når dette releet lukkes og dermed gir en sluttet krets her, så starter aggregatet. Det sviver helt til denne kretsen brytes (releet åpnes)


PS! Jeg har ingen kobling mellom batteri minus og 230V anleggets jord
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod